Bukefalos 28 år!

Importera från island.

Sv: Importera från island.

Bra info av alla, tack så mycket! Nu råkar det olämpligtvis vara så att hästen det rör sig om är just hingst, tanken är självklart att kastrera efter en tids aklimatisering i Sverige... Har funderat på att låta det göras på island, OM det blir köp, och låta honom vara kvar där ett tag efteråt. Annars blir det ju import snart och sedan kastrering efter en tids aklimatisering, men jag vill vara säker på att immunförsvar och allt annat är på topp under resan och första månaderna här i Sverige, ffa inför sommaren...

Angående avgifterna så är det väl samma moms oavsett vilket kön man importerar men tull på 4% på valacker iom att de går som sportartiklar medan hingstar och ston går som avelsdjur...
 
Sv: Importera från island.

Ni som importerat, har ni träffat hästen innan eller bara
sett bilder och film? Är det någon skillnad på priserna på hästar, på Island och här?
 
Sv: Importera från island.

Oftast blir priset relativt likvärdigt när man inkluderat transport kostnaderna med inköpet av en häst på svensk mark.
 
Sv: Importera från island.

Ni som importerat, har ni träffat hästen innan eller bara
sett bilder och film? Är det någon skillnad på priserna på hästar, på Island och här?

Jag har importerat från Island och såg bara film och bilder på honom, sen fick jag svar på alla mina frågor från hon som sålde + att jag tog reda på att dom var seriösa.
Priset är lägre och jag skulle få betala betydligt mer här i Sverige för en sån häst jag köpt.
Men det är en stor chansning, räkna med ALLA kostnader, hästen kommer också bli väldigt nervös iaf den första tiden.
Men det är helt klart värt de om man känner att man hittat den rätta hästen :)
Sen finns det väldigt bra hästar i tex Tyskland & Danmark, så värt att kolla.
 
Sv: Importera från island.

En annan sak man bör ta med i beräkning, dels så har man en stor eksemrisk vilket gör att priset i slut ändan blir skyhögt om hästen får eksem. Till det finns även sedan risken för luftvägsproblem, även det kan göra att priset blir oerhört högt om hästen skulle drabbas av det.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hjälp! Jag har köpt en väldigt lovande tävlingshäst från island (valack) som nu ska importeras till Sverige den 6 december. Eysteinn...
Svar
9
· Visningar
3 351
Senast: Paulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp