Hur andra aktiverar sina hundar, lite längre inlägg

Vem har sagt att vi ska oja oss? Blir mer och mer besviken på buke, att det alltid ska dras i det ena och det andra ordet man skriver, det ska missuppfattas, hur tydligt man än skriver, och alltid ges svar på tal.

Jag ställde en fråga jag undrade över och genast kommer svar: Vad är syftet med tråden, vad vill du, vad är du ute efter??? Jag är mindre och mindre inne här pga att folk inte kan ta tillvara på kunskap utan bara ifrågasätta, så när jag nu gjorde en tråd ( i all välmening för att kanske kunna vidarebefodra något viktigt i hundhälsa för min del till andra), så kommer dessa citat igen. Jag vet inte, varför frågar du, du vet inte hur andra har det, det bryr vi oss inte om mm. Är det så ni vill ha ett hundforum när någon frågar?

Då missförstår du mig. Jag menar att tråden i sig inte leder till något positivt eller konstruktivt. Det handlar inte om dig personligen, utan jag har svårt att förstå syftet med alla trådar som utgår ifrån hur "fel" alla andra gör.

Det känns inte roligt att leta fel helt enkelt. Hoppas du förstår mig bättre om du reflekterar över vad du ville ha för diskussion i tråden.
 
Jag känner bara en hundägare som inte aktiverar sina hundar så mycket. Men det beror på att ena hunden är 13 år och andra hunden är en basenji som vägrar gå utanför dörren hela vinterhalvåret. Hon får släpa ut hunden på korta rastningsrundor. Resten av min bekantskapskrets är antingen lika hundnördiga som jag eller så har de köpt hundar som nöjer sig med enbart motion (och det får de tillräckligt av).
 
I mitt villakvarter är det gott om hundar, huruvida de får sin aktivering som de behöver är svårt att svara på men överlag ser de välmående ut och de flesta har inga beteenden som tyder på understimulering (som jag ser, betyder inte att de inte har det).

Däremot jobbar jag treskift vilket gör att vi är ute på långpromenad när de flesta är på jobbet, när vi ska iväg och träna (flera ggr/ vecka) blir det en kort runda runt kvarteret innan vi åker. På kvällen oftast en kortare promenad (kort för mig är 2 km).

Så i mitt fall är det nog grannarna som är lite frågande till när våra hundar får aktivering och inte tvärt om;)
 
Visst har du rätt att ifrågasätta och reflektera över hur andra aktiverar sina hundar
Det är ju vad dom flesta gör på detta forum
Jag håller med dig, det är bedrövligt att se understimulerade hundar som står i tex hundgårdar och skäller hela dagarna. Ännu värre är det om ägaren sen köper entill liten valp som placeras på samma ställe med liknande beteende som följd... Vissa lär sig aldrig...
 
Känns lite grann som med att ha varit barn när jag var liten. Hur överlevde vi då? O hur klarade vi av att bli vuxna o ändå må bra o haft ett bra liv? Lite samma ser jag på detta, undrar hur många som stimuleras för mycket idag av hundar o problem kommer utifrån det?
 
Känns lite grann som med att ha varit barn när jag var liten. Hur överlevde vi då? O hur klarade vi av att bli vuxna o ändå må bra o haft ett bra liv? Lite samma ser jag på detta, undrar hur många som stimuleras för mycket idag av hundar o problem kommer utifrån det?

Intressant!

Jag funderar på om det kanske är samma resonemang som vi ibland ser bland föräldrar. Om barnet bara har en aktivitet i veckan så är man en ynklig förälder.

Många har dock så många aktiviteter att de är stressade över att hinna med allt och dessutom ha bra betyg.

På andra sidan skalan finns de håglösa som tappat tron och är passiva (deprimerade ).

Min poäng är att det nog alltid funnits "hela skalan" men att orsaken till stress, över- eller understimulans kan variera.

Kan hundvärlden speglas i detta?

En annan reflektion är synen på hunden.

När jag växte upp tex, så hade min mormor ett skotskrutigt täcke till sin tax. Jag minns hur fint jag tyckte det var och bad mamma och pappa att vi skulle ha ett till vår hund.

Pappa skrattade och sade att rottweiler har päls för vinter och regnväder så det finns inte täcken för dem.

Nu är det lite annorlunda.
 
Visst har du rätt att ifrågasätta och reflektera över hur andra aktiverar sina hundar
Det är ju vad dom flesta gör på detta forum
Jag håller med dig, det är bedrövligt att se understimulerade hundar som står i tex hundgårdar och skäller hela dagarna. Ännu värre är det om ägaren sen köper entill liten valp som placeras på samma ställe med liknande beteende som följd... Vissa lär sig aldrig...
Jag håller inte med dig alls. Visst har vi olika åsikter ibland och tonerna kan gå höga.

Men jag tycker inte vi ifrågasätter och reflekterar över hur andra, utanför forumet, sköter sina hundar. Hur kan man ha en diskussion utan motpart?

Över huvud taget tycker jag att vi har en bra nivå i diskussionerna utan att de är uddlösa.

Kan du ge exempel på det du anser äger rum? Kanske missförstår vi varandra?
 
Jag håller inte med dig alls. Visst har vi olika åsikter ibland och tonerna kan gå höga.

Men jag tycker inte vi ifrågasätter och reflekterar över hur andra, utanför forumet, sköter sina hundar. Hur kan man ha en diskussion utan motpart?

Över huvud taget tycker jag att vi har en bra nivå i diskussionerna utan att de är uddlösa.

Kan du ge exempel på det du anser äger rum? Kanske missförstår vi varandra?
Ja, kanske vi missförstår varandra.
Det finns en tråd på sidan "hur tänkte du där" och en annan tråd där det ifrågasätts hur människor hanterar sorg (ang. bilder på dött djur.)
I båda dessa trådar ifrågasätts andras hundhållning.
Inget fel med det. Denna tråden är inte heller fel på något vis.

På ett forum är moderatorn den som tar bort opassande inlägg. Moderator på buke sköter alla det jobbet alldeles utmärkt.

Det jag tycker är lite trist är att det ofta dyker upp självutnämnda "poliser" på forum som ser det som sin uppgift att kliva in och styra och ställa om vad som är passande i trådarna.
Om något olämpligt skrivs, anmäl till moderator så kan hen göra en bedömning.
 
Ja, kanske vi missförstår varandra.
Det finns en tråd på sidan "hur tänkte du där" och en annan tråd där det ifrågasätts hur människor hanterar sorg (ang. bilder på dött djur.)
I båda dessa trådar ifrågasätts andras hundhållning.
Inget fel med det. Denna tråden är inte heller fel på något vis.

På ett forum är moderatorn den som tar bort opassande inlägg. Moderator på buke sköter alla det jobbet alldeles utmärkt.

Det jag tycker är lite trist är att det ofta dyker upp självutnämnda "poliser" på forum som ser det som sin uppgift att kliva in och styra och ställa om vad som är passande i trådarna.
Om något olämpligt skrivs, anmäl till moderator så kan hen göra en bedömning.

Du har rätt. Den tråden har jag inte ens brytt mig om att läsa, eftersom den redan i rubriken kändes sorglig.

Jag syftade nog inte på modererandet, utan snarare på att TS i detta fall startar en tråd som blir ledsam. Visst har alla medlemmar rätt att starta vilken tråd de vill och så granskas den av moderatorn, eller rapporteras.

I det här fallet känns det inte rätt att rapportera tråden som opassande och inte heller ser jag att en moderator skulle ta bort något så "harmlöst", men som vanlig debattör och medlem på forumet så kan man få lämna synpunkter eller mana till reflektion.

Med det anser jag inte att jag är "polis".
 
Nej, jag uppfattade inte dig som polis, jag sa att det finns...

Denna tråden har varit intressant, det är intressant att diskutera hur mycket aktivitet hundarna i Sverige får idag.
Att hundar mår bra är stimulerade och tränade utefter behov och ras är viktigt. Det handlar även om säkerhet för både människor och djur.

Istället för att ifrågasätta ämnet i en tråd så är det bättre att anmäla till moderator om ämnet är opassande.
 
Nu har jag en 8-månaders valp av en väldigt stor ras (borzoi) som växer så man hör det, så det finns en gräns för hur mycket man kan träna hunden (fysiskt) just nu.

Men en normal dag består av minst en timme i rastgården, dit tar det 10-15 min att promenera enkel väg, och sen tillbaka. Ofta är vi där två ggr per dag om vädret tillåter och det är ledigt, en gång på morgonen, och en gång på kvällen. Däremellan är det koppelpromenader under kontrollerade former och då är vi ute ca 20 min åt gången. Borzoier är hundar med främst ett stort fysiskt aktiveringsbehov som måste bli tillgodosett om man vill ha en dräglig hund. Dem har inte samma behov av mental stimulans som t.ex. brukshundarna utan bara dem får sitt spring-behov tillgodosett så är dem rätt nöjda. Mental stimulans är inte tillräckligt för att göra min hund trött, vi kan vara iväg hela dagen, t.ex. på utställning där det är högt tempo, massor med folk, hundar, full kastrull helt enkelt, och när vi kommer hem 9-10 timmar senare vill han ändå till rastgården och dra järnet så tovorna sprutar, först då ligger han som ett lik på golvet.

I min närhet har jag en hund, en schäfer, som jag misstänker är rätt understimulerad. Jag vet inte vad dem har för rutiner med hunden, men när man hör att hunden drar som ett ånglok i kopplet och att den måste vara instängd i köket när den ska vara hemma själv för att den demolerar lägenheten annars, så drar iaf jag slutsatsen att den inte får den stimulans den behöver.
 
Intressant!

Jag funderar på om det kanske är samma resonemang som vi ibland ser bland föräldrar. Om barnet bara har en aktivitet i veckan så är man en ynklig förälder.

Många har dock så många aktiviteter att de är stressade över att hinna med allt och dessutom ha bra betyg.

På andra sidan skalan finns de håglösa som tappat tron och är passiva (deprimerade ).

Min poäng är att det nog alltid funnits "hela skalan" men att orsaken till stress, över- eller understimulans kan variera.

Kan hundvärlden speglas i detta?

En annan reflektion är synen på hunden.

När jag växte upp tex, så hade min mormor ett skotskrutigt täcke till sin tax. Jag minns hur fint jag tyckte det var och bad mamma och pappa att vi skulle ha ett till vår hund.

Pappa skrattade och sade att rottweiler har päls för vinter och regnväder så det finns inte täcken för dem.

Nu är det lite annorlunda.

Sen skulle jag nog även säga att många raser blir mer och mer "extrema". Vad jag har hört iaf ;)

Skulle säga att hundintresset växer och anledningen till att folk far runt och tränar på klubbarna är väl helt enkelt för att man skaffat hund och ras efter sitt träningsbehov. Skaffar man en sällskapsavlad hund så är ju de allra flesta nöjda med någon timmes motion om dagen, lite lek och någon form av hjärngympa. Hjärngympa tror jag inte man behöver strukturera varje dag.
Mina har varit fullt nöjda av 1 timmes lösspring och bus i skogen faktiskt. Om de sedan får använda nosen någon gång i veckan samt träna lite trick/lydnad upplever jag de nöjda med tillvaron.
Däremot så inbillar jag mig att de mår bra av att åka iväg och göra nya saker, använda hjärnan, bli trötta i kroppen och utmanas på lite olika vis ibland.
Så även om de inte kräver en massa så hänger de gärna med på mina äventyr :)

Men jag tror att synen på hund förändrats något enormt på väldigt kort tid. Många slopar dominanstänket och är rent allmänt väldigt lyhörda för hundens behov och signaler. Jag tror att det hör ihop lite. Många tänker även långsiktigt när det kommer till hållbarhet, som tex användande av täcken, massage osv
 
Jag har raser med litet behov av mental stimulans. Pudeln tex har inte mycket driv i tex sök flamsar mycket i viltspåret även om han tycke det är jättekul. Han hade lite mer behov av det när han var yngre och visst tränade vi lite grejer men mest fick han det i form av miljöträning osv. Jag går och joggar några mil i veckan med mina lösa 90 % av rundorna, trots 3 barn mellan 12 och 6 år, DET främst förstår inte folk hur jag hinner. Men hur hinner andra med gymmet?
På min gata finns många småhundar som bara får gå ut 4 ggr per dygn i 10-30 min lugna, kopplade kiss o sniffrundor. Men de gör inte en fluga förnä. Är främt tibetansk spaniel och mixar.
Främst tror jag folk gör felet att välja fel ras utifrån vad de kan ge dem.
 
På tal om att det är svårt att faktiskt ha koll på hur mycket andra motionerar hundarna...

I närheten av mig finns någon blandras, ingen aning om vad det kan tänkas vara i den men hunden är medelstor, ganska nätt i kroppen och ser ut att vara väldigt aktiv. Alltid på alerten och snabb på att uppfatta saker i omgivningen. Jag ser den mest när den går bevisligen korta rundor runt huset och noterar att den alltid(!) gör hemska utfall mot andra hundar, skriker i flera minuter efter att en hund försvunnit ur synhåll och noterar att ägaren inte verkar bry sig det minsta om att försöka träna sin hund... Kort sagt, det verkar lätt som om hunden inte får göra något öht mer än att gå runt huset.

Idag tog jag en lite annan väg än vanligt och passerade då en av kommunens rastgårdar. Vad ser jag där? Jo, den hunden. Den sprang runt där och såg jätteglad ut (fram tills den insåg att vi kom och då började skälla som en tok). Visst, det är inte någon aktivering egentligen, men det visade att hunden åtminstone får något mer än bara korta rundor runt huset i stramt koppel och att den faktiskt får vara lös under kontrollerade former ibland. Jag blev väldigt glad av att se det. Nu tänker jag vara naiv nog att tro att hundägaren hemma åtminstone tränar lite trick och att deras enda problem i hela världen är just hundmöten :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 116
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 518
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 110
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp