Inbrott vs nerbränd lägenhet

Min lap top funkar inte utan laddare så även om den är avstängd nattetid så sitter ju laddaren i både i datorn och i uttaget. Jag kände på mina laddare till telefonen också och den ena var iskall trots att den har suttit i uttaget hela tiden och inte använts och den andra som användes nyss var lite varmare, men jag tror inte den är varm när den inte används. Båda är samsungladdare. Iphone har väl haft problem med sina laddare har jag för mig, just med brandrisken.
 
grannarna släckte alla lampor när de åkte igår och det bara lyser lång väg att de är bortresta
vi har alla fönsterlampor på timer oavsett om vi är hemma eller inte, det man kan se det på kan vara antal bilar som är hemma men det stämmer inte heller för när vi var iväg i november stod bägge bilarna hemma och jag har varit ensam hemma med 2 bilar också
Däremot har vi hyffsad koll på grannarna och vad deras normalbesökare har för bilar och reagerar på om det kommer någon okänd
En granne lade ut på gatans facebooksida att vi skulle ha lite koll nu under jul
Tycker nyår är värre då det ska skjutas en massa otäcka raketer som kan orsaka en massa skada
 
Hur vanligt är det egentligen med inbrott i lägenheter med säkerhetsdörr? Antingen måste dom ju ta en stege och slå in fönstret (många kommer se dom om det inte sker mitt i natten, men det lär ju höras och det brukar alltid va "nån" ute), dyrka upp dörr vet jag inte hur lätt/svårt det är? Vi har låst dörr dygnet runt till huset men det går ju att gå in med nån annan som bor här då dörren står öppen i kanske 10 sek.
Angående säkerhetsdörrar har jag svårt att tro att någon går in där. Inte heller tar de väl stege då det blir rätt uppenbart. Jag personligen anser dock inte att det är värt säkerhetsdörr då det försvårar mycket för brandmän att ta sig in om det behövs. Det går ju rätt fort innan man däckar av rökskador. Ta hellre mina saker än mitt liv, liksom :p däremot är det mycket inbrott i mitt område nu (kedjehusområde) så jag har funderat lite på om vi borde gömma hårddisken med bilder på dottern som liten och så. Det vore tråkigt att bli av med. Detta är dock inte synligt från marken, knappt när man kommer in i rummet heller, så det är frågan om de är så snabba att de hittar det.
 
Angående säkerhetsdörrar har jag svårt att tro att någon går in där. Inte heller tar de väl stege då det blir rätt uppenbart. Jag personligen anser dock inte att det är värt säkerhetsdörr då det försvårar mycket för brandmän att ta sig in om det behövs. Det går ju rätt fort innan man däckar av rökskador. Ta hellre mina saker än mitt liv, liksom :p däremot är det mycket inbrott i mitt område nu (kedjehusområde) så jag har funderat lite på om vi borde gömma hårddisken med bilder på dottern som liten och så. Det vore tråkigt att bli av med. Detta är dock inte synligt från marken, knappt när man kommer in i rummet heller, så det är frågan om de är så snabba att de hittar det.

Vad skiljer eg säkerhetsdörr från en vanlig? :angel:
 
<snip>Iphone har väl haft problem med sina laddare har jag för mig, just med brandrisken.

Vad jag vet existerar inte en speciell iphone laddare. Man anvander vanliga 'kontakter' med USB uttag dar alla (?) moderna telefoner, ipads, surfplattor, whatever kan laddas.
 
Vad jag vet existerar inte en speciell iphone laddare. Man anvander vanliga 'kontakter' med USB uttag dar alla (?) moderna telefoner, ipads, surfplattor, whatever kan laddas.
Fast den kontakten som följde med min iphone blev galet varm vilket den inte blivit till våra andra mobilladdare.
 
jag känner på min iPhoneladdare just nu och den är hur kall som helst. Det var väl kopiorna man varnade för mest
 
De kontakter som foljt med mina iphones (och ipads) ar exact samma som man koper ute i handeln. Det ar inte ens tryckt en apple logo pa dem.:p
Personligen har jag aldrig varit med om att nagon USB kontakt blivit varm.
 
Skämt å sido.. Ni som åker bort över julen (alltså inte nån dag, en längre tid), lämnar ni julstjärna/stake tända? Annars är det ju uppenbart att man är bortrest och ev inbrottstjuvar kan bli sugna.
Ärligt så vet jag inte hur stor brandrisken är om man har en sladd inkopplad och på, jag har ju fan ljusstaken på när jag är i skolan också. Vet ingen som råkat ut för nå sånt men tydligen kan det börja brinna ba för att en sladd sitter i uttaget? :eek::confused:
Samtidigt så är kanske bättre att det brinner när ingen är hemma, då blir ingen skadad i allfall. Så sa en kompis åt mig när jag förde samma resonemang. Nu mera har jag några lampor tända, typ kök, hall och vardagrum. Radion står ofta på....
Kommer tjuven så gör, inte mycket att göra åt när man är borta.

Jag har liksom lagt av mig stressen om brand när jag inte är hemma. Lite bortom min kontroll.
Numera har vi har brandvarnare i alla sovrum, i tvättstuga ( jag tvättar alltid på natten) och i hallen anslutning till vardagsrum och kök.
 
De kontakter som foljt med mina iphones (och ipads) ar exact samma som man koper ute i handeln. Det ar inte ens tryckt en apple logo pa dem.:p
Personligen har jag aldrig varit med om att nagon USB kontakt blivit varm.
De ser lika ut men när man tar isär dem ser man skillnad
 
Jag kommer att vara borta två veckor nu i jul och då vi inte bor på bottenplan kommer jag att släcka alla lampor och stänga av vägguttagen. Är inte så orolig för varken inbrott eller brand egentligen, men att se till att strömmen är avstängd är ju lätt fixat.
 
@Korven De ar alla tillverkade i Kina ... men jag gissar att de tillverkar lite olika kvalitet av sadant ocksa.:p Jag har provat olika kvalitet av Kinesiska horlurar ... och det var olika, kan man saga.:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp