Information om vilka tåg som avgått/står var?

95johsv

Trådstartare
Igår upptäckte jag att SJ appen som jag alltid använt innan visar inte tåg bakåt i tiden så om ett tåg som är försenat inte har märkts som försenat så försvinner det i appen helt och jag kan inte be och se tidigare tåg på något vis. Så hur gör man när det är tågkaos och tåg ”bara försvinner” om man vill veta om det avgått eller ej? Samt finns det något sätt att kolla en stäcka med vilka tåg som står längs med sträckan? Tänk typ flight radar för tåg :)
 
Igår upptäckte jag att SJ appen som jag alltid använt innan visar inte tåg bakåt i tiden så om ett tåg som är försenat inte har märkts som försenat så försvinner det i appen helt och jag kan inte be och se tidigare tåg på något vis. Så hur gör man när det är tågkaos och tåg ”bara försvinner” om man vill veta om det avgått eller ej? Samt finns det något sätt att kolla en stäcka med vilka tåg som står längs med sträckan? Tänk typ flight radar för tåg :)

Trafikverket har så man kan kolla specifika stationer eller specifika tågnummer. Har du provat där?
 
Igår upptäckte jag att SJ appen som jag alltid använt innan visar inte tåg bakåt i tiden så om ett tåg som är försenat inte har märkts som försenat så försvinner det i appen helt och jag kan inte be och se tidigare tåg på något vis. Så hur gör man när det är tågkaos och tåg ”bara försvinner” om man vill veta om det avgått eller ej? Samt finns det något sätt att kolla en stäcka med vilka tåg som står längs med sträckan? Tänk typ flight radar för tåg :)
Jag har en app som heter Tåg. Den kan visa hela tågets sträcka om det tex är ett tåg man har markerat som favorit. Annars försvinner ofta tåget från den station man söker på. På favorittågen som går långt kan man se vilken station ungefär tåget är på innan det kommer till ens station och man kan se under färd ungefär var man är i förhållande till vart man ska.

Om tåget bara går fram och tillbaka mellan två platser så är det inte lika tydligt var det är.
 
Jag har en app som heter Tåg. Den kan visa hela tågets sträcka om det tex är ett tåg man har markerat som favorit. Annars försvinner ofta tåget från den station man söker på. På favorittågen som går långt kan man se vilken station ungefär tåget är på innan det kommer till ens station och man kan se under färd ungefär var man är i förhållande till vart man ska.

Om tåget bara går fram och tillbaka mellan två platser så är det inte lika tydligt var det är.
Jag tänker en sträcka som Göteborg - Säffle och Göteborg - Stockholm samt Stockholm - Gävle tex. Två av streckorna är det ju mer ”fram och tillbaka” än stockholm som är längre.
 
Kan inte se bakåt i tiden på trafikverkes sida heller. Även appar som anväder trafikverkets apier klarar inte att uppdatera så att trafikverkes sida och appen visar samma O_o
 
Jag vill bara ha en liten knapp som ger mig ”visa tidigare avgångar” på trafikverkets sida och in i en app…
 
Jag vill bara ha en liten knapp som ger mig ”visa tidigare avgångar” på trafikverkets sida och in i en app…
Hur menar du visar tidigare avgångar?

Provade du att ladda ned Tåg? och spara några avgångar som favorit, den följer tågets väg från station till station. Före stationen där du kliver på och sedan allteftersom tåget rör sig från stationen där du klev på.

Om tåget uppstår precis innan din station och försvinner precis efter så visar den ingen information från före din station eller efter din avgångsstation. Med det menar jag att om tåget kommer från vagnshallarna till din station eller om tåget går fram och tillbaka mellan din station och ditt mål.

Tänk att tåg går Uppsala-Stockholm.

Om tåget kom från Uppsala vänder och nu ska gå från Stockholm, då uppstår avgången direkt i Stockholm. Om du vill veta var tåget är innan dess måste du titta på tåg som gått från Uppsala och följa det från Uppsala. Då kan du, om du gissar rätt på vilket tåg det är som ska vända, se om tåget står i tex Märsta eller precis utanför stationen när det är sent.

Om tåget kom från Linköping, stannar i Stockholm och sedan ska till Uppsala kan du följa tåget hela vägen från Linköping och se vilka stationer det passerar och om tåget faktiskt gjort det eller var det står still.

Om tåget kom från vagnshallarna och ska gå från Stockholm syns det ingenstans alls. Man kan varken se en avgång från Uppsala eller titta på varifrån tåget kommer och var det då är. Då är det helt tomt och man får lita på utropen om att tåget är sent från vagnshallarna och kanske dyker upp en vacker dag - eller inte.
 
Jag vill bara ha en liten knapp som ger mig ”visa tidigare avgångar” på trafikverkets sida och in i en app…
Avgångarna på Tåg ligger kvar, med ett streck över och en ny avgångssiffra, tills de gått från stationen, då försvinner de från den stationen. Vill man då hitta dem får man antagligen söka på nästa station.

Har man dem som favoriter så ligger de ju kvar, var de nu är. Man väljer specifika avgångar som favoriter.
 
Kan inte se bakåt i tiden på trafikverkes sida heller. Även appar som anväder trafikverkets apier klarar inte att uppdatera så att trafikverkes sida och appen visar samma O_o
Om man väljer slutstationen och ankommande kan man klicka in sig på det tåget och se alla tidigare passerade stationer, med uppgift om hur mycket sent det varit var.
Så med lite meckande kan du få fram de tåg som är ute på linjen, dock inte som en sammanhängande översikt.
Men efter de nått slutstationen så försvinner de. Hade varit himla bra om de låg kvar i vart fall några timmar eller resten av dagen.
 
Kollar alltid på trafikverkets hemsida. Där kan du söka ankomster och avgångar från olika stationer. Tror även det är möjligt att söka fram specifika tågnummer.
 
Den visar inte heller bakåt i tiden dvs tåg som avgått… eller ställts in.
Jag använder 1409 både på jobbet och privat. Du kommer behöva söka på tågnumret. Inställda tåg kommer visas som ej avgångna och till slut plockas bort=felkod på sidan/i appen. Från kartan försvinner tågen när dom stått stilla på samma ställe mer än typ 20-30 minuter men det går fortfarande att söka på tågnummer. Här är tex tåg 598 som jag åkte med förra onsdagen. https://1409.se/position?tagNr=598&trainID=1655068&datum=2023-12-06&lang=sv
 
I SJs app under trafikinfo kan du under hela dagen se respektive tågs tider om du söker på tågnumret och tågnumret är det ju detsamma varje dag på respektive avgångar.
Mitt tåg som jag oftast åker har alltid nummer 785. Så vet man när och var ett tåg avgår så kan man leta rätt på tågnumret på tex morgondagens ”tidtabell” för att se var det är idag eller hur det har gått.

Så här såg min resa ut idag som exempel;
IMG_2147.png
 
Ska se om jag kan förklara vad jag önskar bättre: jag vill inte behöva hålla ordning på specifika tåg utan se vilka som går ”åt rätt håll” och då under tex tågstopp vilka som finns som alternativ och se om de avgått eller ej.

I Västtrafiks app finns följande, load earlier trips vilket ger mig alternativen om jag är i Västragötaland. Detta är det jag skulle vilja kunna göra i andra appar tex Tåg, Tågkollen osv där man sedan kan följa var tåget är och om det avgått eller bara blivit inställt. För i VTs app kan man inte se var tåget är bara vilka stopp den har. Vad jag upplever frustrerande är även att information om att Buss ersätter inte kommer upp. Jag vill liksom veta vilka alternativ som finns och var i närheten jag kan ta mig för att ta mig vidare.
 

Bifogade filer

  • IMG_1684.jpeg
    IMG_1684.jpeg
    109,2 KB · Visningar: 10
Ska se om jag kan förklara vad jag önskar bättre: jag vill inte behöva hålla ordning på specifika tåg utan se vilka som går ”åt rätt håll” och då under tex tågstopp vilka som finns som alternativ och se om de avgått eller ej.

I Västtrafiks app finns följande, load earlier trips vilket ger mig alternativen om jag är i Västragötaland. Detta är det jag skulle vilja kunna göra i andra appar tex Tåg, Tågkollen osv där man sedan kan följa var tåget är och om det avgått eller bara blivit inställt. För i VTs app kan man inte se var tåget är bara vilka stopp den har. Vad jag upplever frustrerande är även att information om att Buss ersätter inte kommer upp. Jag vill liksom veta vilka alternativ som finns och var i närheten jag kan ta mig för att ta mig vidare.
Då föreslår jag att du kombinerar, kollar tågnummer i VTs app och sedan 1409 för att se exakt var det är. Eller omvänt. Alternativt kartan i 1409 eller sträckbevakningen på jvgfoto som jag länkade innan. Jämna tågnummer går norrut och udda nummer söderut.
IMG_7641.png


Alla dessa tågnummer går att trycka på för att få fram tågets tidtabell och se var det är just nu. Grönt är i tid, gult en mindre försening, rött en större. För bussersättning är det nog lättast att ringa kundtjänst, det är dock inte ovanligt att trafikverket kodar det på tågen och då kommer det stå i 1409 också.
 
Då föreslår jag att du kombinerar, kollar tågnummer i VTs app och sedan 1409 för att se exakt var det är. Eller omvänt. Alternativt kartan i 1409 eller sträckbevakningen på jvgfoto som jag länkade innan. Jämna tågnummer går norrut och udda nummer söderut.
Visa bifogad fil 134378

Alla dessa tågnummer går att trycka på för att få fram tågets tidtabell och se var det är just nu. Grönt är i tid, gult en mindre försening, rött en större. För bussersättning är det nog lättast att ringa kundtjänst, det är dock inte ovanligt att trafikverket kodar det på tågen och då kommer det stå i 1409 också.

Det är ju inget man ställer sig och gör om man sitter fast på Stockholm C och ska till Gävle i det kaoset tyvärr. Bara att konstatera att 2023 kan man inte få rätt information trots vi är ett IT samhälle. O_o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 574
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 659
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp