Bukefalos 28 år!

Importera från island.

MalinE

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att importera en lovande, ung tävlingshäst från Island. För- och nackdelar med eksem osv behöver vi inte gå in på här eftersom jag har övervägt de delarna, hittat hästen jag vill ha och bestämt mig för att köpa honom efter rid- och hanteringsfilmer, hästen står på Skeidvellir (fd. Holtsmula) Någon som vet hur långt ifrån flygplatsen det är?

Företaget Ingstad och Co verkar ju vara det mest aktuella, ordnar de med alla papper, hälsokontroller och hela proceduren? Ungefär vad kommer det att kosta att importera en 5-årig hingst (har koll på moms, tull osv och tänker nu endast på själva importkostnaden med flyg, veterinärer osv)?

Som sagt är jag rätt grön ang detta så tips och råd (ev länk till tidigare men uppdaterad tråd) mottages tacksamt!!!
 
Sv: Importera från island.

Det klokaste är nog att kontakta Ingstad och Co men jag skulle gärna vilja ha lite kunskap/erfarenheter från er först! :)
 
Sv: Importera från island.

Ingstad och Co sköter enbart delen från det att hästen landar i Sverige. De importerar hästen och där ingår en veterinärkoll och all pappersexcercis. Tror inte att det är något annat företag i Sverige som gör det? Det man ska funder apå är om man själv vill hämta hästen på flygplatsen i Norrköping (räkna med att det tar lång tid, senast för oss så landade hästarna 16:30, vi var där 19 och fick åka därifrån 02..sen hade vi fem timmar hem)
På Island finns det flera företag som sköter export från Island, vi har alltid anlitat goda vänner till oss. Då körs hästen till deras stall i Reykjavik när det börjar närma sig export, de sköter sedan att en veterinärbesiktning görs och fixar alla papper på Island.
Jag har för mig att flygbiljetten för hästen går på ca 9000 och sne tillkommer kostnader för pappersjobb, veterinärbesiktning och tull och jobbet för Ingstad i Sverige. Överlag räknar man på 15-20 tusen totalt.
:)
 
Sv: Importera från island.

Okej, tack för infon! De på Skeidvellir bör ju ha rätt stor erfarenhet gällande export men om jag har fattat allt rätt nu så måste jag anlita ett exportföretag på Island som ordnar med flyget och allt och sedan se till att Ingstad "tar emot" hästen och ordnar med papprena osv?
 
Sv: Importera från island.

Yes. Är övertygad om att Siggi och Lisbeth har full koll på det. De har säkert ett företag som de brukar använda. Det kan också bero på när man vill få in hästen, vet att många flyg är fulla just nu och då kanske det blir det företaget som har plats ledig först.
 
Sv: Importera från island.

Sista vi tog hem slutade fakturan för resan med den svenska delen på 17.000 skr och då gick allt via Ingstad och Co. Även flyget betalades till dem.
Sen kommer ju moms på hästen pris + resekostnader (flyg, resa på island och i sverige). Vi har vårt sto på Skeidvellir och de ordna allt. Vi bara medela om årsfölet skall hem och så ordna de resten. De är extremt duktig med att ordna. Allt från Hingstbokning, körning ... . De skicka bilder på hästarna ...
 
Sv: Importera från island.

Jag importerade ett sto i maj i år, betalade 21 000sek totalt ink allt(vet, pass m.m) transport från Norr. Ingstad och Co skötte allting åt mig. Dom är kanon!
 
Sv: Importera från island.

Du kan även ringa Krissa, hon jobbar på Ingstad och CO. Hon pratar svenska =)
 
Sv: Importera från island.

tror att det e dubbelt så dyrt att ta hem en hingst eftersom den åker i en egen container, medans ston valacker å föl åker två å två, flygbiljetten för häaten blir altså dyrare. Det e vad jag har hört/läst
 
Sv: Importera från island.

En följdfråga: hur är det momsen? Jag har för nig att det var skillnad på hingtar, valacker och ston?
 
Sv: Importera från island.

ingen skillnad på momsen och det kostade 3000 kr mer när vi tog hem Haeringur (hingst). Hingstar åker inte själv de åker 2 och 2.
 
Sv: Importera från island.

När syster hämtade sina hästar i Norrköping var det 5 hästar i varje container utom i containrarna med hingstar där de var 2, men med hingstvägg mellan. Sedan är det ju möjligt att hingstarna kände varandra sedan tidigare.
 
Sv: Importera från island.

Vaddå hingstar åker två och två? :confused:

Dumt skriven de är två hingstar i varje container. Och trött är man.
Det ska vara 3 hästar. I alla fall när jag gick kurs om transport av hästar så var vi och kollade och då var det spiltor för 3 hästar och vad det hingstar som åkte
Så var mitten spiltan tom.
Men det kan ju vara så att det numera finns specialbyggda för Islandshästar.
 
Sv: Importera från island.

Nu har jag frågat lite. Normal platser för islandshäst 4 i varje. Hingstväggar är ovanliga det går oftast bra att lasta då de stå i samma stall några dagar. Man kan välja att det är mindre hästar men kosta då mer.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hjälp! Jag har köpt en väldigt lovande tävlingshäst från island (valack) som nu ska importeras till Sverige den 6 december. Eysteinn...
Svar
9
· Visningar
3 357
Senast: Paulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp