Bukefalos 28 år!

Inackordering, ja eller nej?

Alltså jag kanske är negativ men jag hade inte tagit in en inackorderad.
Dels blir det mkt tätare att hämta foder, mer slitage på hagarna.
 
Jag hämtar ca 700 kg som mest per gång och i dagsläget pratar vi om tre-fyra månader då jag hämtar varje månad, annars mera sällan.
Lastning hos bonden får jag hjälp med, det är att lasta ur hemma som är tungt.

Rulla ut en storbal, hur tänker du då? :)

Det är ganska enkelt, ligger den ner så är det bara att rulla ut den. Dom rullar rätt lätt även om dom är väldigt tunga! Sen behöver man ju hjälp med att ställa den upp om man vill det alltså.
 
Det är ganska enkelt, ligger den ner så är det bara att rulla ut den. Dom rullar rätt lätt även om dom är väldigt tunga! Sen behöver man ju hjälp med att ställa den upp om man vill det alltså.
Ah, men för att få loss fodret enkelt behöver de väl stå upp? :idea:
Men längesedan jag använde ensilage nu så har inga bra rutiner på det alls.
 
Ah, men för att få loss fodret enkelt behöver de väl stå upp? :idea:
Men längesedan jag använde ensilage nu så har inga bra rutiner på det alls.
Näej vi rullar storbalen fram och tillbaka. Musklerna som man använder då sliter mindre än att bära småbalar. Jag skulle verkligen vilja ha en kärra som snurrar, dvs upprullare antar jag att de heter. Vet någon var man kan köpa sådan eller har någon lösning?
 
Funderar på om du vill ha inhyrd.
Att du vill hjälp förstår jag mycket väl men lita inte på stabil hjälp där ifrån då den inhyrda kan välja att flytta, bli sjuk eller skadad och inte kan eller hästen bli sjuk eller skadad och måste avlivas.

Så det viktigaste frågan tycker jag är om du vill, skulle du tagit in en inhyrd om du inte behövde hjälpen?
 
Funderar på om du vill ha inhyrd.
Att du vill hjälp förstår jag mycket väl men lita inte på stabil hjälp där ifrån då den inhyrda kan välja att flytta, bli sjuk eller skadad och inte kan eller hästen bli sjuk eller skadad och måste avlivas.

Så det viktigaste frågan tycker jag är om du vill, skulle du tagit in en inhyrd om du inte behövde hjälpen?
Ja det är precis det jag funderar på 😅
Med rätt person/häst tror jag det hade varit toppen. Delade stall med en vän innan och det fungerade jättebra.

Att folk kan flytta mm är jag helt med på.
Angående pass måste det vara klart innan och med i kontraktet. Passar det inte får man flytta (olyckor händer, man blir sjuk, inte så jag menar, en poäng är väl lite att kunna ställa upp för varandra).

Det blir hursom inte den här personen - hen ville ha mer möjlighet till ridsällskap och jag jobbar kontorstider så kan bara rida ut kvällar och helger.
Börjar också känna mig lite tveksam till en så stor häst, både pga slitage men också för att mitt barn är med mig i stallet ibland. Han vill gärna in i hagen och klappa och även om det är en snäll häst är 170++ helt klart en större skaderisk än mina små och enda stora 160-häst.
 
Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite..

Förutsättningar:
Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på lösdrift. Två boxar i stallet (stora nog så shettisarna kan dela). Det finns inga inackorderad idag men medryttare på shettisarna som rider varje söndag. Gravid och kommer (förhoppningsvis) få barn precis efter årsskiftet. Har haft stallet i 3-4 år, gör iprincip allt jobb själv (utan hjälp från min man). Hämtar småbalshö en gång i månaden, bär in för hand. Mina föräldrar bor 40 mil bort men mamma kom och hjälpte till en gång då jag oplanerat hamnade på sjukhus och inte fick bära en stund efteråt. Jag har inte direkt saknat ridsällskap eller det sociala sedan jag flyttade hem, men när jag delade stall med en kompis red och hängde vi ofta ihop.

Fördelar inackordering:
Möjlighet till hjälp/avlastning - tänker att jag får skriva kontrakt där det ingår att hjälpa till och hämta foder, att vi ska dela på det dagliga (mockning, utfodring) och att hen ska vara beredd att ta hela helger er ibland så vi kan åka hem och hälsa på.
Kul för min stora häst att få en kompis mer i hans storlek.
Intäkt som kan hjälpa drifta stallet/renoveringar av det.

Nackdel:
Ökat slitage, ökade kostnader (strö, el, tömning av gödselplattan..)
Risk för att med foder krävs, betet räcker kortare
...fler?
Ökade kostnader ska du ju inte tänka- hyresgästen ska ju betala för dem!

När jag hade eget stall hade jag 1-2 noga utvalda inackorderingar. Både praktiskt och trevligt 😀.
 
Det är ett annat hästliv med lösdrift. Det gör stor skillnad i slitage på marken och mängd gödsel beroende på kroppsvikt.

De som själva är vana vid att ha olika häststorlekar på lösdrift är medvetna om det med.

Det är betydlig skillnad på att mocka en ligghall med två shettisar vs en med två storhästar 😅. Det är betydlig skillnad på hur snabbt dom kan slita sönder ett underlag också.

Så länge som TS är ärlig med vad hon erbjuder och hur passen ska fördelas så är det ju upp till potentiella hyresgäster att säga ja eller nej till det :).
Jag funderar som så att om jag "egentligen" ville ha, låt säga, två stora hästar, men om jag av någon anledning avstår, så kan en inackordering funka. Slitaget och mer jobb är jag ju isf beredd på ändå.

I så fall blir inte slitaget och allt annat mer pga "en häst till".

Men i ts fall kommer det bli betydligt mycket mer slitage med inackordering.
 
Om din inackorderade ska stå för halva jobbet trots att hon ”normalt” i ett kollektivt stall stått för en fjärdedel så behöver nog stallhyran vara väldigt billig. Tror det blir svårt att hitta en långsiktigt hållbar lösning där du både får in lite pengar och får så mycket hjälp. Från den inackorderades perspektiv blir det ju i praktiken som om hon jobbade åt dig, men inte får ersättning.
Även om hon skulle säga nu att det inte gör något så skulle jag tro att hon kommer ändra sig med tiden.
Håller helt med, i alla stall jag varit på så har åtagande varit fördelat räknat per häst inte per ägare, dvs de som har fler än en häst får åtaganden per varje häst de har.
Skulle själv inte tycka det var kul att dela arbetet på hälften med nån som har 3 hästar när jag har 1.
 
Håller helt med, i alla stall jag varit på så har åtagande varit fördelat räknat per häst inte per ägare, dvs de som har fler än en häst får åtaganden per varje häst de har.
Skulle själv inte tycka det var kul att dela arbetet på hälften med nån som har 3 hästar när jag har 1.
Jag kan dessutom tänka att det kan räknas som anställning/svartjobb när man har en inackordering som får hyreslättnader för att ta hand om stallägarens hästar. Alltså inte bara delar på sysslorna utan tar mer än sin andel.
 
Håller helt med, i alla stall jag varit på så har åtagande varit fördelat räknat per häst inte per ägare, dvs de som har fler än en häst får åtaganden per varje häst de har.
Skulle själv inte tycka det var kul att dela arbetet på hälften med nån som har 3 hästar när jag har 1.

Har det varit lösdrift eller boxstall? Det är rätt stor skillnad när det inte är in- och uttag.
 
Att mocka efter 1 shettis i ligghall och hage är liksom en femtedel så mycket jobb som att mocka efter en rejäl storhäst.

Så ska man dela objektivt rättvist på arbetet, och räkna i typ brända kalorier, så ska storleken på hästen tas med i beräkningen.

I boxstall med in- och uttag så spelar storleken på hästen ingen roll i arbetsbördan, man ska ju ändå knata samma sträcka, men på en lösdrift finns det inte så mycket att göra förutom att mocka, packa hö, och skrubba vattenkar. Och mockningen är den tunga arbetsuppgiften som bränner kalorier/ork.
 
Att mocka efter 1 shettis i ligghall och hage är liksom en femtedel så mycket jobb som att mocka efter en rejäl storhäst.

Så ska man dela objektivt rättvist på arbetet, och räkna i typ brända kalorier, så ska storleken på hästen tas med i beräkningen.

I boxstall med in- och uttag så spelar storleken på hästen ingen roll i arbetsbördan, man ska ju ändå knata samma sträcka, men på en lösdrift finns det inte så mycket att göra förutom att mocka, packa hö, och skrubba vattenkar. Och mockningen är den tunga arbetsuppgiften som bränner kalorier/ork.
Där håller jag med att de två shettisarna det handlar om i denna tråden hade jag gått med på att de räknades som en häst pga både hur mycket de äter, dricker och bajsar. Eftersom det är lösdrift.
 
Kan säga att det jag generellt är lätt allergisk mot är när någon har attityden ”du är ju ändå där, och det tar bara några minuter”, tycker inte om det från andra inackorderade och hade inte kunnat stå på stall med stallägaren som var sån (ingetdera på mitt nuvarande stall = guld värt, jag är där för att ta hand om Min häst).
En annan sak att själv erbjuda ”jag är ändå här, det tar ingen tid” men då ska det komma från mig och inte en förväntning från annat håll.

Sen om det är i klartext inskrivet i kontrakt vad som förväntas så man kan ta ställning innan man flyttar in = helt ok. Men inte komma senare och tycka att inackorderad är ”ändå där så du kan väl….”.
 
Kan säga att det jag generellt är lätt allergisk mot är när någon har attityden ”du är ju ändå där, och det tar bara några minuter”, tycker inte om det från andra inackorderade och hade inte kunnat stå på stall med stallägaren som var sån (ingetdera på mitt nuvarande stall = guld värt, jag är där för att ta hand om Min häst).
En annan sak att själv erbjuda ”jag är ändå här, det tar ingen tid” men då ska det komma från mig och inte en förväntning från annat håll.

Sen om det är i klartext inskrivet i kontrakt vad som förväntas så man kan ta ställning innan man flyttar in = helt ok. Men inte komma senare och tycka att inackorderad är ”ändå där så du kan väl….”.

Håller delvis med. I förra stallet ingick alla fodringar och in- resp uttag. Stallägaren tog väldigt låg hyra och hade själv ingen häst. De flesta av oss tog pass när vi ändå var där. Alltså var jag där vid insläpp tog jag in dem.

Om någon messade och frågade om någon var i stallet och kunde ta av en häst täcke för solen sken eller kunde ta på flughuva, så var det inga problem. Det upplevde aldrig jag som jobbigt. Däremot hålla på och byta hagar vid lunchtid osv tar tid och det var jag inte så pigg på.
 
Håller delvis med. I förra stallet ingick alla fodringar och in- resp uttag. Stallägaren tog väldigt låg hyra och hade själv ingen häst. De flesta av oss tog pass när vi ändå var där. Alltså var jag där vid insläpp tog jag in dem.

Om någon messade och frågade om någon var i stallet och kunde ta av en häst täcke för solen sken eller kunde ta på flughuva, så var det inga problem. Det upplevde aldrig jag som jobbigt. Däremot hålla på och byta hagar vid lunchtid osv tar tid och det var jag inte så pigg på.
Vi har väldigt få åtaganden på mitt stall, det enda åtagande är att ca var sjätte vecka har man ett utsläpp eller ett intag på en lör eller en sön. Inga andra åtaganden eller plötsliga förväntningar eller ”du kan väl”, det tycker jag är skönt. Är inte så pepp på kollektivstall med löpande åtaganden varje vecka. Men det är ju vad olika personer föredrar och prioriterar när de letar stall såklart.

Under juli månad stod jag på grannstallet med rullande åtaganden och då jag spenderade oftast hela dagen i stallet så erbjöd jag lite då och då att fodra när det var någon annans tur, men just att hantera andras hästar erbjöd jag inte om det inte var min tur.
 
Vi har väldigt få åtaganden på mitt stall, det enda åtagande är att ca var sjätte vecka har man ett utsläpp eller ett intag på en lör eller en sön. Inga andra åtaganden eller plötsliga förväntningar eller ”du kan väl”, det tycker jag är skönt. Är inte så pepp på kollektivstall med löpande åtaganden varje vecka. Men det är ju vad olika personer föredrar och prioriterar när de letar stall såklart.

Under juli månad stod jag på grannstallet med rullande åtaganden och då jag spenderade oftast hela dagen i stallet så erbjöd jag lite då och då att fodra när det var någon annans tur, men just att hantera andras hästar erbjöd jag inte om det inte var min tur.

Har du någon gång stått på lösdrift, dvs det tråden handlar om?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 478
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 812
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 844
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp