Bukefalos 28 år!

Ingen medling i Madickaffären

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Rättgången kring landslagshästen Madick inleddes med ett kort sista medlingsförsök mellan parterna. Familjen Lundbäcks företag Ridab och Madicks ägare Annette Karlsson valde dock att inleda huvudförhandlingen i Norrköpings tingsrätt på måndagen.

Läs mer...
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Jag kan inte sluta tänka på de där kostnadskraven och avsaknaden av dokumentation! Om det inte ens existerar kvitton och fakturor, hur kan man då veta kostnaden?



Jag kan ge ett enkelt exempel på det.
HL tränar till vardags för sin far. Vid en kontraktshäst, som Madick är, tittar såklar pappa H.L. "gratis", lektionerna ingår i systemet, inga kvitton finns skrivna.

Om A. däremot skulle vinna- då kommer Ridabs Hans Lundbäck att vilja ha betalt för de lektionerna han har när han hjälper sin dotter med Madick.

Och då blir det ett ungefärligt värde, skulle inte förvåna mig om de drar till med 5 dagar i veckan o minst 1000 kr lektionen.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Jag kan ge ett enkelt exempel på det.
HL tränar till vardags för sin far. Vid en kontraktshäst, som Madick är, tittar såklar pappa H.L. "gratis", lektionerna ingår i systemet, inga kvitton finns skrivna.

Om A. däremot skulle vinna- då kommer Ridabs Hans Lundbäck att vilja ha betalt för de lektionerna han har när han hjälper sin dotter med Madick.

Och då blir det ett ungefärligt värde, skulle inte förvåna mig om de drar till med 5 dagar i veckan o minst 1000 kr lektionen.

Men det är ju ingen större summa i det här sammanhanget. Hur ska dom lösa de andra kostnaderna då? Alla kan ju inte skriva fejkade kvitton och fakturor i efterhand. Och 4/5 av alla kostnaderna borde ju redan finnas i bokföringen. I en annan tråd hade någon kollat upp deras omsättning och omsättningen för HELA Ridab med alla hästar låg inte ens i närheten av vad de kräver för enbart Madick. Så det känns som att ska de få igenom fakturor och kvitton för dom beloppen i efterhand då har Skatteverket många personer och företag att kolla upp ett tag framöver. :angel:
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Men det är ju ingen större summa i det här sammanhanget.


Ingen större summa?:eek: Hallå, den räcker väl till om de skulle välja att räkna så....5000 kr / vecka...20000 kr i månaden och så i antalet år.

Och om Ridab vill så har de flera liknande möjligheter, att om A.vinner kräva det de vill ha för den skötsel hon fått och som de själva kan ombesörja och som då från början varit kvittolöst för det ingår i företagets system.

Om det skulle bli en kontraktsändring för A, och om då Ridab skulle få igenom sina krav på ersättning så ska det såklart i efterhand korrigeras hos skatteverket men nya tillkommande kvitton, vad trodde du?

Och vid en ev. sådan förändring i kontraktet så är det är verkligen inte fejkade kvitton och fakturor som kommer fram i efterhand, om A. ändrar sina villkor så har Ridab rätt att(iaf försöka) ändra sina, och i de förändringarna ingår antagligen att de vill ha betalt för sådant de förut gjorde gratis.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen medling i Madickaffären

I en annan tråd hade någon kollat upp deras omsättning och omsättningen för HELA Ridab med alla hästar låg inte ens i närheten av vad de kräver för enbart Madick.:

Det var antagligen mitt inlägg du tänker på.

Riktigt så illa var det inte, men det är ju inte en häst utan 7-8 HL tränat och tävlat och den summa Lundbäcks påstår att Madick kostar motsvar ung. halva Ridabs omsättning. Och då har de en ganska stor ridskoleverksamhet dessutom. Ridab är ett aktiebolag så omsättningen är offentlig, kom upp nästan överst vid en sökning på nätet har jag för mig.

Så nog finns det fog för att undra var pengarna kommer ifrån, för inte kan det väl vara så att Lundbäcks står och ljuger i rätten?
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Så nog finns det fog för att undra var pengarna kommer ifrån, för inte kan det väl vara så att Lundbäcks står och ljuger i rätten?

Vad har deras omsättning i Ridab med att göra för de kostnader de kan tänkas kräva i efterhand om kontraktet blir ändrat?, förstår du inte att omsättningen i Ridab kan justeras i efterhand om A. vinner och om Ridab får igenom sina krav?
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Ingen större summa?:eek: Hallå, den räcker väl till om de skulle välja att räkna så....5000 kr / vecka...20000 kr i månaden och så i antalet år.

Och om Ridab vill så har de flera liknande möjligheter, att om A.vinner kräva det de vill ha för den skötsel hon fått och som de själva kan ombesörja och som då från början varit kvittolöst för det ingår i företagets system.

Om det skulle bli en kontraktsändring för A, och om då Ridab skulle få igenom sina krav på ersättning så ska det såklart i efterhand korrigeras hos skatteverket men nya tillkommande kvitton, vad trodde du?

Och vid en ev. sådan förändring i kontraktet så är det är verkligen inte fejkade kvitton och fakturor som kommer fram i efterhand, om A. ändrar sina villkor så har Ridab rätt att(iaf försöka) ändra sina, och i de förändringarna ingår antagligen att de vill ha betalt för sådant de förut gjorde gratis.

Jag skrev att Skatteverket skulle få mycket att göra ett tag framöver. Många personers företag och flera års bokföringar. Hej och hå!

De tjänster som Ridab i såna fall har gjort gratis, vilket jag inte tror att de har gjort men det är en annan sak, måste vara i relation till vad de tar för andra och de måste även kunna redovisa det på korrekt sätt. Kan dom det eller blir det luftfakturor? Det går väl ganska lätt att kolla upp vad en elithäst kostar i genomsnitt per månad och då är det intressant om det står i relation till det Ridab har begärt. Och det är väl bara att gå tillbaka till deras tidigare bokföring och kolla upp deras omsättning.

Likaså träningarna. Bevisligen så har Madick varit på andra träningar och även tävlingar. Tävlingar har HaL kanske varit med på några och det är lätt att kolla upp men på träningar för andra utländska elittränare har han väl knappast varit med. Har han det så måste det väl ses som hans egen kompetensutveckling och ska inte belasta Madick dubbelt! Så din uträkning skulle jag nog vilja ta med en nypa salt och träning 5 ggr/vecka året om i 5 år känns inte heller relevant!
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Vad har deras omsättning i Ridab med att göra för de kostnader de kan tänkas kräva i efterhand om kontraktet blir ändrat?, förstår du inte att omsättningen i Ridab kan justeras i efterhand om A. vinner och om Ridab får igenom sina krav?

Men det är ju avdragsgilla kostnader som ska dras mot de inkomster som de har på Ridab. Självklart borde de redan finnas på plats i bokföringen, om de är sanna! Det är väl inga som skippar kostnader på många miljoner i sin bokföring!
Tycker du att det låter sunt och normalt?
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

För det första så är 20 000 i månaden mindre än 1/5 av vad de begär. 120 000 i månaden är vad Lundbäcks vill ha av AK i driftskostnad.

Vem som helst fattar att om man skall börja räkna som du gör så är det vad det kosta att hyra en häst som Madick som är det väsentliga. AK har ju velat ha tillbaka sin häst i flera år inte tvärtom.

Och värdeminskning och kapitalkostnad de senaste åren är antagligen i storleksordningen över tio miljoner vilket är det AK förlorat om hon velat sälja hästen (minus en rimlig kostnad för HLs träning och tävling).


Varför undviker du att svara på om det finns någon koppling mellan dig och AK? Det känns som att det är något annat groll som ligger bakom.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Men det är ju avdragsgilla kostnader som ska dras mot de inkomster som de har på Ridab. Självklart borde de redan finnas på plats i bokföringen, om de är sanna! Det är väl inga som skippar kostnader på många miljoner i sin bokföring!
Tycker du att det låter sunt och normalt?

Du verkar inte ens vilja förstå.

Men jag förklarar såhär:

L.A. hjälper Lussan varje dag från marken- med de hästar hon rider.
Du tror väl inte L.A tar betalt för varje lektion av Lussan samt tar upp det i sin deklaration som inkomst?
För de har ett företag, och isf skulle Lussan dra av samma kostnad som utgift, i samma företag, och då går det jämt upp.

Om L.A. däremot hjälper Lussan från marken med en häst som inte är deras så kan han/de ju fakturera ägaren för arbetet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen medling i Madickaffären

L.A. hjälper Lussan varje dag från marken- med de hästar hon rider.
Du tror väl inte L.A tar betalt för varje lektion samt tar upp det i sin deklaration som inkomst?
För de har ett företag, och isf skulle Lussan dra av samma kostnad som utgift, i samma företag, och då går det jämt upp.

Men om det är samma företag, då är det ju ingen kostnad? Då kan det aldrig uppstå ett belopp som de helt plötsligt haft utgifter för.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Har han det så måste det väl ses som hans egen kompetensutveckling och ska inte belasta Madick dubbelt! Så din uträkning skulle jag nog vilja ta med en nypa salt och träning 5 ggr/vecka året om i 5 år känns inte heller relevant!


Varför ska de göra arbete gratis?
Och mitt exempel var just...ett exempel på hur Ridab kan kräva en sådan stor summa, ett exempel, vi vet ju inte, pappa Lunbäck kanske vill ha 1500 kr i timmen för den tid han lagt på träning åt dotter o Madick, de har sin fulla rätt vid ett kontraktsbrott att kräva vad de vill- sedan om det går igenom är en annan sak.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Men om det är samma företag, då är det ju ingen kostnad? Då kan det aldrig uppstå ett belopp som de helt plötsligt haft utgifter för.

Jo, det kan det, om förutsättningarna ändras. Som här , Om A. vinner i rätten så har Ridab rätt att iaf försöka kräva betalt för vissa omkostnader som nu så att säga görs gratis- eftersom de får låna hästen.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Resonemanget blir lätt helt skevt om man låter sig luras till att bemöta vissas påståenden.

Om rätten ogiltigförklarar hela avtalet så skall man se till vilken nytta båda parter haft och vad som normalt förekommer.

AK borde betala för Madicks träning och tävling de första, kanske två, åren då Helenas ridning ökar hästens värde för AK.

Efter det är det bara HL som haft någon nytta av att hon tävlat Madick eftersom hästen hela tiden minskar i värde, och utan ett giltigt kontrakt, självklart Lundbäcks som borde betala vad det kostat för AK att behålla Madick. Värdeminskning och kapitalkostnad är under dessa år bör vara i storleksordningen 10 milj. plus kostnaden för en vettig försäkring (och här kanske AKs jurister gjorde en miss när de var alltför snälla i sina krav, jag vet inte) .

Principen att den som har nyttan bör vara den som betalar är självklar i de flesta affärstransaktioner.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Men grejen är att, även om han vill ha 1500 per timme i efterhand - då hade han varit tvungen att bokföra det. Man kan inte ändra intäkter på företaget i efterhand, hur mycket förutsättningarna än ändras. Fungerer ikke.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Det är fortfarande bara ett exempel på vad Ridab kan mena det har kostat eftersom de kräver så mkt pengar vid vinst av A.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Ok. Men jag tror inte att omsättningen kan ändras i efterhand faktiskt.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Varför ska de göra arbete gratis?
Och mitt exempel var just...ett exempel på hur Ridab kan kräva en sådan stor summa, ett exempel, vi vet ju inte, pappa Lunbäck kanske vill ha 1500 kr i timmen för den tid han lagt på träning åt dotter o Madick, de har sin fulla rätt vid ett kontraktsbrott att kräva vad de vill- sedan om det går igenom är en annan sak.

Varför ska Madick betala hans kompetensutveckling som gör att han kan ta mer betalt utav andra?!

Och angående kostnader och ändringar i bokföringen så avsåg just inte jag HaL:s insatser som tränare eftersom det fortfarande antagligen utgör mindre än en 1/5 av den totala månadskostnad de kräver. För mig är resterande belopp mer intressant. Var är fakturorna på dom kostnaderna och varför är dom inte redan med i bokföringen. Allt kan väl inte bara vara tjänster inom familjen!
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Resonemanget blir lätt helt skevt om man låter sig luras till att bemöta vissas påståenden.

Jo, jag vet! :p

Principen att den som har nyttan bör vara den som betalar är självklar i de flesta affärstransaktioner.

Ja, det är ju en affärstransaktion. Annars dyker ordet sponsring upp i mitt huvud.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Familjen Lundbäck slipper betala sina kostnader för rättegångarna när det gäller tvisten om stjärnhästen Madick...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
Svar
3
· Visningar
1 268
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
2
Svar
30
· Visningar
4 735
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I dag inleds rättegången om hopphästen Madick i Norrköpings tingsrätt. Då ska ägaren Annette Karlssons stämning mot ryttaren...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 950
Senast: Ladakh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp