Importerad häst från försäljningsstall?

Hästen var importerad från Danmark, prismässigt jämförbart med Sverige.

Sista meningen förstår jag inte?

Nej Danmark är inte prismässigt jämförbart med Sverige. Att en häst som du köper av en privatperson mycket väl kan kosta samma hos en hästhandlare. Det är liksom ingen skillnad, varken billigare, dyrare, bättre eller sämre oavsett hos vem du köper.
 
När jag försökte hitta info om min danska så snubblade jag över gamla annonser på en ponny som fanns till salu i Sverige hos samma försäljningsstall jag köpte min på.

Ponnyn har funkat fint som glad hobbyhäst i två olika familjer i DK. Tävlat lätta klasser hopp och dressyr. Sen ligger den på annons i DK i januari för säg 15 000 kr (jag minns inte exakt). I mars finns den i Sverige och är till salu för typ 25', dvs 10 000 kr mer.

Det är billigt och rena fyndet i Sverige, trots att det är 10' mer än den utannonserades för i DK (vad den såldes för vet man inte men det är ju sällsynt hästar säljs för MER än vad säljaren begär ;))

Jag har läst hundratals danska annonser när jag letat efter historik på min. Och gång på gång reagerat på att "glada hobbyhästar" ligger väldigt lågt i pris jmf med SE. Även unghästar tycks ligga lägre. Vet faktiskt inte varför.
 
Köpt import tidigare. Från en hästhandlare som spenderade tid i fängelse för skattebrott.

I varje fall var det inte mycket som stämde när jag fick upp hästen. Passet fick jag aldrig och hästen var ett år yngre än vad som stod i annonsen.

Hon var billig och i slutändan blev det fruktansvärt bra, men affären sköttes mycket illa.
 
Hej!
Vi köpte vårt halvblod från ett mindre försäljningsstall. Nu är han import Holland, men ändå. Vi har inte haft några problem med honom alls (efter att han vant sig vid oss).

Sen finns det ju försäljningsstall som är ökända för att sälja halta hästar, men googlar man ordentligt bör man hitta de flesta av dom.

/L
 
Nej Danmark är inte prismässigt jämförbart med Sverige. Att en häst som du köper av en privatperson mycket väl kan kosta samma hos en hästhandlare. Det är liksom ingen skillnad, varken billigare, dyrare, bättre eller sämre oavsett hos vem du köper.

Möjligt att det skiljer sig inom landet även där, men de jag känner (väl) betalar ungefär detsamma för uppställning, foder, hovslagare, träning, utrustning, betäckning osv som vi gör i Skåne, veterinärvården är billigare dock.

Det har jag öht inte berört? Vad har det med mitt inlägg att göra?
 
Möjligt att det skiljer sig inom landet även där, men de jag känner (väl) betalar ungefär detsamma för uppställning, foder, hovslagare, träning, utrustning, betäckning osv som vi gör i Skåne, veterinärvården är billigare dock.

Det har jag öht inte berört? Vad har det med mitt inlägg att göra?

Du förstod inte sista meningen så jo det har med ditt inlägg att göra.
 
När jag försökte hitta info om min danska så snubblade jag över gamla annonser på en ponny som fanns till salu i Sverige hos samma försäljningsstall jag köpte min på.

Ponnyn har funkat fint som glad hobbyhäst i två olika familjer i DK. Tävlat lätta klasser hopp och dressyr. Sen ligger den på annons i DK i januari för säg 15 000 kr (jag minns inte exakt). I mars finns den i Sverige och är till salu för typ 25', dvs 10 000 kr mer.

Fast just nu så motsvarar 15.000 DKK nära inpå 20.000 SKK... Så 10.000 mer blir det faktiskt inte. ;)
 
Fast just nu så motsvarar 15.000 DKK nära inpå 20.000 SKK... Så 10.000 mer blir det faktiskt inte. ;)

Priset var översatt till SEK. Dvs 15' när den var till salu i Danmark var 15' svenska.

Annars går det precis som du säger inte att jämföra eftersom den svenska kronan är svag gentemot den danska. Men båda siffrorna var motsvarande SEK :)
 
Priset var översatt till SEK. Dvs 15' när den var till salu i Danmark var 15' svenska.

Annars går det precis som du säger inte att jämföra eftersom den svenska kronan är svag gentemot den danska. Men båda siffrorna var motsvarande SEK :)

Ah, då så. :) Annars så brukar det vara en felkälla som många glömmer ta med i beräkningen.
 
Jag har bara dålig erfarenhet av försäljningsstall. Har två st i min närhet och båda är ökända för att sälja skadade hästar just från Danmark.

Har personlig erfarenhet från båda två där nära vänner köpt hästar som sedan visar sig ha skador sedan länge.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 535
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag ska ringa på en annons på häst som är importerad från Litauen och har stått i Sverige i 3 veckor hos försäljningsstall. Vad ska ja...
2
Svar
33
· Visningar
3 819
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp