Bukefalos 28 år!

Inakordering - mer funderingar.

Sv: Inakordering - mer funderingar.

där jag står kostar det 3200 fullservice men inte mockning eller iordningställande av foder (man hänger påsar utanför boxen). vi har paddock och rdidhus, cia 13 mil från stockholm.
vi har en helgdag var 5e vecka schemalagd, om man vill kan man få ta extrapass och på så sätt få ner hyran lite också.
funkar bra"!
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Helt orimligt billigt i den trakten.
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

För oss fungerar det också jättebra. Har bara kallhyra och sedan får man låna plats för foder m m gratis av stallägaren. Ingen tar av någon annan och vi har (peppar, peppar) kommit jättebra överens. Utsläpp sköter stallägaren och insläpp tar de som är där. Är inte någon hästägare där så tar vi andra in den. Inga lämnas ensamma ute. Toppen!
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Jag har bra erfarenheter av kallhyra-varianten. I dagsläget betalar jag 500 kr/box i kallhyra i visserligen äldre men trevligt stall på Färingsö (Ekerö kommun, Stockholm). Bussförbindelser finns liksom belyst paddock, bra rejäl vinterhage med skog samt två mindre hagar för t ex konvalescenter. Tillkommer kostnad för strö, hö och kraftfoder. Hästägarna köper gemensamt in strö (halm), hö och även morötter och betfor. Kraftfodret varierar lite från häst till häst men det fungerar bra att var och en köper det som den själv önskar. Var och en gör i ordning foderhinkar samt höpåsar till sin/a häst/ar. Stallägarna har de flesta morgon och senaste kvällsfodringarna samt underhåll av staket och paddock och bortforsling av gödselkärra. Vi övriga sköter lunchfodring och insläpp samt har en bra fungerande fördelning under helger så stallägarna får lite ledigt. Lugnt och bra för hästarna då alla kan sina rutiner.
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Hej!

Har själv flyttat 10 mil från Sthlm med min häst. Jag hade turen (för en gångs skull) att via en bekant hitta en boxplats till min häst med full inackordering! Eftersom jag jobbar länge vissa dagar så hade det aldrig fungerat med att mocka själv. Vill ju inte tvinga ut min gubbe *hehe* Varesig för mockning eller in/utsläpp i ett kollektivstall.

Detta stall har tre tävlingshästar själva, och tre inackorderingar.
Min häst får mat 4 ggr/ dag, in/utsläpp när jag tycker att det passar (!) mockat, ja allt tänkbart 7 dagar i veckan för 1500 kr.
Ett fynd tycker jag som är van med Sthlms priser!
Dom har inte oss inackorderingar för att tjäna pengar på oss, utan för att kunna hjälpa till att hålla betena i bra kondition samt som sällskap till deras hästar.
Sen har vi tillgång till en belyst ridbana med alla tänkbara hinder & mängder av hagar! 10 min med transport till närmsta ridhus.

Det är skönt med ett "fast" pris, att jag vet för varje månad hur mycket pengar det kommer att gå åt.

Jag stod på bete på ett kollektivstall under sommaren, där hyran var 450 kr, stallet var i ett urdåligt skick! Det skulle bli massor av arbete med fodringar & stallskötsel om jag stått kvar. Och det hade blivit mer än 1000 kr i månaden för det. Och då var det dessutom helt värdelösa träningsmöjligheter!

Så dessa "500kr extra" är verkligen väl investerade pengar :-)

Har hört att mycket stora hästar som äter betydligt mer än min lilla skrutt får betala lite mer...

Lycka till!
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Ja precis! Jag förstår inte det är snacket om att kallhyra skulle vara något jättenegativt :confused: Visst har vi råkat på konstigt folk men det kan man ju ha i alla stall. Om man inte kan stjäla hö av varandra för det ingår i hyran, ja då kan det ju likaväl stjälas utrustning.
Det blir inte heller något tjafs ifall någon ska ha eget foder så får man räkna om hyran etc. Toppen alltså:)
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Jag har så att man har två morgon fodringar i månaden- helg eller vardag man får välja själv. Sen har man en eftermiddagsfodring och insläpp och utsläpp för de som vill ut igen 1 ggn/ vecka. 7 hästar i stallet. Det funkar jättebra. Sen kan man alltid byta om någon inte kan ta morgon så får dom ta nåt annat ist. Gäller att kunna kompromissa.:banana:
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Jag blir lika förundrad varje gång jag läser eller hör talas om vilka bekymmer som råder inom "hyra stallplatsbiten". Uppenbarligen är detta ett vanligt "problem" inom ridsektorn. Jag förstår inte varför man har häst om man inte själv kan sköta sin häst till fullo, utan måste ha fullservice. :angel:
Jag bor 7-8 mil från Stockholm och betalar 500:- i kallhyra/box. Allt annat fixar jag själv. Hö, halm, kraftfoder, in- och utsläpp, täcken av och på (i den mån de används), och träningen. Och jag har f.n. 5 hästar.
Ett tips till er som hyr ut stallplatser, och som funderar på varför det alltid blir tjafs med en massa inackorderingar: Hyr ut till några få personer som har flera hästar var, så lovar jag att det blir smidigare och mindre tjafs i stallen. Mindre antal människor med olika krav, ideér och sätt att sköta stallsysslor och hästar = mindre irritationer och tjafs. :idea:
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

:bow:

Jag har blivit nästan skvatt galen när det har varit i princip en ägare per häst och som max 10 hästar i vårt lilla stall :o MEN jag ska också säga att vi har haft problem när det bara var jag och fröken "jag älskar att skriva på tavlan om allt och ingenting och klaga på allt" :p

Det gäller ju att hitta en jämn balans och gärna folk med samma tänk, eller iaf ödmjukt hästfolk (dock svårt att hitta...).
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Värst tycker jag är dom som har en eller två medryttare som anser att dom aldrig behöver göra nånting. Vatten, varför då? Sopa efter sig?
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Jag blir irriterad på alla som ska hyra ut ett par boxar, tar betalningen svart, och sänker möjligheten för seriösa uthyrningsstall att bedriva en verksamhet med rimlig timpeng för den som försöker leva på verksamheten. Jag hoppas att du inte tillhör den kategorin.
Om du ska hyra ut boxar med den prisnivå du angav får du nog inget betalt överhuvudtaget för ditt arbete. Det kan säkert kännas ok i början för det är ju så mysigt med eget stall, men tro mig , det tröttnar man snabbt på. Du kanske förväntar dej att vi alla också ska hjälpas åt en del, men folk hjälper inte till om man inte uttryckligen säger ifrån om det från början.Och att du då är väldigt tydlig med att det inte bara gäller att sopa efer egen häst o mocka vilket många tycker är höjden av engagemang. Lägg in kostnader i kalkylen för underhåll och slitage, om du ska stå för det så är det en kostnad som är hos oss är ett par tusen varje år. Vidare bör du undersöka vilket försäkringsskydd du behöver som uthyrare, innan olyckan händer. Även om du tänker köra verksamheten svart vilket jag antar med de hyrorna, så kolla vad du kan krävas på både vad gäller person som hästskador. Det finns ngt som heter medhjälparförsäkring hos LRF, den täcker nog personskador, men sedan brukar man ju ha en verksamhetsförsäkring för hästskador. Är det du eller stallägaren som blir stämd om en dyrbar häst skadar sig av ngt i box eller hage? Miljökontoret o djurskyddet på kommunen gör inspektioner numera. Hos oss kostar det 900 kr/år med tillstånd upp till 10 hästar. Betalar du eller stallägaren? Ja, det är mycket att fundera på men gör en ordentlig kalkyl från början , erbjud inte för mkt servic det är lättare att lägga till än dra ifrån, och som ngn skrev tidigare , det är inte populärt att höja hyrorna, lägg dig rätt från början.
Lycka till !!!!
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

Jag hyr ut med kallhyra och det har funkat kalasbra i 6 år nu. Vi köper hö, betfor och spån gemensamt. Kraftfoder köper var och en. Jag har hand om fodringar och in och utsläpp. De hjälper till med vissa lunchfodringar och tar in hästarna på kvällen när jag jobbar sent. I ett så litet stall som jag har (3 hästar) går det väldigt bra. Du kanske har betydligt större och då blir det förmodligen mera problematiskt.
 
Sv: Inakordering - mer funderingar.

herrejesus! Håller med tidigare inlägg om att det är orimligt BILLIGT! :D
Du lär få fullt stall på en gång! :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 697
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så, handpenning på den redan billiga (i inköp) ponnyn är lagd. Och jag håller på att tittar på stall. Måste reda ut lite i min egen...
Svar
13
· Visningar
1 680
Senast: Kilauea
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 899
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp