Bukefalos 28 år!

Indexet kom....och gick, med så mycket frågor.

Vad han parat för tikar säger ingenting om hans eget index. Det är bara relevant i kombination med resultaten på de avkommor som han fått med de tikarna.

Men det säger ju sig själv att resultatet blir verkligen inte bra med så dålig tik. Vi har en kennel i sverige som är ökänd för att massprodusera hundar med extremt taskig ledstatus. Endast 17 % av avkommorna är röntgade. De få som är fria avlas på. Men eftersom man har förröntgat och sållat håller hundarna otroligt nog ett index som går att använda. Så jo...vad hanarna har parat spelar stor roll. Det blir inga guldvalpar om han parar en bajskorv. Och hela släktens resultat ska räknas in. Halvsyskon i högsta grad.
I hundindexet räknas alla avkommor och indexet kan förändras efter varje röntgad individ.
 
Fan...nu slog det mig. Vi kommer inte att kunna para Jarla med annat än svenska hanar då hon som import kommer att få ett lägre index :(
Det spelar ingen roll om hon har A- höfter och alla 8 syskonen blir fria.:turd:
Om hon får några riktigt fina kullar så kanske hon kommer nå gränsen.
 
Fan...nu slog det mig. Vi kommer inte att kunna para Jarla med annat än svenska hanar då hon som import kommer att få ett lägre index :(
Det spelar ingen roll om hon har A- höfter och alla 8 syskonen blir fria.:turd:
Om hon får några riktigt fina kullar så kanske hon kommer nå gränsen.

Så roligt :meh:

Jag har ju också varit sugen på att importera tik. Inte lika sugen längre..
 
Så roligt :meh:

Jag har ju också varit sugen på att importera tik. Inte lika sugen längre..

Kikade på C-kullens pappa. Trots att han har A-höfter och har 10 röntgade avkommor där samtliga är fria (flera A-höfter) så hade hans index bara kommit upp i 104.
Det skulle kräva minst två stora felfria kullar innan hon fick ett index på 107 förutsatt att hon får A-höfter vid röntgen.

:arghh:
 
Kikade på C-kullens pappa. Trots att han har A-höfter och har 10 röntgade avkommor där samtliga är fria (flera A-höfter) så hade hans index bara kommit upp i 104.
Det skulle kräva minst två stora felfria kullar innan hon fick ett index på 107 förutsatt att hon får A-höfter vid röntgen.

:arghh:

Ja alltså.. Sånt där skulle inte gynna rasen.. :banghead:
 
Men det säger ju sig själv att resultatet blir verkligen inte bra med så dålig tik. Vi har en kennel i sverige som är ökänd för att massprodusera hundar med extremt taskig ledstatus. Endast 17 % av avkommorna är röntgade. De få som är fria avlas på. Men eftersom man har förröntgat och sållat håller hundarna otroligt nog ett index som går att använda. Så jo...vad hanarna har parat spelar stor roll. Det blir inga guldvalpar om han parar en bajskorv. Och hela släktens resultat ska räknas in. Halvsyskon i högsta grad.
I hundindexet räknas alla avkommor och indexet kan förändras efter varje röntgad individ.
Fast att det finns fula fiskar som nyttjar kryphål i systemet går ju inte att hindra, tyvärr. Dem får man klämma åt på annat sätt...
 
Men det säger ju sig själv att resultatet blir verkligen inte bra med så dålig tik. Vi har en kennel i sverige som är ökänd för att massprodusera hundar med extremt taskig ledstatus. Endast 17 % av avkommorna är röntgade. De få som är fria avlas på. Men eftersom man har förröntgat och sållat håller hundarna otroligt nog ett index som går att använda. Så jo...vad hanarna har parat spelar stor roll. Det blir inga guldvalpar om han parar en bajskorv. Och hela släktens resultat ska räknas in. Halvsyskon i högsta grad.
I hundindexet räknas alla avkommor och indexet kan förändras efter varje röntgad individ.

Resultatet blir inte bra men indexet behöver inte dras ner.
 
Kikade på C-kullens pappa. Trots att han har A-höfter och har 10 röntgade avkommor där samtliga är fria (flera A-höfter) så hade hans index bara kommit upp i 104.
Det skulle kräva minst två stora felfria kullar innan hon fick ett index på 107 förutsatt att hon får A-höfter vid röntgen.

:arghh:

Men det räcker väl med 102 om den som är helt okänd hamnar på 100? Vad avgör var de hamnar mellan 95-100?
 
@Voff: Är det någon som tittat på om den här regeln ens är laglig, speciellt med tanke på hur den slår mot importer? Det känns som om det verkligen inte är förenligt med EU-lagstiftning... Ok att de kanske inför olika register (typ som hos SWB, gröna och vita papper) men registreringsförbud/avelsspärr? Någonstans känns det som om det kommer en stämning snart...

Men om den nu skulle vara förenlig med lagstiftningen så är det rakt av idioti att inte ha en övergångsperiod och fundera ut hur man kan underlätta med importer.
 
@Linda_A vad är konsekvensen för att sätta en kull till världen med för lågt index?

I nuläget leder det enbart till att man inte får valphänvisning via Boxerklubbens sida. Det är ett bland andra krav för att få nyttja den tjänsten. Boxer är ju en betydligt mindre ras än schäfer så spärrar eller avelsförbud skulle inte fungera. Dessutom är HD-situationen relativt bra, man har bara sett att trots att i stort sätt alla använder A & B hundar så har förbättringen planat ut. Därför ville man ha index.

Tillägg: Jag kan absolut hålla med om att som du beskriver konsekvenserna för schäfer så verkar det inte så genomtänkt. Importreglerna för boxer när det gäller index är ju betydligt mer förlåtande.
 
Jag har inte tid att skriva långt just nu, men vill bara inflika att för index generellt gäller att om en hund med högt index parar en hund med lågt index så påverkas den hunden med lägst index mest, både om valparna blir sämre än förväntat och bättre än förväntat. Den partnern med högre index är mer okänslig för dessa förändringar generellt.

OBS är ej insatt i reglerna som gäller för schäfer specifikt, däremot hyfsad koll på index. /ordförande i rasklubb med index för HD samt index för mentalitet
 
Fan...nu slog det mig. Vi kommer inte att kunna para Jarla med annat än svenska hanar då hon som import kommer att få ett lägre index :(
Det spelar ingen roll om hon har A- höfter och alla 8 syskonen blir fria.:turd:
Om hon får några riktigt fina kullar så kanske hon kommer nå gränsen.

Men jag antar att det är typ 2 år bort i tiden minst?
Då bör ju några importhanar ha fått upp sitt index så pass att det kan stämma, och det finns väl ändå några passande svenska hanar annars?
 
Fan...nu slog det mig. Vi kommer inte att kunna para Jarla med annat än svenska hanar då hon som import kommer att få ett lägre index :(
Det spelar ingen roll om hon har A- höfter och alla 8 syskonen blir fria.:turd:
Om hon får några riktigt fina kullar så kanske hon kommer nå gränsen.
Det tar väl ändå minst ett par-tre år innan Jarla ska paras. Tills dess har BRA importhanar fått fina index över hundra, så jag tror du ser onödigt dystert på framtiden.

De hundar i min ras som får hd C och sämre har nästan som regel minst en friröntgad förälder född i utlandet, så det är inte fel om importer får bevisa sin nedärvning innan de används med partners som inte har hd-index klart bättre än snittet.

Just höftstatus och armbågsstatus är inget direkt problemområde hos riesen, men jag har träningskompisar som fått riktigt tråkiga besked när de röntgat sina bruksavlade, mycket lovande schäfrar. Indexet kommer att göra underverk med schäfrarnas hd-status på ett par generationer. Sedan måste ju duktiga uppfödare se till att de övriga bitarna också finns på plats.....
 
Senast ändrad:
Alltså det här med index - kan inte det bli jättetokigt för folk som inte är insatta? Tänker på om valpköpare börjar gå på index mer än resultat på HD/ED på föräldradjuren? Eller är det det som är meningen att man ska sluta titta på resultatet för de enskilda föräldradjuren och bara lita släktens resultat?

Som ett exempel -
tiken har HD: D (index 101) och ED:0 (index 111) tot index 109
hanen har HD: A (index 121) och ED:0 (index 108) tot index 114,5
Så index på valpkullen blir ju HD 111 och ED 109

I avelsannonsen nämner man inte ens resultat på HD och ED (som man alltid innan gjort) utan nu står bara index HD 111 och ED 109 vilket ser skitbra ut. Men går man in på hunddata så ser man ju resultatet.

Kollar man index så ser det ju typ jättebra ut, inget konstigt. Men det är ju D-höfter! Det gör liksom helt plötsligt ingenting. Så nu kommer det väl börja ploppa upp en massa jäkla D-höfter och ED bara man tar en hane med högt index för det slätar över. det känns ju inte kul alls.

Eller är detta meningen med index? Att om tiken som i detta fall har D-höfter men det är ok att avla för att indexet blir högt så då bör valparna bli bra och vips har man trollat bort D-höfterna? Eller är dessa D-höfter ok nu bara för att släkten har ok index så tiken höjs? Så då gör inte höfterna på avelsdjuret ingenting?

Jag blir knäpp..
 
Men det räcker väl med 102 om den som är helt okänd hamnar på 100? Vad avgör var de hamnar mellan 95-100?

SKK har satt dessa index. Vad de baserar det på är oklart. Detta har presenterats i rasklubbens senaste utskick av rastidningen.
 
Det tar väl ändå minst ett par-tre år innan Jarla ska paras. Tills dess har BRA importhanar fått fina index över hundra, så jag tror du ser onödigt dystert på framtiden.

De hundar i min ras som får hd C och sämre har nästan som regel minst en friröntgad förälder född i utlandet, så det är inte fel om importer får bevisa sin nedärvning innan de används med partners som inte har hd-index klart bättre än snittet.

Just höftstatus och armbågsstatus är inget direkt problemområde hos riesen, men jag har träningskompisar som fått riktigt tråkiga besked när de röntgat sina bruksavlade, mycket lovande schäfrar. Indexet kommer att göra underverk med schäfrarnas hd-status på ett par generationer. Sedan måste ju duktiga uppfödare se till att de övriga bitarna också finns på plats.....

Vi kommer inte att kunna para henne utomlands. När en importhane väl är uppe i 107 så är han rätt välandvänd. Vi vill inte para med massavlare.
 
SKK har satt dessa index. Vad de baserar det på är oklart. Detta har presenterats i rasklubbens senaste utskick av rastidningen.

Låter väldigt märkligt att sätta index godtyckligt, då faller ju lite hela meningen med det. Då låter ju det som skrevs innan ang boxer mer vettigt, att se får index om det finns tillräckligt med info annars går man efter andra kriterier.
 
Men jag antar att det är typ 2 år bort i tiden minst?
Då bör ju några importhanar ha fått upp sitt index så pass att det kan stämma, och det finns väl ändå några passande svenska hanar annars?

Svenska hanar har ganska samma linjer som vi redan har i vår tiklinje. Det var därför vi importerade, för att komma ifrån alla "Tabo" och companilinjer. Urvalet som sen är kvar när man gallrat med index, passande mentalitet och andra parametrar blir väldigt smal.
Sverige har faktiskt en rätt liten avelsbas mot ex Tyskland och Danmark.
 
@Voff: Är det någon som tittat på om den här regeln ens är laglig, speciellt med tanke på hur den slår mot importer? Det känns som om det verkligen inte är förenligt med EU-lagstiftning... Ok att de kanske inför olika register (typ som hos SWB, gröna och vita papper) men registreringsförbud/avelsspärr? Någonstans känns det som om det kommer en stämning snart...

Men om den nu skulle vara förenlig med lagstiftningen så är det rakt av idioti att inte ha en övergångsperiod och fundera ut hur man kan underlätta med importer.


Jag har ingen aning. Jag har inte hört något om att rasklubben haft sådana funderingar.

Sen vill jag tillägga att index är väldigt välkommet hos de flesta uppfödare.
Det är vissa brister som folk opponerar sig emot samt att SKK själva har väldigt svårt att svara på direkta frågor om utformandet och varit urusla med information.
 
Alltså det här med index - kan inte det bli jättetokigt för folk som inte är insatta? Tänker på om valpköpare börjar gå på index mer än resultat på HD/ED på föräldradjuren? Eller är det det som är meningen att man ska sluta titta på resultatet för de enskilda föräldradjuren och bara lita släktens resultat?

Som ett exempel -
tiken har HD: D (index 101) och ED:0 (index 111) tot index 109
hanen har HD: A (index 121) och ED:0 (index 108) tot index 114,5
Så index på valpkullen blir ju HD 111 och ED 109

I avelsannonsen nämner man inte ens resultat på HD och ED (som man alltid innan gjort) utan nu står bara index HD 111 och ED 109 vilket ser skitbra ut. Men går man in på hunddata så ser man ju resultatet.

Kollar man index så ser det ju typ jättebra ut, inget konstigt. Men det är ju D-höfter! Det gör liksom helt plötsligt ingenting. Så nu kommer det väl börja ploppa upp en massa jäkla D-höfter och ED bara man tar en hane med högt index för det slätar över. det känns ju inte kul alls.

Eller är detta meningen med index? Att om tiken som i detta fall har D-höfter men det är ok att avla för att indexet blir högt så då bör valparna bli bra och vips har man trollat bort D-höfterna? Eller är dessa D-höfter ok nu bara för att släkten har ok index så tiken höjs? Så då gör inte höfterna på avelsdjuret ingenting?

Jag blir knäpp..
D-höfter kommer väl inte vara tillåtna? Däremot kommer man kunna använda en mycket meriterad hund med C-höfter, förutsatt att hundens släkt har bra höft-status. Alltså utesluts inte ett avelsdjur som har många goda egenskaper att lämna till avkomman på grund av en mindre god egenskap. Erfarenhetsmässigt har det visat sig att den enda C-höften i en kull med A-höfter nedärver bättre höfter än A-höftshunden ur en kull med C och B.

Index-beräkningar har en tung matematisk och statistisk bakgrund, och har praktiskt visat sig fungera perfekt inom husdjursaveln som snabbaste vägen till förbättring av utvalda egenskaper.

Jag tror att åsiktskillnaderna i den här tråden går emellan dem som som har lite insikt i matematisk statistik och är positivt inställda, och de som inte har pluggat/arbetat med just statistik, och därför är misstänksamma. De flesta av invändningarna från dem som är emot, tar ju beräkningsmodellen hand om på ett sätt som bevisat stämmer både i teorin och praktiken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 395
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Snart är det ju dags för Trolla att paras (tänk att tiden går så fort det var ju nyss jag hämtade hem henne :) ) Självklart har ju...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 907
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp