Inbrott vs nerbränd lägenhet

Jag har alltid lampor på timer när jag åker bort (eller inte i lilla lägenheten, den är en del av en större lägenhet och där finns ändå inget av värde att ta). Aldrig varit nojig.
 
Det jag har som är dyrt är sånt som knappast tror att direkt stöldbegärlig om man inte är insatt.
De flesta tjuvar är nog ute efter eletronik och sådant. Lyckas de bära med sig någon av mina tjocktv så blir jag nästan imponerad ☺

Vi håller ju på och renoverar, så det är ju tyvärr rätt troligt att tjuvar tror att vi har väldigt dyra saker i form av verktyg och material hemma (och det har vi ju ibland, svårt för dem att veta när. Med en farsa som har renoverat i över 20 år så lånar vi verktyg när det behövs inte hela tiden, material köps och installeras på en gång).

Men med en köksrenovering på nedreplan precis bredvid vägen så syns det ju väldigt tydligt att det finns saker i huset. Men vi är långtidsrenoverare snarare än snabbt och skitigt så det avskräcker väl någon att köket har varit på G i säkert 6 månader (vi hade två köksvaskar i sex månader :angel: nu vart rören dragna och pressade förra veckan så nu är den gamla bänksidan äntligen urdragen :cool:).

Vad jag vill säga är att tjuvar snarare går in i ett renoveringsobjekt på väg än något annat. Verktyg är dyra. (det är egentligen inte så svårt att se om det stått still ett tag, vi föredrar att ge ett intryck av att stå still. Våran fasad ser därför ut som skit, det rör sig däremot i rum som ingen kan se).
 
Jag släcker mina lampor och ljusstakar när jag går hemifrån. Däremot är min Lap Top gång ibland när jag går hemifrån och mina två laddare sitter alltid i uttaget. På nätterna är också allt släckt, även datorn, men jag laddar ju min telefon då.

Porten låses på kvällen, så inbrott är jag inte så rädd för, men dagtid har jag faktiskt ytterdörren låst nu när barnen inte är hemma. Det känns bäst så tycker jag. Jag ska inte säga att jag känner mig nojjig över inbrott, det dyraste jag hade att stjäla var min kamera och den sålde jag förra veckan, men jag kan ändå inte låta bli att känna mig lite osäker med dörren olåst.
 
Jag föredrar inbrott alla gånger! Då överlever mina katter och det mesta blir nog kvar med tanke på att vi inte äger något av värde.
Här släcks det ned och allt utom kyl och frys dras ur.
Jag är förföljd av galna elfel och mitt hem har brunnit pga just el.
Jag blir skräckslagen när jag hör hur nonchalanta en del är kring elsäkerhet och är väldigt glad att bo i hus utan nära grannar så jag slipper oroa mig för deras el och bristande säkerhetstänk också.
T.o.m försäkringsbolagen varnar ju för att lämna laddare odyl. i vägguttaget.
Adventsstjärnor och stakar är inget som förekommer här, dels för att jag inte gillar jul men också pga den låga kvaliteten på elen.
Sån här blir man när man flytt i panik ur sitt rökfyllda hus och provat att vara hemlös utan några ägodelar:crazy:
 
Jag tycker inte att man ska blanda in laddare i en allmän elddiskussion. Laddare som inte laddar ÄR en eldfara. Laddare som inte dragit ur uttaget när man laddat färdigt är en skapligt vanlig brandorsak. Både till telefon och laptop.

Men att ha stickkontakter i vägguttag är inte en normal eldfara! Man får väl ändå förutsätta att det är lagligt gjort.

Skulle det vara en eldfara skulle hus brinna överallt hela tiden. Det finns sannolikt inte ett enda hus som har precis alla stickproppar utdragna när ingen är hemma...

TV-apparater och torktumlare är mer utsatta. Hade jag TV skulle jag inte gärna lämna den på standby.
 
Jag har nog aldrig tänkt på ett par lysande juldekorationer som inbrottsavskräckande? :confused:

Jag oroar mig absolut för elbränder hemma, men då är det laddare som sagts (kom jag ihåg att dra ur dem? :nailbiting:), TVn (borde stängas av ordentligt, inte lämnas på standby...) och förgreningsdosor (har dåliga erfarenheter). Trodde jag att en adventsljusstake eller två skulle skrämma bort tjuvar hade jag kanske övervägt att lämna sådana på när jag reste bort, men här har jag det så smart ordnat att mitt hus ser ut som ett kråkslott (och det har inget att göra med att det är ett, utan är en avsiktlig dimridå riktad mot tjuvar :angel:), det ligger hundleksaker modell "mkt stor" över hela gården (återigen ett avsiktligt val, har inget att göra med att jag är usel på att plocka undan!), och det sitter varningsskyltar om lösspringande hundar på staketet (helt enkelt för att hundarna springer lösa och jag vill att folk stannar utanför trädgården och ringer på klockan jag satt upp där istället, men även tjuvar kan ju få sig en tankeställare om att just stanna utanför staketet :up:).

Det finns väl två typer av inbrottstjuvar, planerare och impulsiva. Den impulsiva (ofta påverkad) kommer man nog aldrig undan, de tänker ofta inte helt normalt. Planeraren är väl den man riktar "lögner" mot (lampor och TV på timer tex), men de är istället svåra att lura... Allt man gör har med sig en risk helt enkelt. Man får nog väga risk och kostnad mot varandra hela tiden och sikta inte på ett riskfritt liv, utan på ett liv med minskad oro. ;)
 
En liten tanke gällande inbrott från en som jobbar med sådant (på rätt sida lagen) är att det är jäkligt svårt att stävja sig mot.
Inbrottstjuvar är ofta väldigt snabba. De vet hur man tar sig in och vad de ska ta och ofta så är det över på nolltid (iaf om det finns larm i huset).
Jag har varit på inbrott där ägaren till huset varit borta mindre än en timma, mitt på dagen. Det kan liksom hända när som helst.
Hörde på radio härom dagen att en ny strategi hos tjuvarna var att reka parkeringar utanför stora köpcentrum. Plocka regnumret på bilar, kolla upp ägaren och sedan sticka hem till dem. Allt medan husägaren var och shoppade.
Spontant så tänker jag att det är lättare att skydda sig mot brand än inbrott.
 
Vi har alltid belysning på timer, oavsett årstid. Dock ändras tiderna utifrån när solen går upp och ner. Det ser alltså likadant ut hemma hos oss vare sig någon är hemma eller borta, s a s.

Investerar i lampor som inte blir varma (LED), bra kvalité på lampor och timers och ger noga akt på om det luktar elbrand, vilket det ofta gör ett tag innan det går åt skogen...
 
Jag är inte så orolig för inbrott, speciellt inte där vi bor nu. Finns ingen portkod som kan komma på villovägar och skulle någon tappa en sådan tagg som krävs för att ta sig in kan de avaktiveras på en gång. Skulle tjuvarna ändå ta sig in har de sedan en väldigt bra säkerhetsdörr att forcera och det lär de inte kunna göra utan att hinna bli upptäckta. Huset är förvisso inte så lyhört men skulle någon stå och bryta i en dörr skulle både grannarna på vår våning och våningen under höra.

Skulle någon ändå ta sig ända in kommer de bli besvikna. Alla telefoner, laptops, paddor etc tas ju med när vi åker bort, kontanter har vi aldrig hemma och det enda äkta smycket jag har hänger alltid runt min hals. Vi har iofs en garderob full med pantflaskor, men den får de gärna ta.
 
Jag tycker inte att man ska blanda in laddare i en allmän elddiskussion. Laddare som inte laddar ÄR en eldfara. Laddare som inte dragit ur uttaget när man laddat färdigt är en skapligt vanlig brandorsak. Både till telefon och laptop.

Men att ha stickkontakter i vägguttag är inte en normal eldfara! Man får väl ändå förutsätta att det är lagligt gjort.

Skulle det vara en eldfara skulle hus brinna överallt hela tiden. Det finns sannolikt inte ett enda hus som har precis alla stickproppar utdragna när ingen är hemma...

TV-apparater och torktumlare är mer utsatta. Hade jag TV skulle jag inte gärna lämna den på standby.

Det är sån där jag inte har en aning om. 99% av alla jag känner har garanterat laddare till både laptop och mobil i dygnet runt. Men det har inte börjat brinna hos nån. Är det verkligen vanligt eller har min bekantskapskrets bara haft tur?
 
En liten tanke gällande inbrott från en som jobbar med sådant (på rätt sida lagen) är att det är jäkligt svårt att stävja sig mot.
Inbrottstjuvar är ofta väldigt snabba. De vet hur man tar sig in och vad de ska ta och ofta så är det över på nolltid (iaf om det finns larm i huset).
Jag har varit på inbrott där ägaren till huset varit borta mindre än en timma, mitt på dagen. Det kan liksom hända när som helst.
Hörde på radio härom dagen att en ny strategi hos tjuvarna var att reka parkeringar utanför stora köpcentrum. Plocka regnumret på bilar, kolla upp ägaren och sedan sticka hem till dem. Allt medan husägaren var och shoppade.
Spontant så tänker jag att det är lättare att skydda sig mot brand än inbrott.

Hur vanligt är det egentligen med inbrott i lägenheter med säkerhetsdörr? Antingen måste dom ju ta en stege och slå in fönstret (många kommer se dom om det inte sker mitt i natten, men det lär ju höras och det brukar alltid va "nån" ute), dyrka upp dörr vet jag inte hur lätt/svårt det är? Vi har låst dörr dygnet runt till huset men det går ju att gå in med nån annan som bor här då dörren står öppen i kanske 10 sek.
 
Det är sån där jag inte har en aning om. 99% av alla jag känner har garanterat laddare till både laptop och mobil i dygnet runt. Men det har inte börjat brinna hos nån. Är det verkligen vanligt eller har min bekantskapskrets bara haft tur?

Det beror väl på vad du menar med vanligt. Det är nog vanligt att av de bränder som startar är en laddare (eller standby-apparat, eller hushållsmaskin man lämnar på) boven, men det är ju inte samma sak som att de flesta laddare startar bränder.
 
Det beror väl på vad du menar med vanligt. Det är nog vanligt att av de bränder som startar är en laddare (eller standby-apparat, eller hushållsmaskin man lämnar på) boven, men det är ju inte samma sak som att de flesta laddare startar bränder.

Aha. För att den "laddar" fast den inte har nåt att ladda i? Eller vad händer rent fysikaliskt? :angel:
Tänker på micros som pajjar om man min stoppar in nåt att micra när man sätter på den..
 
Aha. För att den "laddar" fast den inte har nåt att ladda i? Eller vad händer rent fysikaliskt? :angel:
Tänker på micros som pajjar om man min stoppar in nåt att micra när man sätter på den..

Det är väl två risker tror jag, dels jobbar laddaren och det kan bli fel på den precis som på vilken annan apparat (plus att den är en transformator och alstrar värme, så täcker du tex över den finns det en antändningsrisk bara genom värmealstringen), och dels finns risk att kontakten som förmodligen hänger och slänger någonstans utan minsta kontroll kan råka hamna så kretsen sluts (inte särskilt sannolikt skulle jag tro, men vad vet jag).


OK, det gör nog inte jag. ;)

Hursom så sällar jag mig till @Nordthor s inställning, att det är inte mycket av det man tänker sig ska avskräcka tjuvar som faktiskt gör det - de har inbrott som yrke, de har bättre koll än de flesta av oss på vad som ger vilka tecken. Det man kan påverka är kanske impulstjuven, men den är å andra sidan benägen att fatta helt bisarra beslut så det kan nog gå åt andra hållet också... :crazy:
 
Hur vanligt är det egentligen med inbrott i lägenheter med säkerhetsdörr? Antingen måste dom ju ta en stege och slå in fönstret (många kommer se dom om det inte sker mitt i natten, men det lär ju höras och det brukar alltid va "nån" ute), dyrka upp dörr vet jag inte hur lätt/svårt det är? Vi har låst dörr dygnet runt till huset men det går ju att gå in med nån annan som bor här då dörren står öppen i kanske 10 sek.

Jag vågar egentligen inte svara när det gäller lägenheter (villor är överrepresenterade när det kommer till inbrott enligt mina erfarenheter).
Bor du inte på markplan och dessutom har säkerhetsdörr så tror jag inte att du behöver vara så orolig. Till och med brandkåren har ju vissa problem att gå igenom säkerhetsdörrar (och de har mig veterligen ganska så bra verktyg).
När det gäller dyrkning har jag ingen aning. Har faktiskt inte varit med om att någon gått in så.
 
Det är sån där jag inte har en aning om. 99% av alla jag känner har garanterat laddare till både laptop och mobil i dygnet runt. Men det har inte börjat brinna hos nån. Är det verkligen vanligt eller har min bekantskapskrets bara haft tur?
Ska man minimera eldfara så är det en enkel åtgärd att inte ha laddaren i uttaget. För - som sagt - av de bränder som faktiskt uppstår är en inte oväsentlig del orsakade av laddare.

I övrigt litar jag på att min el är normalsäker. Draget i rör på 80-talet och allt är från den tiden, inget är äldre än så.

Åker jag bort några dagar drar jag ur och stänger av. Men normalt är vattenkokaren, micron och diverse annat istoppat hela tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp