Bukefalos 28 år!

Inackorderingsavtal (låna ut hund för senare köp)

Sporthorse

Trådstartare
Jag ska omplacera en vuxen hund, vill lämna hunden på prov först och imorgon kommer en potentiell köpare för att hämta hunden.
Det är en krävande hund men med högt avelsvärde, en hanne.
Har kikat lite på SKKs inackorderingsavtal, finns det fler liknande avtal?
Finns några punkter jag vill justera i SKKs avtal samt punkter att lägga till.

Eller är det bättre att sälja med öppet köp istället för att låna ut på prov? Nu har jag redan lovat att han ska få prövotid innan köp, så blir nog dumt att ändra sig i sista stund.

Köparen bor ca 4 timmar bort, så det är en bit att åka. Köparen är för mig okänd, fick kontakt genom gemensamma bekanta.


Har aldrig omplacerat hund förr och är lite rädd för att han kanske bara ska låna för att buskavla iom att jag inte känner personen samt om hunden skadar sig under tiden eller blir misskött.
På pappret är dock den här personen bra, men sen kan folk ljuga också.

Tips och råd önskas.
 
Om du säljer så blir hunden köparens hund och du har då inget att säga till om därefter, dvs köparen kan tex använda hunden i buskavle om den så vil. "Öppet köp" innebär i vanliga fall endast en fördel för köparen då köparen då har rätt att lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka. Säljaren har ingen rätt att ta tillbaka varan (detta oavsett om man i avtal skriver att tex hunden ska gå tillbaka vid vissa situationer, dvs såld vara är såld). När det kommer till hundar tror jag öppet köp är ovanligt. Istället är nog det vanliga att den ev köparen har hunden på prov en viss tid och under denna tid bör inakorderderingsavtal passa bra. Är parterna efter prövotiden nöjda så genomför de då köpet.

Om du är medlem i skk så tror jag att du kan ringa deras juridiska service för rådgivning.

Annars upprättar du ett eget avtal baserat på skk:s avtal och gör de justeringar du tycker. Men det gäller då att du har koll på vad du ändrar och vad det får för konsekvenser.
 
Jag ska omplacera en vuxen hund, vill lämna hunden på prov först och imorgon kommer en potentiell köpare för att hämta hunden.
Det är en krävande hund men med högt avelsvärde, en hanne.
Har kikat lite på SKKs inackorderingsavtal, finns det fler liknande avtal?
Finns några punkter jag vill justera i SKKs avtal samt punkter att lägga till.

Eller är det bättre att sälja med öppet köp istället för att låna ut på prov? Nu har jag redan lovat att han ska få prövotid innan köp, så blir nog dumt att ändra sig i sista stund.

Köparen bor ca 4 timmar bort, så det är en bit att åka. Köparen är för mig okänd, fick kontakt genom gemensamma bekanta.


Har aldrig omplacerat hund förr och är lite rädd för att han kanske bara ska låna för att buskavla iom att jag inte känner personen samt om hunden skadar sig under tiden eller blir misskött.
På pappret är dock den här personen bra, men sen kan folk ljuga också.

Tips och råd önskas.
Jag hade sålt direk. Låter bara krångligt och om du tror att köparen ska buskavla kanske det är fel köpare? :/
 
Jag har nyttjat SKKs inakorderingsavtal flera gånger i samband med omplacering/försäljning av hund (är fd uppfödare) och det funkar jättebra. Jag rekommenderar det.
Ja du kan skriva in saker i avtalet. Det är inte alls lika fyrkantigt som SKKs övriga avtal. Sätt en rejäl prövotid. Vi brukade skriva 2 mån med utrymme för förlängning (behövdes ofta om hunden skulle göra nödvändiga tester inför tjänst).

Jag skulle aldrig sälja direkt till en helt okänd.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 511
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp