Bukefalos 28 år!

Inackordering, ja eller nej?

Ja jag tänker försöka ordna så jag får hemkört och placerat i foderladan (men en bal i taget var nog tanken). Det tar fem minuter att åka till min höbonde så ingen lång sträcka och kan inte han köra hem kanske grannen med traktor kan göra det åt mig :)

Annars kan du ju avsätta en fm och köra flera vändor med transport/släpkärra. Så du får hem ett gäng och kan släppa den biten ett tag sen.
 
Jag tycker att ditt eventuella problem generellt verkar mest vara foderhanteringen. Det är väl för bla att underlätta som du ville ha inhysning. Lägg ned lite tid och möda och pengar på att få en bättre foderhantering så du kan köpa storbal. Billigare. Köp mindre, torra balar hösilage så är de hanterbara även utan maskiner. Vi har en lada med storbal och hemgjort foderbord utanför. Lite funderingar där och ett formellt avtal typ www.hastavtal.se så blir det noggrant tillsammans med skriftliga stallregler som du redan tänkt typ sopa, mocka varje dag
Ja, det är helt klart det bökigaste.

Jag är lite allergisk mot torrt hösilage (som ju inte är ensilerat utan bara lufttätt lagrat) och väldigt, väldigt nöjd med min nuvarande leverantör av foder. Billigare skulle antagligen inte vara bättre, i just det här fallet :)
Byggnaderna är ju också vad de är och kommer inte bli flera.
 
Jag tänker att din dåvarande stallägare förmodligen också la timmar av arbete. Så ska man stå gratis kan man nog inte förvänta sig att det räcker med att typ fylla vatten i hagen och ta en fodring per dag.

TS, jag tänker att det du bör ha med i din beräkning är att ni får splitta allt i fyra delar. Där du står för 3/4 eftersom du har tre hästar och din inackorderade en. Tekniskt sätt menar jag att du mockar oftare, hämtar hö oftare osv.
Nu handlade det inte om det. Jag tog in samtliga hästar sju dagar i veckan. Jag hade en och stallägaren hade fem.

Jag mockade hagar och fyllde på vatten i alla hinkar och ute.

Vi stängslade och hästarna bytte täcken varje morgon och kväll.

Vi delade i princip 50/50, med skillnaden att jag hade en ponny och skötte även ägarens fem.

Dessutom tog jag morgonfodring och utsläpp då och då för att avlasta, men då hade jag redan intag och kväll.

Dessa timmar motsvarade bra mycket mer än de ca 800-1000 som möjligen kallhyra kunde gå på.

Med dessa erfarenheter är jag inte sugen på att ha inackorderingar själv.
 
Om du idag hämtar småbalshö en gång i månaden så är det väl ca 40-50 balar a` 12 kg är då ungefär en storbal på 3 veckor idag. Med en häst till blir det ca varannan vecka. ungefär. Idag vill du att personen ska ta en bil och kärra och köra ett antal km för att manuellt lasta hö i en hästkärra sen köra hem och lasta ur manuellt är det väldigt mycket mindre arbete att rulla ut en storbal en halvtimme varannan vecka. @Blyger
 
Om du idag hämtar småbalshö en gång i månaden så är det väl ca 40-50 balar a` 12 kg är då ungefär en storbal på 3 veckor idag. Med en häst till blir det ca varannan vecka. ungefär. Idag vill du att personen ska ta en bil och kärra och köra ett antal km för att manuellt lasta hö i en hästkärra sen köra hem och lasta ur manuellt är det väldigt mycket mindre arbete att rulla ut en storbal en halvtimme varannan vecka. @Blyger
Jag hämtar ca 700 kg som mest per gång och i dagsläget pratar vi om tre-fyra månader då jag hämtar varje månad, annars mera sällan.
Lastning hos bonden får jag hjälp med, det är att lasta ur hemma som är tungt.

Rulla ut en storbal, hur tänker du då? :)
 
Nu handlade det inte om det. Jag tog in samtliga hästar sju dagar i veckan. Jag hade en och stallägaren hade fem.

Jag mockade hagar och fyllde på vatten i alla hinkar och ute.

Vi stängslade och hästarna bytte täcken varje morgon och kväll.

Vi delade i princip 50/50, med skillnaden att jag hade en ponny och skötte även ägarens fem.

Dessutom tog jag morgonfodring och utsläpp då och då för att avlasta, men då hade jag redan intag och kväll.

Dessa timmar motsvarade bra mycket mer än de ca 800-1000 som möjligen kallhyra kunde gå på.

Med dessa erfarenheter är jag inte sugen på att ha inackorderingar själv.
Det där upplägget tycker jag också låter tråkigt.

Att slippa passa tider in och ut tycker jag är en av de största fördelarna med lösdrift för mig personligen (fördelarna för mina hästar är många fler) :)

Arbetsbördan stall vs lösdrift tycker jag inte alls är jämförbar. Jag sköter mitt stall på 10+15 min totalt per dag om det krisar.
 
Jag hämtar ca 700 kg som mest per gång och i dagsläget pratar vi om tre-fyra månader då jag hämtar varje månad, annars mera sällan.
Lastning hos bonden får jag hjälp med, det är att lasta ur hemma som är tungt.

Rulla ut en storbal, hur tänker du då? :)
Fast det är där i hämtning av hö det tunga arbetet ligger i ditt stall. Rulla ut, kanske fel ord. Lägg ned lite tid och pengar att hitta en enklare lösning.
 
Fast det är där i hämtning av hö det tunga arbetet ligger i ditt stall. Rulla ut, kanske fel ord. Lägg ned lite tid och pengar att hitta en enklare lösning.
Jag har bara svårt att se den enklare lösningen :)

Funderade på att bygga rejäl foderhäck och ha fri tillgång de månader de handlar om, men vill egentligen inte ha det till mina shettisar. Man får också sämre kontroll på fodret och tiden är ändå en viss riskfaktor när det gäller hygienisk kvalitet. Jag har inga maskiner att hantera storbalar med. Att rulla en 300-400 kg bal som höggravid känns ännu tuffare (även om man är två) än att bära 8-10 kg småbalar (men vad vet jag?). Vi har inte heller några bra lagringsmöjligheter för storbal utomhus.

Min tanke var alltså att få det hemkört, en bal i taget, in i ladan som vanligt och sen fodra två gånger/dag som vanligt, fast med ensilage istället för hö de månader det handlar om.

Det finns ju också en gräns för hur mycket tid och pengar det är värt att lägga ner, eftersom jag är nöjd med min lösning idag (som fungerar utan inackordering).
Kanske blir det annat här i framtiden men tid och ork att fixa större lösningar inför den här vintern är begränsat.
 
Dela 3/4 är inte aktuellt. Då kan jag lika gärna vara själv :)

Att fördubbla arbetet med att hämta foder (som är den enskilt tyngsta biten) är definitivt inte med på kartan. Jag har som sagt två små shetlandsponnys och de varken äter eller sliter som en stor häst på 170+ tillsammans.

Min bedömning är alltså att en till stor häst nästan dubblar arbetsbördan.

Fundera om du verkligen vill ha in en så stor häst. De sliter mycket på marken tyvärr. Det beror ju på vad du har för mark.
 
Jag har bara svårt att se den enklare lösningen :)

Funderade på att bygga rejäl foderhäck och ha fri tillgång de månader de handlar om, men vill egentligen inte ha det till mina shettisar. Man får också sämre kontroll på fodret och tiden är ändå en viss riskfaktor när det gäller hygienisk kvalitet. Jag har inga maskiner att hantera storbalar med. Att rulla en 300-400 kg bal som höggravid känns ännu tuffare (även om man är två) än att bära 8-10 kg småbalar (men vad vet jag?). Vi har inte heller några bra lagringsmöjligheter för storbal utomhus.

Min tanke var alltså att få det hemkört, en bal i taget, in i ladan som vanligt och sen fodra två gånger/dag som vanligt, fast med ensilage istället för hö de månader det handlar om.

Det finns ju också en gräns för hur mycket tid och pengar det är värt att lägga ner, eftersom jag är nöjd med min lösning idag (som fungerar utan inackordering).
Kanske blir det annat här i framtiden men tid och ork att fixa större lösningar inför den här vintern är begränsat.

Jag lagrar plastad storbal utomhus. Det är ju en av dom stora fördelarna med dom!
 
Jag lagrar plastad storbal utomhus. Det är ju en av dom stora fördelarna med dom!
Men sen ska det bökas med att få in dem :idea:

Jag har ju haft den oerhörda lyxen att ha x antal ton foder reserverade åt mig, och sedan hämtar jag eftersom och betalar för det jag använder.
 
Jag har bara svårt att se den enklare lösningen :)

Funderade på att bygga rejäl foderhäck och ha fri tillgång de månader de handlar om, men vill egentligen inte ha det till mina shettisar. Man får också sämre kontroll på fodret och tiden är ändå en viss riskfaktor när det gäller hygienisk kvalitet. Jag har inga maskiner att hantera storbalar med. Att rulla en 300-400 kg bal som höggravid känns ännu tuffare (även om man är två) än att bära 8-10 kg småbalar (men vad vet jag?). Vi har inte heller några bra lagringsmöjligheter för storbal utomhus.

Min tanke var alltså att få det hemkört, en bal i taget, in i ladan som vanligt och sen fodra två gånger/dag som vanligt, fast med ensilage istället för hö de månader det handlar om.

Det finns ju också en gräns för hur mycket tid och pengar det är värt att lägga ner, eftersom jag är nöjd med min lösning idag (som fungerar utan inackordering).
Kanske blir det annat här i framtiden men tid och ork att fixa större lösningar inför den här vintern är begränsat.
Jag har storbal i ladan och har byggt ett enkelt foderbord utanför baserat på staket och klassiska badkar.

Du kan enkelt köpa ett typ tunnelvindskydd från Kellfri. Lagra plastbalar utomhus som du får hemkört. Max tio m ifrån öppningen på gårdsplan. Öppna balarna i vindskyddet och ha ett enkelt foderbord i andra ändan mot , dvs i , hagen. Det blir Max 10 m bärande för varje grep som innehåller 2 kg. Du slipper packa påsar och du slipper bära hö. Den öppnade storbalen har skydd. Ett enkelt lagringssystem med ett sk FIFO- system, först in först ut ( out. ). Skydd för öppningarna naturligtvis.

Vill du ha en beskrivning med ritningar?
 
Jag har storbal i ladan och har byggt ett enkelt foderbord utanför baserat på staket och klassiska badkar.

Du kan enkelt köpa ett typ tunnelvindskydd från Kellfri. Lagra plastbalar utomhus som du får hemkört. Max tio m ifrån öppningen på gårdsplan. Öppna balarna i vindskyddet och ha ett enkelt foderbord i andra ändan mot , dvs i , hagen. Det blir Max 10 m bärande för varje grep som innehåller 2 kg. Du slipper packa påsar och du slipper bära hö. Den öppnade storbalen har skydd. Ett enkelt lagringssystem med ett sk FIFO- system, först in först ut ( out. ). Skydd för öppningarna naturligtvis.

Vill du ha en beskrivning med ritningar?
Jag tror jag fattar och gillar grundtanken :up:
Får klura lite på om/hur det skulle gå att ordna med gårdsbilden hemma :)
 
Alla gårdar som används förändras. Förändring är en utveckling.

Ett vindskydd som används nära hagen och lösdriften, som du måste ha enligt lag, är inte någon för evigt lösning utan kan tas bort på en dag. De har bra andrahandsvärde också.
 
Alla gårdar som används förändras. Förändring är en utveckling.

Ett vindskydd som används nära hagen och lösdriften, som du måste ha enligt lag, är inte någon för evigt lösning utan kan tas bort på en dag. De har bra andrahandsvärde också.
Det är mera att jag har ont om plats att ställa upp ett tält nära lösdriften/gårdscentrum. Alltså fysisk plats som inte redan är bebyggd.
 
Skrev för övrigt ner vad som skulle ingå, vad mina rutiner är (inte huggna i sten) och frågade hur mycket personen är villig att hjälpa till/dela på uppgifter och kommer ge pris efter det.

Så får hen fundera på vad denne tycker är rimligt arbetsbörda och jag kan sätta pris som motsvarar det jag anser det skulle kosta mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 427
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 726
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 777
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp