Bukefalos 28 år!

Ihjälbiten

Sv: Ihjälbiten

skulle tippa på att hunden kanske bara skulle leka, det var väl ingen som riktigt såg hur det gick till tyckte jag att jag läste, han kan juh bara ha velat leka med henne och råkat peta in en tand i halspulsådern..
ja vet juh min hund är världens goaste men både jag och brorsan brukar stoppa hundkex i munnen och leka med honom och visst, mig biter han inte men brorsan har fått sig några nyp i läppar och näsa.. vet att han inte går fram till okända men om han nu skulle vara så och nån liten unge blåser upp munnen kanske han tror att där finns en kaka och leker precis som vanligt när man gör så.. visserligen skulle nu min hund bli skitarädd om barnet blir rädd och skriker eller piper lite om han går nära ens.. men många hundar kan inte alltid skilja på matte och husses lek och okända människors lek.. =/

är otroligt tråkigt det som hänt och eftersom man inte vet vad som hände var det ett ansvarstagande val att låta hunden somna in, för det kan juh ha vart något fel med hunden, kanske någon hjärnstörning som precis dykt upp.. och det kan hända vilken hundras som helst.. själv kommer jag ändå inte att döma någon hundras i förväg..
 
Sv: Ihjälbiten

Jag tycker briarden är en osäker ras, många har dålig mentalitet och det behövs inte mycket innan det slintar till på dom...som med de flesta vallhundar...
 
Sv: Ihjälbiten

min genomsnälla hund, som aldrig morrat år mig lyckades förvandlas på ett par sekunder och hugga mig i huvudet och händerna (när jag skulle stoppa honom) resultat - en jäkla massa stygn i huvudet och ett krossat ben i varje hand. Det kan gå fort när det smäller...
Efterom hunden lyckats att bita ifrån sig i en pressad situation förkte han fortsätta med det i vissa situationer, Trots hjälp av hundtränare ect så avlivde jag hudnen ett år senare - efter ytterligare två allvarliga incidenter.
alternativet var inte omplacering - eftersom många hade svårt att tro att den där i 90% av tiden trevliga glada hunden i en pressad situation högg det som stod närmast.

En bekant hade en hund som blev totalt galen en dag - det visade sig vid obduktion att hunden hade en hjärntumör.

Har hört att små EP anfall kan utlösa "oförklarig" aggrisivitet.

Hunden kan ha vaktat nåt, och bettet tog extremt olyckigt (hade den bitet tex armen hade flickan inte förblött

Hon kan ha snubblat över hunden - och hunden bitit ifrån sig i självförsvar

Hon kan ha retat hunden tills den högg

Bettet kan ha varit ett omriktat beteende och menat emot nåt annat

Det finns lika många förklaringar som incidenter -och givetvis är det en tradgide för alla inblandade.

Vad som hände exakt och varför lär vi aldrig få reda på.
 
Sv: Ihjälbiten

ytterst tveksamt om en mentalt frisk hund biter ihjäl ett barn "på lek". hundar SKA ha bithämningar som gör att sånt här inte kan ske. småsår -javisst! men inte att hugga igenom både skinn och blodåder i HALSEN!
 
Sv: Ihjälbiten

t om min lilla valp har hämningar mot att bitas i ansiktet..på händerna sker det fortfarande , men anisktet är förbjudet och det vet han så fråm biting med gäddtänder så slickar han i ansiktet istället.....
 
Sv: Ihjälbiten

En gång när vi va i stan och stod utanför en affär o väntade på frun så var det en liten unge i 3-4års åldern som sprang rakt fram mot min hund (dobbistik) och gjorde "utfall" med händerna mot huvudet på henne. Då gav hon ifrån sig ett högt skall typ 1dm från huvudet på ungen (typ, kom inte hit!!) så hon ramlade baklänges på rumpan och började gråta. Trodde vi skulle få världens utskällning av föräldrarna till barnen, men döm om vår förvåning när det börjar läxa upp det gråtande barnet om hur man beter sig med hundar!! :banana:
 
Sv: Ihjälbiten

Antar att det kommer bli ett skri om farliga briarder.....som alltid när en viss ras bitit någon.
Tror (och hoppas) det var ren otur att det blev som det blev.

martha: så är min valp med, hon har fått lära sig att man inte biter matte (eller nån annan i ansiktet). "Pussar" går dock bra....
 
Sv: Ihjälbiten

Tycker nästan att det var tur att deti nte var en dobermann. De har fått så mycket skäll redan och förtjänar inte mer.

Olyckligt det som hänt, men samtidigt var det bra att föräldrarna avlivade den på direkten så att den inte blev en vandringspokal som biter ihjäl barn.
Jag själv brukar säga at ingen hund är barnvänlig samtidigt som alla hundar är just barnvänliga. Det är ju hur man uppfotrar både barnent och hundne som avgör hur de fungerar ihop. Mellan den här lilla tjejen och hunden var det kanske fel. Dessutom förstår jag inte varför framför allt barn ska köra ner endast huvudet mot hunden och gosa och hålla på och vissa barn håller till och med fast hunden. Jag brukar säga ifrån när de böjer sig ner och ska klappa min hund, att de inte ska köra ner huvudet så. Klappa hunden och låt den sedan vara. Det är nog inte så lätt att vara hund ibland.

Men synd om flickan och hennes familj.
 
Sv: Ihjälbiten

Ett skräckexempel fick jag höra av en kollega som föder upp hundar igår. En av hennes köpare ringde efter två år och sa att de skulle avliva hunden för den hade gjort utfall mot barnen och matte. Min kollega blev förtvivlad och bad dem ta hunden till veterinären för undersökning först, hon ville ju veta om det var något fel på den som hon behövde veta för sin avel. Hos veterinären upptäckte de en penna inkörd så långt in i örat på hunden att den inte syntes utifrån. :mad:

Summan av dessa diskussioner borde väl vara att barn inte ska lämnas ensamma med hundar överhuvudtaget?
 
Sv: Ihjälbiten

Generellt sett kan man väl säga att barn kommunicerar på ett sätt som kan skära sig med hur hundarna uppfattar dem. Samma uppfödare fick förfrågan från en "jag är minsann en hög chef och nu ska du sälja hundar till mig", han ville köpa två hanvalpar till sina 8 åriga döttrar. Han och mamman jobbade heltid men "barnen kunde ju ta hand om dem själva, rasen är ju så snäll".
 
Sv: Ihjälbiten

Där va en dobbis som bet ihjäl ett barn i Danmark igår, rysk import...

Angående briarden så är det olyckligt, men att ha en hund bunden när det är fullt med okända ungar som springer rundor runt den är väl inte direkt drömläget... En något osäker hund kan bli stressad och med lite vall i så kan det bli ännu jobbigare för hunden. Jag tror allvarligt talat att hunden va dörädd och försvarade sig, men det är svårt att uttala sig om en situation som man inte har sett.

Jag hade aldrig bundit några av mina hundar, gått därifrån och sedan låtit en hop med ungar springa rundor runt dem, hur säkra hundarna än är....

"Briarden är annars känd som en barnvänlig hund" uttalade sig Aftonbladets nyheter, så underbart när hela raser blir dömda...

//E
 
Sv: Ihjälbiten

Jag anser att hundägare som låter sin hund sitta uppbunden tillsammans med lekande barn borde straffas. Antingen stänger man in sin hund om inte vill att den skall vara med barnen eller så är den lös. Att sätta hunden uppbunden i sådan situation är sååå in i norden korkat att man bara blir mörkrädd.

Många incidenter/skador/attacker när det gäller barn och hund skerjust när hunden är uppbunden.
 
Sv: Ihjälbiten

Som i 99.99% av fallen är det aldrig hundens fel.
Nu tror jag förvisso bara att det var en väldigt olycklig olycka... men att böja sig ner mot en okänd hund är ju inte det smartaste man kan göra.
Inte så lätt för en stackars 8-åring att veta kanske... men fortfarande.
Något som inte skulle skada är att föräldrar förklarar hur man ska bete sig mot hundar lite bättre, istället för att aftonbladet eller expressen ska rasa (humor) mot en viss ras (ja som sagt, humor) efter någon eller några händelser som säkerligen berott på misstag från antingen ägaren till hunden eller personen som drabbas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag har på sista tiden låtit min hund bestämma vart vi ska gå när vi är ute på dagens längre runda, och det är så mycket roligare att...
Svar
13
· Visningar
2 377
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 827
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp