Bukefalos 28 år!

Informationsvideo för bedomning av hundar med andningssvårigheter.

Sv: Informationsvideo för bedomning av hundar med andningssvårigheter.

Tyvärr tycker jag att även de hundar som bedöms vara ok, är långt ifrån vad som borde vara tillåtet att avla på.

En hund ska inte låta som en kaffebryggare när den andas.:cry:
 
Sv: Informationsvideo för bedomning av hundar med andningssvårigheter.

Ja, videon är postad här tidigare... Bra klipp för övrigt, men tror inte det kommer efterföljas av alla.
 
Sv: Informationsvideo för bedomning av hundar med andningssvårigheter.

Tyvärr tycker jag att även de hundar som bedöms vara ok, är långt ifrån vad som borde vara tillåtet att avla på.

En hund ska inte låta som en kaffebryggare när den andas.:cry:


Håller helt med. Uppfödarna av trubbnosar måste börja ställa högre krav på andningen när de väljer avelsdjur. Jag vet ju att det finns mopsar t.ex. som andas helt tyst - jag har en själv - så det är inte nödvändigt att använda de som inte andas bra.
 
Sv: Informationsvideo för bedomning av hundar med andningssvårigheter.

kl

Jag som har både fralla o mops vet nu att det inte efterföljs av dommarna,och konstigt nog är det dom svenska dommarna som dömmer fram dom riktigt trubbiga.
Ex,från högsbo i helgen,dag 1 serbisk dommare,longnosad välandades fralla (nybliven junior) placeras som btkl 3 med ck,o suuuuuper kritik
dag 2-3,samma fralla svenska dommare,ff suuuuuuuuper kritik men riktiga trubbnosar som låter tar topp placeringarna.

Mops med lång nos,2xsvensk dommare,båda slog ner på nosen och tog fram plattnosar.VG ena gången,EXC andra gången
USA dommare i DK exc,ck,4btkl trots TO LONG NOSE!!! i kritiken,alla är överens om att tiken är skit snygg.
Vilket betyder att jag helt klart inte kan avla utställnings hundar ännu! :mad: Men men det kanske tar några år så vinner vi långnosar allt :banana::D
 
Sv: Informationsvideo för bedomning av hundar med andningssvårigheter.

kl

Jag som har både fralla o mops vet nu att det inte efterföljs av dommarna,och konstigt nog är det dom svenska dommarna som dömmer fram dom riktigt trubbiga.
Ex,från högsbo i helgen,dag 1 serbisk dommare,longnosad välandades fralla (nybliven junior) placeras som btkl 3 med ck,o suuuuuper kritik
dag 2-3,samma fralla svenska dommare,ff suuuuuuuuper kritik men riktiga trubbnosar som låter tar topp placeringarna.

Mops med lång nos,2xsvensk dommare,båda slog ner på nosen och tog fram plattnosar.VG ena gången,EXC andra gången
USA dommare i DK exc,ck,4btkl trots TO LONG NOSE!!! i kritiken,alla är överens om att tiken är skit snygg.
Vilket betyder att jag helt klart inte kan avla utställnings hundar ännu! :mad: Men men det kanske tar några år så vinner vi långnosar allt :banana::D

Men i sådana fall borde väl ni som utställare kunna framföra kritik direkt på stället? det finns ju klara riktlinjer som säger att domaren gör fel.
 
Sv: Informationsvideo för bedomning av hundar med andningssvårigheter.

kl

Jag som har både fralla o mops vet nu att det inte efterföljs av dommarna,och konstigt nog är det dom svenska dommarna som dömmer fram dom riktigt trubbiga.
Ex,från högsbo i helgen,dag 1 serbisk dommare,longnosad välandades fralla (nybliven junior) placeras som btkl 3 med ck,o suuuuuper kritik
dag 2-3,samma fralla svenska dommare,ff suuuuuuuuper kritik men riktiga trubbnosar som låter tar topp placeringarna.

Mops med lång nos,2xsvensk dommare,båda slog ner på nosen och tog fram plattnosar.VG ena gången,EXC andra gången
USA dommare i DK exc,ck,4btkl trots TO LONG NOSE!!! i kritiken,alla är överens om att tiken är skit snygg.
Vilket betyder att jag helt klart inte kan avla utställnings hundar ännu! :mad: Men men det kanske tar några år så vinner vi långnosar allt :banana::D

Jag förstår faktiskt inte hur man kan säga om någon renrasig mops att den har "för lång nos". En sådan mops har jag aldrig sett. Det står i rasstandarden att nospartiet ska vara "kort, trubbigt och kvadratiskt", men det är ju en tolkningsfråga HUR kort det ska vara. Det står vidare att det inte får finnas någon tendens till uppnäsa, vilket ju faktiskt antyder att man räknar med att det ska finnas en näsa som kan stå upp. En obefintlig nos - som de flesta utställningsmopsar har i dag - kan ju inte stå åt något håll. Vidare måste väl ändå rasstandarden tolkas med hänsyn tagen till hundens hälsa.

Man blir deppig. När man läser René Willes standardverk om mopsen framgår att hon på sin tid cyklade med sina mopsar. Alltså måste de ha kunnat andas ordentligt. Detta vara bara 20-30 år sedan. I dag känner jag inte till någon som skulle drömma om att cykla med sin mops. Det är en sorglig utveckling att man på kort tid förstör en underbar ras.
 
Sv: Informationsvideo för bedomning av hundar med andningssvårigheter.

J I dag känner jag inte till någon som skulle drömma om att cykla med sin mops. Det är en sorglig utveckling att man på kort tid förstör en underbar ras.

Jag både cycklar o rider med mina mopsar + frallorna :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 390
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 943
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 594
Senast: Lazio
·
Ridning Hej allihop! Hur ser detta ut tycker ni? http://www.youtube.com/watch?v=hy45088ZC5M&feature=youtu.be Jobbat vid hand i ca 2...
2
Svar
23
· Visningar
5 495
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp