Inbrott vs nerbränd lägenhet

Hagens_Zorba

Trådstartare
Skämt å sido.. Ni som åker bort över julen (alltså inte nån dag, en längre tid), lämnar ni julstjärna/stake tända? Annars är det ju uppenbart att man är bortrest och ev inbrottstjuvar kan bli sugna.
Ärligt så vet jag inte hur stor brandrisken är om man har en sladd inkopplad och på, jag har ju fan ljusstaken på när jag är i skolan också. Vet ingen som råkat ut för nå sånt men tydligen kan det börja brinna ba för att en sladd sitter i uttaget? :eek::confused:
 
har timer på mina grejer och varken gran eller stakar lyser så länge åt gången.
Vill jag att det ska lysa hela natten kopplar jag in vanliga fönsterlampor
 
  • Gilla
Reactions: Sol
har timer på mina grejer och varken gran eller stakar lyser så länge åt gången.
Vill jag att det ska lysa hela natten kopplar jag in vanliga fönsterlampor

Men om jag förstått det rätt är det en brandrisk att ens ha en kontakt i eluttaget, även fast den inte är på?
Ökar risken om dom står på länge?
 
Det är väl inget jul isolerat problem? Ser till att det inte är nämnt på fejjan och sen har man lampor på timers i vissa rum (vi har även en snäll granne som brukar vakta katten och därmed flyttar runt på timern, katten brukar vara i dennes hus och jaga möss). Sen finns det lampor som också slår på när det är mörkt. Behövs det så kan vi alltid få en bil parkerad på uppfarten också.

Man kan ju inte precis slå av värmen ändå hur som helst så vi har ju en panna igång i källaren oavsett (pellets) och den är ju en rätt massiv brandfara. Skillnaden är väl att om jag är hemma har jag om jag har tur, chansen att slita med mig något ur huset (med tanke på att det är byggt i trä lär det ju vara minimalt med grejer man kan få med sig även om man är hemma).

Däremot ska vi kolla elledningar med en värmekamera om någon dag då det slår i ett par av ljusen av outgrundlig anledning.

Jag bor ju utomlands mest hela året, och maken kan förhoppningsvis komma med tre månader om året med början om ett år eller två. Men då hoppas vi på hyresgäster istället ;) Det är liksom värt det att hyra ut rätt billigt för att inte få inbrott.
 
Men om jag förstått det rätt är det en brandrisk att ens ha en kontakt i eluttaget, även fast den inte är på?
Ökar risken om dom står på länge?

Ska du undvika brandrisk totalt får du nog ta ut alla huvudsäkringar. Ökar det inbrottsrisken? Självklart! Kan du lita på att en snäll granne kan kolla alla saker ok? Nej det kan du inte heller.

Förstår inte riktigt vart du vill komma? Ska vi på Buke råda dig om vi litar på dina el uttag och timers tillräckligt för att ditt hus eller lägenhet inte ska brinna ner? Det är ju helt omöjligt att råda om, jag kan svara på din original fråga om vad vi gör dock (se inlägget ovanför).

Jag kanske lämnar saker på i mitt hus, det betyder inte att du ska göra det i ditt hus (i mitt hus skulle jag förövrigt inte lämna el på alls egentligen utan övervakning, tidigare ägare har använt rätt mycket "fantasi" om vad som är lagligt eller ok. Men en del saker blev upptäckta förra veckan liksom av misstag. Vet du vad som är ok eller lagligt i nuvarande bostad?).
 
Senast ändrad:
Haha, jag tänkte på det när jag skrev en fb-status om att jag skulle bort.
Fast jag har så få vänner på fb så ja, det gjorde jag ändå, även om det kanske är dumt.
Jag är eg inte så orolig över inbrott då jag bor i lgh och det bor många mittemot.. men de som bor i villa lär väl tänka på sånt här!
 
Övernojjar jag alltså? Är risken minimal? Tycker somliga är så jäkla noga med att aldrig ens ha telefonladdaren i på natten (när laddar man då luren? O_o), så jag blir nog skrämd av det.
Menar du att folk går och drar ut varenda sladd i hela huset trots att apparaten inte ens är igång? O_o Jösses, jag tyckte jag var nojig över brandrisk, haha!
 
Haha, jag tänkte på det när jag skrev en fb-status om att jag skulle bort.
Fast jag har så få vänner på fb så ja, det gjorde jag ändå, även om det kanske är dumt.
Jag är eg inte så orolig över inbrott då jag bor i lgh och det bor många mittemot.. men de som bor i villa lär väl tänka på sånt här!

Alltså jag har sett vissa FB statusar, och egentligen funderar man på om folk litar på alla personer som är vänner på Fejjan? Egentligen också deras vänner? För vissa statusar ser ju dem med?

Med ljus på hemma: För oss är det en avvägning mellan inbrottsrisk och risk för att det brinner ner ;) Mycket inbrott i området nyligen och mycket dyra saker förvarade i huset = ett par ljus på är värt risken (ungefär tills förra veckan då vi insåg vad förra ägaren haft för sig med säkringarna :crazy: men nu rasade växellådan på bilen så det blir ingen resa till Skottland ändå).
 
Menar du att folk går och drar ut varenda sladd i hela huset trots att apparaten inte ens är igång? O_o Jösses, jag tyckte jag var nojig över brandrisk, haha!

Ja! Jag har inte gjort det innan men efter att ha gått en brandutbildning på jobbet + läst trådar om har jag börjat nojja..
Så jag kommer iaf dra ut allt, förutom då ev belysning i fönstren. Aldrig hört talas om lgh-inbrott i området men.. ah.. vet inte :p
 
Alltså jag har sett vissa FB statusar, och egentligen funderar man på om folk litar på alla personer som är vänner på Fejjan? Egentligen också deras vänner? För vissa statusar ser ju dem med?

Med ljus på hemma: För oss är det en avvägning mellan inbrottsrisk och risk för att det brinner ner ;) Mycket inbrott i området nyligen och mycket dyra saker förvarade i huset = ett par ljus på är värt risken (ungefär tills förra veckan då vi insåg vad förra ägaren haft för sig med säkringarna :crazy: men nu rasade växellådan på bilen så det blir ingen resa till Skottland ändå).

Oj, hos er är det lite mer på riktigt alltså. Va tråkigt att det blev så :down:

Ang fb-status så är jag kanske naiv, men jag har inte folk jag inte känner och ingens vänner kan se mina statusar. Skulle nog tänka annorlunda om jag hade många bekanta där, bodde i villa eller stökigt område. Nu bor jag mittemot polishuset :up:
 
Övernojjar jag alltså? Är risken minimal? Tycker somliga är så jäkla noga med att aldrig ens ha telefonladdaren i på natten (när laddar man då luren? O_o), så jag blir nog skrämd av det.

När jag är hemifrån och på natten så är endast kylskåpet och en utelampa igång. Fast jag är nervös över kylskåpet, haha.
 
Menar du att folk går och drar ut varenda sladd i hela huset trots att apparaten inte ens är igång? O_o Jösses, jag tyckte jag var nojig över brandrisk, haha!

Alltså vi renoverade vårt gamla badrum för någon vecka sedan. Sjukt kul att kunna ta första duschen! Tills jag stängde av lyset. Sen insåg jag att det kanske var värt att byta både lampa och ljusknapp då lampan stod och glimrade trots avslagen ljusknapp (det kan det ju ha gjort innan också, men vi har ju faktist inte haft igång det rummet sen vi flyttade in för ett år sedan så svårt att veta om det kom in fukt).


Då inser man att man kanske ska kolla elen till alla uttag :D
 
När jag är hemifrån och på natten så är endast kylskåpet och en utelampa igång. Fast jag är nervös över kylskåpet, haha.

Haha kylskåpet kommer jag inte nojja över. Däremot har min micro låtit konstigt när jag värmt frysta hallon och nu värmer den inte längre.. så den är.. opålitlig. Och en spotlight i köket har smält sönder sig själv? Öh.. fattar inte va som hänt.. men där är jag också lite nojjig.
 
Oj, hos er är det lite mer på riktigt alltså. Va tråkigt att det blev så :down:

Ang fb-status så är jag kanske naiv, men jag har inte folk jag inte känner och ingens vänner kan se mina statusar. Skulle nog tänka annorlunda om jag hade många bekanta där, bodde i villa eller stökigt område. Nu bor jag mittemot polishuset :up:

hahaha växellådan på bilen rasade framför ett polishus mitt i gatan förra veckan. Tyvärr ingen polis som märkte (bilen gick ju inte att flytta då den låg i växel). Jag bor i en mini byhåla så grannarna har nog bättre koll än en polis om vem som ska vara vart :D

Jag tror så här om fejjan (och livet generellt), att man kanske inte ska vara för paranoid heller, för då är man osäker och orolig konstant :) Jag har tyvärr många ytligt bekanta och jobb kontakter (som man inte kan säga nej till vänförfrågningar till men egentligen inte vill ha på fejjan :crazy: ) så jag postar egentligen enbart värdigt ytliga statusar nuförtiden.

Egentligen så känns det rätt ok över att inte behöva åka till Skottland, behöver inte den stressen just nu även om svärmor såklart är ledsen :(
 
Haha kylskåpet kommer jag inte nojja över. Däremot har min micro låtit konstigt när jag värmt frysta hallon och nu värmer den inte längre.. så den är.. opålitlig. Och en spotlight i köket har smält sönder sig själv? Öh.. fattar inte va som hänt.. men där är jag också lite nojjig.

Hallonen smäller för att kärnan blir för varm och laddare blir varma till skillnad mot en vanlig lampa som står tänd. Ja jag tycker du är för nojjig.
 
Jag skulle inte lämna en lampa på om jag åkte bort. Det är å andra sidan inte helt rationellt eftersom det lika gärna kan brinna en vanlig dag då jag är ute.

Är inte orolig över inbrott. Det är nog mest synd om den tjuv som tar sig in, snacka om bortkastad möda!
I den mån jag skulle vara orolig vore det mer för att få inbrott när jag vore hemma (en vän råkade ut för det).
Det är ju mycket möjligt att en tjuv skulle vara ännu mer besviken än vad jag själv är över min brist på dyrbarheter och då får han gärna vara det i enrum...
 
Jag skulle inte lämna en lampa på om jag åkte bort. Det är å andra sidan inte helt rationellt eftersom det lika gärna kan brinna en vanlig dag då jag är ute.

Är inte orolig över inbrott. Det är nog mest synd om den tjuv som tar sig in, snacka om bortkastad möda!
I den mån jag skulle vara orolig vore det mer för att få inbrott när jag vore hemma (en vän råkade ut för det).
Det är ju mycket möjligt att en tjuv skulle vara ännu mer besviken än vad jag själv är över min brist på dyrbarheter och då får han gärna vara det i enrum...
Det jag har som är dyrt är sånt som knappast tror att direkt stöldbegärlig om man inte är insatt.
De flesta tjuvar är nog ute efter eletronik och sådant. Lyckas de bära med sig någon av mina tjocktv så blir jag nästan imponerad ☺
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp