Bukefalos 28 år!

Ingen medling i Madickaffären

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Rättgången kring landslagshästen Madick inleddes med ett kort sista medlingsförsök mellan parterna. Familjen Lundbäcks företag Ridab och Madicks ägare Annette Karlsson valde dock att inleda huvudförhandlingen i Norrköpings tingsrätt på måndagen.

Läs mer...
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Hans Lundbäck fick också svara på frågan om Madick gått med förlust.

- Ja, hon har inte gett någon vinst.


Fast det är ju knappast sant... Få hästar går ju med Vinst inom denna sport, vad det ger är ju ett ryckte, och framgång.

Sponsorer mm...

Och Lundbäck har fått rida en fin häst, den kanske inte var så bra som den är nu när den kom, men den hade uppenbarligen möjligheterna...
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Ja, precis...


Det jag inte fattar är varför Lundbäcks inte köpt loss hästen. Då hade man ju kunnat göra som man velat OCH klarat sig undan all negativ publicitet.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Haha hur kan han säga så?? :D om hästen inte vunnit något varför detta tjafs? :)
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Haha hur kan han säga så?? :D om hästen inte vunnit något varför detta tjafs? :)

Det handlar inte om hästen vunnit något eller inte. Det handlar om hästen gått med vinst eller inte. Hästar kostar en del att ha och på den nivån kostar det massor att träna och tävla. (så även om det finns både vinster och gott om placeringar är det inte säkert att hästen genererat någon vinst för det)
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

ne det är jag fullt medveten om, men jag tycker ändå det är konstigt att de kan säga att den inte gått med vinst.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Är det de 12 miljonerna som lyser i ögonen på ägaren? Jag har full förståelse för att det är ett lockande bud, men det är ju klumpigt skött av ägaren.
Och faktum kvarstår, hon har skrivit på ett kontrakt. Ännu värre, hon skrivet på ett kontrakt hon inte är nöjd med! Hallå, kliv ur ankdammen och bli vuxen.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Ja man kan tycka vad man vill om kontraktets utformning, men har man skrivit på så har man, då har man vell även läst och accepterat innan!!
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Håller med! Jag håller med om det för att de ju inte visar några kvitton! Hur kan man säga vare sig vinst eller förlust om man inte har några som helst kvitton eller dokument som styrker det? :confused:
Dessutom så MÅSTE man ju ha kvitton i en firma, och Lundbäcks har väl sina hästar i ett företag?
Tycker just den saken luktar efterkonstruktion!

*kopparberg - utbildad ekonom*
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Jag håller med.

Visst, jag förstår de som anser att ägaren inte borde skrivit på kontraktet alls, och nu får skylla sig själv. Men som jag förstått det ska lagen skydda folk mot sådana här totalt oskäliga kontrakt som bara gynnar ena parten, vare sig man skrivit på det eller inte. Så, jag lägger mig inte i det ALLT för mycket...

Däremot tycker jag att det är anmärkningsvärt höga summor som Lundbäcks påstår att hästen kostar/kostat varje månad. Jag har mycket svårt att tro att en tävlingshäst, trots att det är på den nivån, kostar så mycket.
Om man dessutom inte kan visa kvitton och andra bevis på de summorna, så tycker jag liksom du att det osar ful efterkonstruktion för att få håva in några miljoner som man plötsligt är rädd för att man inte ska kunna inkassera....
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Jag tycker att Lundbäcks ska köpa loss hästen,så alla blir nöjda.Kan ju inte vara roligt att ha det här hängande över sig. Kanske korkat av Annette att skriva på kontraktet,men ändå.Något är det som inte stämmer.Och jag tror inte att en stämning mot henne skulle lyckas när det inte finns kvitton osv.Allt står inte rätt till hos Ridab,men jag är inte tillräckligt insatt för att veta vad.jag hoppas trots allt på att Annette vinner detta och får med sig madick hem.Men det är bara hur jag känner..
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Anmärkningsvärt höga summor!!! Vad kostar det att träna nere hos Beerbaum? Inte bara träning utan även eget upphälle, transport dit och hem o s v. Vad kostar det att skicka hästen till Las Vegas och andra ställen världen över? Jag ser vad vi lägger ner på träning/tävling/hästhållning som håller på på regional nivå. Jag kan bara tänka mig om man dessutom måste tjäna sitt eget upphälle också på sitt företag.
Håva in miljoner - nej knappast i den branschen. Det är få förunnat att "håva in miljoner".
Hur som helst så spelar det ingen roll - ett av avtal är ett avtal.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Nåja. Det återstår väl att se om de kan bevisa de faktiska kostnaderna.

Och håva in miljoner är väl precis vad de skulle gjort om Madick sålts för 12.4 miljoner? Även om försäljningen ägt rum upp till två år efter kontraktets slut skulle de håvat in miljoner. Närmare bestämt 5.7 miljoner.
Om inte det fungerar, ja, då kan man ju stämma ägaren istället. Smidigt.

Och ja, kontrakt är till för att hållas. Men, det är muntliga överenskommelser också- och vi kan inte veta vad som sagts eller inte sagts i frågan.
Tydligen är det ju också så att ett kontrakt kan anses oskäligt TROTS att det är påskrivet av båda parter, då ett kontrakt inte får vara utformat så att det enbart gynnar ena parten.
Rätt eller fel, ja, det får man tycka som man vill. Tycker man att det är så fel är det en lagändring man borde vara ute efter, och inget annat.

Men, både du och jag kan tycka en himla massa saker. Vad rätten kommer fram till är det som räknas i det här fallet, och det blir spännande att se vad som händer där, tycker jag.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Anmärkningsvärt höga summor!!! Vad kostar det att träna nere hos Beerbaum? Inte bara träning utan även eget upphälle, transport dit och hem o s v. QUOTE]

Nu är det ju inte bara Madick som har tränats och utbildats. Träningen hos Beerbaum har ju främst gynnat ryttaren! :grin: Det är ju ryttaren som får störst behållning, då kunskaperna kan användas vid ridning, träning, tävling och utbildning av samtliga hästar. Både "i nutid" och inte minst i framtiden!

Dessutom är inte bara Madick som har varit med Helena till Beerbaums, utan även fler av stallets hästar, däribland Ridabs egna.

Knappast troligt att någon skulle lägga ner tiden/kostnaderna för detta enkom i syfte att träna en enda häst, utan att få någon ytterligare behållning! :cool: Ni kan vara säkra på att Helena och Ridab har ansett att det har varit till fördel/förtjänst för dem på flera sätt! :angel:
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Helena har av ägaren erbjudits att köpa loss Madick, men var inte intresserad av ett köp av hästen. Och det var ett erbjudande långt under vad Lundbäcks själva säger att Madick är värd! Och det är sant att dessa träningar hos Ludger betalas av ridsportsförbundet, likaså tävlingar där ekipage tävlar för Sverige betalas av ridsportsförbundet (typ VM-kval+final, OS etc. etc.). Så där har Helena allt betalt, även sitt eget boende! Det jag tycker är fel i allt detta är att man tror att ägaren inte tycker att Helena gjort ett bra jobb med hästen, och att det bara är ägaren som är ute efter pengar! Varför debiteras då Madiks "konto" hos Lundbäcks vid "behandlingar" för HELA summan av behandlingen när det på fakturan står Madick m. flera (6-7 hästar till)? Menar Lundbäcks att Madick inte går med vinst för att hon inte driver runt hela högen med Helenas tävlingshästar? Och hur mycket sponsorpengar har Madick dragit in till Lundbäcks??? Det kommer vi nog aldrig att få veta!! Men jag vet i alla fall att mitt "favvo"-märke mountain horse INTE kommer att ingå i inköpslistan förens de ratat Lundbäcks för sponsring!
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Jag har redan ratat det märket från mina inköp. Skönt att höra att det finns fler som reagerar på det sponsoravtalet.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Angående oskäliga saker så finns det ju många tillfällen där det inte får vara oskäligt enligt lag. Hyror för bostäder tex är väl så? Men när det gäller sådana här kontrakt finns väl vad jag förstått inget praxis för vad som är oskäligt? Den här domen kommer ju bli vägledande tror jag, för hur kontrakt med hästägare och tävlingsryttare kommer se ut i framtiden!
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Jag kan inte sluta tänka på de där kostnadskraven och avsaknaden av dokumentation! Om det inte ens existerar kvitton och fakturor, hur kan man då veta kostnaden? Och hur ser en bokföring ut där man inte bokför varje häst för sig? Och hur går det till att få en revisor att godkänna en så bristfällig bokföring? :confused:

När jag bokfört tex representation har det ju varit skitnoga med att helt bena ut VILKET konto som ska belastas. Likaså så måste ju kvitton och fakturor sparas i tio år, det måste väl gälla företag i hästbranschen också? Eller?

Många är frågetecknen! Blir intressant att läsa domen!

Är HL sponsrad av Mountain Horse?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Familjen Lundbäck slipper betala sina kostnader för rättegångarna när det gäller tvisten om stjärnhästen Madick...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
Svar
3
· Visningar
1 263
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
2
Svar
30
· Visningar
4 711
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I dag inleds rättegången om hopphästen Madick i Norrköpings tingsrätt. Då ska ägaren Annette Karlssons stämning mot ryttaren...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 905
Senast: Ladakh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Medryttare under sommaren

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp