Bukefalos 28 år!

"Ilningar" i ryggen

Mirre

Trådstartare
Gaaah jag blir galen!
Har knappt sovit i natt för att det liksom "ilar" i ryggen hela tiden. Skitsvårt att beskriva känslan, det gör inte direkt ont men är fruktansvärt obehagligt. Började i måndags kväll när jag satt vid datorn, men då kunde jag sova utan problem och kände ingenting under dagen. Men igår kväll kom det tillbaka och har hållit i sig sedan dess. Alvedon hjälper inte. Det liksom ilar till och försvinner för att sedan ila till igen. Antagligen har jag vridit mig eller gjort någonting så jag fått nån nerv i kläm eller så. Men vad tusan gör man åt det? Det känns nästan som när man domnat bort i foten och det börjar krypa i den när man får tillbaka blodtillförseln till den. Någon som har någon ide om vad tusan det kan vara och vad jag kan göra?
 
Jag har lite samma känsla, så jag lämnar en notis om någon har några bra idéer :)
Vi har säkert inte samma men alla idéer är nog bra idéer!
På mig kommer det mest när jag använder armarna halvhögt dvs mot axelhöjd eller högre.

(För min del tror jag att jag är svag i min muskulatur och tyvärr inte riktigt tänker på min hållning. Hade inte detta problem innan jag fick barn. Tänker att rätt träning och massage el dyl kanske kan hjälpa? )
 
Kanske samma som jag har?
Jag fick rejäla ilningar och domningar ner i ena benet, ända ut i tån. Träffade min sjukgymnast som konstaterade att jag har en utåtbuktande disk i ryggraden som klämmer en nerv. Han visade hur "nervglidningen" var påverkad då jag inte kunde lyfta benet rakt upp när jag låg ner.
Har fått order om att röra på mig mycket samt träna upp balans och känsel i foten som försvunnit lite och det har blivit mycket bättre!
 
Kanske samma som jag har?
Jag fick rejäla ilningar och domningar ner i ena benet, ända ut i tån. Träffade min sjukgymnast som konstaterade att jag har en utåtbuktande disk i ryggraden som klämmer en nerv. Han visade hur "nervglidningen" var påverkad då jag inte kunde lyfta benet rakt upp när jag låg ner.
Har fått order om att röra på mig mycket samt träna upp balans och känsel i foten som försvunnit lite och det har blivit mycket bättre!

Jag är så himla imponerad av de som har sån röntgensyn att de kan ställa diagnosen diskbråck.
 
Jag är så himla imponerad av de som har sån röntgensyn att de kan ställa diagnosen diskbråck.
Fast han ställde diagnosen utåtbuktande disk utifrån hur jag hade ont, hur jag kunde röra mig samt från mina tidigare diagnoser. Med synen såg han att jag hade ont och gick stappligt men ändå fullföljer rörelserna.
 
Begriper inte var jag fått det här ifrån, har inte gjort något ovanliga rörelser, inga tunga lyft osv. Det bara kom från ingenstans (eller det gjorde det väl inte eg, mest att det känns som det bara för att jag inte hittar någon orsak)
 
Fast han ställde diagnosen utåtbuktande disk utifrån hur jag hade ont, hur jag kunde röra mig samt från mina tidigare diagnoser. Med synen såg han att jag hade ont och gick stappligt men ändå fullföljer rörelserna.

Det kan finnas massor av anledningar till att man har ont på det sätt du beskriver. Går inte att säga vilken utan att undersöka närmare än så.
 
Jag har haft liknande "ilningar"; upplevde det som allt från att myror kröp över ryggen och axeln, till en "kall" känsla likt ilningar, som du beskriver. Ett tag var huden hyperkänslig för lätt beröring; ett nuddande med en fjäder kunde göra jätteont på ett konstigt sätt, medan ett hårt tryck inte var det minsta smärtsamt. Ofta neråt armen och handen. I mitt fall kom besvären från en nerv i nacken, orsakad av en whiplashskada från en hård fallskärmsöppning. Det gick över så småningom men jag har känningar då och då än idag och skadan fick jag för ungefär 30 år sedan.

Det var jag, det.
 
Det kan finnas massor av anledningar till att man har ont på det sätt du beskriver. Går inte att säga vilken utan att undersöka närmare än så.
Jag har ont i ländryggen och domnar ner i benet.
Ingen läkare har vågat ställa diagnos utan de har en del ideer men ska röntga först.
Tills vidare har jag fått smärtstillande och sla röra mig så mycket jag kan dock helst utan tunga lyft.
De tror på muskulärt och jag med, men de ville röntga för att vara säkra.
 
Jag har ont i ländryggen och domnar ner i benet.
Ingen läkare har vågat ställa diagnos utan de har en del ideer men ska röntga först.
Tills vidare har jag fått smärtstillande och sla röra mig så mycket jag kan dock helst utan tunga lyft.
De tror på muskulärt och jag med, men de ville röntga för att vara säkra.

Men det är väl jättebra att ingen vågat ställa diagnos utan röntgen? Lycka till med det hur som :)
 
Jag har också upplevt/och upplever liknande ilningar. Inte så ofta i ryggen dock. Mitt råd är hur som helst att höra av dig till VC och kolla upp om det inte ger med sig. Som många redan varit inne på med sina egna erfarenheter kanske det skulle kunna vara diskbråck, nerv i kläm osv, men det finns flera andra saker som det kan vara.
 
Det kan finnas massor av anledningar till att man har ont på det sätt du beskriver. Går inte att säga vilken utan att undersöka närmare än så.
Hur undersöker man det i så fall? Är det bara röntgen och/ eller ultraljud som gäller då? *Är uppriktigt nyfiken*
 
Gör en allmän uppdate
Känns bättre i ryggen idag, inte helt bra men bättre. Tog en jättevarm dusch och spolade precis där jag har ont, då släppte det nästan helt. Så jag antar att jag har sträckt mig eller något, ilningarna är borta men har fortfarande ont. Men det blir bättre när jag rör på mig
 
Gör en allmän uppdate
Känns bättre i ryggen idag, inte helt bra men bättre. Tog en jättevarm dusch och spolade precis där jag har ont, då släppte det nästan helt. Så jag antar att jag har sträckt mig eller något, ilningarna är borta men har fortfarande ont. Men det blir bättre när jag rör på mig
En gammal tråd men hittade den när jag googlade på precis det här. Hade totalt glömt bort både tråden och att jag haft det förut, googlade för att jag fått precis samma problem igen. Får nog snällt masa mig iväg till vc och få det kollat. Läkaren som är här nu är en jäkla tomte dock. Har inte ont nu men ilar som satan
 
En gammal tråd men hittade den när jag googlade på precis det här. Hade totalt glömt bort både tråden och att jag haft det förut, googlade för att jag fått precis samma problem igen. Får nog snällt masa mig iväg till vc och få det kollat. Läkaren som är här nu är en jäkla tomte dock. Har inte ont nu men ilar som satan

Låter klokt att kolla upp besvären .
 
En gammal tråd men hittade den när jag googlade på precis det här. Hade totalt glömt bort både tråden och att jag haft det förut, googlade för att jag fått precis samma problem igen. Får nog snällt masa mig iväg till vc och få det kollat. Läkaren som är här nu är en jäkla tomte dock. Har inte ont nu men ilar som satan
Jag vet inte om det är samma som jag hade, men skulle kunna vara. Ilade till från en ryggkota typ ut horisontellt åt vänster. Gick till kiropraktor (världens bästa) som behandlade 5-6 gånger, sen träning med sjukgymnast i 1 år. Började med vattengympa ihop med ett gäng pensionärer och sen på gym. Numer helt bra :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som har erfarenhet av det här? Det börjar med molande värk i nacke, axel och arm, för att sedan övergå i mer "myrkryp/ilande"...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 140
Senast: WildWilma
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 405
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 141
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp