Bukefalos 28 år!

Ingen medling i Madickaffären

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Rättgången kring landslagshästen Madick inleddes med ett kort sista medlingsförsök mellan parterna. Familjen Lundbäcks företag Ridab och Madicks ägare Annette Karlsson valde dock att inleda huvudförhandlingen i Norrköpings tingsrätt på måndagen.

Läs mer...
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Ja, det är ju en affärstransaktion. Annars dyker ordet sponsring upp i mitt huvud.

Jag tror man kan förutsätta att AK inte velat sponsra Lundbäcks, i varje fall inte de senaste åren. :D
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Varför ska Madick betala hans kompetensutveckling som gör att han kan ta mer betalt utav andra?!

Varför tror du inte att en bra tränare och ryttare är viktigt för en häst och varför tycker du inte att de ska ha betalt?
Det verkar som när en häst blir tillräckligt bra tack vare en ryttare o tränare-ja, då ska det helt plötsligt ridas gratis bara för det är "utvecklande" för ryttaren själv och tänk på hur roligt ryttaren får ha, alla dssa tävlingar o resor...
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Efter det är det bara HL som haft någon nytta av att hon tävlat Madick eftersom hästen hela tiden minskar i värde, och utan ett giltigt kontrakt, självklart Lundbäcks som borde betala vad det kostat för AK att behålla Madick. .

Madick har inte minskat i värde om man utgår från kontraktet.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Men det är fortfarande inte lagligt även om Hans Lundbäck gör så vad jag förstått! För om han ska ha betalt för träningar så borde väl betalningen ha inkommit i något så när rimlig tid efter träningen? För att hans bokföring ska vara ok. Vill minnas att jag hörde något om att en verifikation ska bokföras senast tre dagar efter "inkommandet" när jag var kassör för många år sedan.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Precis! Dessutom så skulle väl skatteverket gnugga händerna och kräva in skapligt mycket i skatt? Och myndigheter är väl inte så där jätteglada i om de inte fått in sin skatt i tid, dvs ska träning för några år sedan debiteras så borde väl det ha skattats för lika många år sedan?
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Men det är fortfarande inte lagligt även om Hans Lundbäck gör så vad jag förstått! För om han ska ha betalt för träningar så borde väl betalningen ha inkommit i något så när rimlig tid efter träningen?


Först. Det var bara ett exempel på hur man kan tänka när ett kontrakt ändras och man därför kommer med efterkrav, det är ju inte säkert det i det här fallet har tänkts så.

Men, omifall, så stämmer det att Pappa Lunbäck då ska ha en inkomst för träning, samtidigt som då Helena får en lika stor utgift, hon ska då betala träningen till sin far, det går + - 0 i företaget, det ingår liksom i företaget att han hjälper henne.

Om A.vinner ingår inte samma erbjudande, då vill Ridab med säkerhet ha betalt för ridning/träning i efterhand-eftersom kontraktet ändras om A. vinner.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Varför tror du inte att en bra tränare och ryttare är viktigt för en häst och varför tycker du inte att de ska ha betalt?
Det verkar som när en häst blir tillräckligt bra tack vare en ryttare o tränare-ja, då ska det helt plötsligt ridas gratis bara för det är "utvecklande" för ryttaren själv och tänk på hur roligt ryttaren får ha, alla dssa tävlingar o resor...

Är det så jag har skrivit? Läs en gång till så slipper vi ägna 15 inlägg om det!
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Är det så jag har skrivit? Läs en gång till så slipper vi ägna 15 inlägg om det!

Nej, det var min fråga!:idea:


...då du skrev:
Varför ska Madick betala hans kompetensutveckling som gör att han kan ta mer betalt utav andra?!

Varför ska de inte ta fullt betalt för just Madick?, och utbildar de Madick ska de väl inte göra det gratis bara för att lyckas få henne bra?
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Nej, det var min fråga!:idea:


...då du skrev:

Varför ska de inte ta fullt betalt för just Madick?, och utbildar de Madick ska de väl inte göra det gratis bara för att lyckas få henne bra?

För mig var det inte en fråga utan ett påstående från dig där du pådyvlar mig en åsikt jag inte har. Läs vad jag har skrivit en gång till innan du ålägger mig åsikter! Tack!

Vad har HaL:s kompetensutveckling med gratis utbildning av Madick att göra? Om dom är med Madick hos Ludger Beerbaum så måste väl han anses som fullgod tränare i sig själv utan assistans av HaL. Om han ändå vill vara med på dom träningar så anser jag att det liknar mer kompetensutveckling för HaL, vilket han i sin tur kan ta betalt för under andra träningar, både för Madick och andra hästar och ekipage. Kompetensutveckling brukar man faktiskt bekosta själv, eftersom man själv har störst glädje av den och pengarna får man igen på sikt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Det är ju inte bara träning som Lundbäcks har gjort "konstiga" uttalanden om, dom är ju tydligen inte ens överens om hur mycket mat hästen får! Alla tre uppgav olika fodergivor/dag för Madick, från 3 kg - 9 kg krafft/dag! Jag skulle då banne mig inte våga lämna min häst till såna "proffisionella" personer som har ett sånt stort glapp i den dagliga fodergivan bara på grovfodret! Men man fakturerar hästen med 9 kg krafft/dag, om hästen då får 3 kg krafft/dag hur mycket extra per månad fakturerar man då sin hästägare OCH DET PÅ REN BLÅSNINGSFÖRTJÄNST!!!!!! Mycket av deras bokföring låter väldigt vag och är nog efter detta ganska så intressant för skatteverket m.m.:confused:
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Det är mycket som dom inte verkar vara överens om, jag läste om att det kom ett bud på 12 miljoner efter Las Vegas som Anette tackade nej till enligt Helena och enligt Anette så var det Helena som tackade nej till budet.

Helena skulle få 6 miljoner rätt av för en häst som inte var hennes och Anette skulle behöva ge bort 6 miljoner till Helena enligt hur kontraktet ser ut idag.

Hur stor chans är det att Anette skulle vilja ge bort 6 miljoner till Lundbäcks i det läget? Typ noll chans
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

För mig var det inte en fråga utan ett påstående från dig där du pådyvlar mig en åsikt jag inte har. Läs vad jag har skrivit en gång till innan du ålägger mig åsikter! Tack!


Ursprungligen postat av terese
Varför ska Madick betala hans kompetensutveckling som gör att han kan ta mer betalt utav andra?!



För att han är en av de som fått henne dit hon är, du underskattar väl inte en hemmatränares arbete??

Du kanske borde se det lite mer som det är arbetet med Mynta som gett den kunskap o erfarenhet som krävs för att få Madick dit hon är, du tror hästen kommer till högsta nivån gratis, så är det inte.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Hur stor chans är det att Anette skulle vilja ge bort 6 miljoner till Lundbäcks i det läget? Typ noll chans

Det beror på hur man som ägare ser det.:D

1. En vinst på 5,7 miljoner(jag räknar på 12,4 mille bud) eller att man ger Helena. L. 5,7 miljoner av, vad A. tycker själv, sina rättmätiga , vid detta bud, 12,4 miljoner.

Jag tror som du, att A backade.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Det beror på hur man som ägare ser det.:D

1. En vinst på 5,7 miljoner(jag räknar på 12,4 mille bud) eller att man ger Helena. L. 5,7 miljoner av, vad A. tycker själv, sina rättmätiga , vid detta bud, 12,4 miljoner.

Jag tror som du, att A backade.

Ja Anette erbjöd ju Lundbäcks att köpa hästen för 4 miljoner istället under hösten 09. Det säger ju en del tycker jag iallafall.
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

För att han är en av de som fått henne dit hon är, du underskattar väl inte en hemmatränares arbete??

Du kanske borde se det lite mer som det är arbetet med Mynta som gett den kunskap o erfarenhet som krävs för att få Madick dit hon är, du tror hästen kommer till högsta nivån gratis, så är det inte.

Återigen är du där och pådyvlar mig åsikter som jag aldrig någonsin uttalat mig om och dessutom inte har. Ett väldigt tråkigt sätt att föra en diskussion på!
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

För att han är en av de som fått henne dit hon är, du underskattar väl inte en hemmatränares arbete??


Så du anser att Madick själv ska bekosta HaL:s kompetensutveckling, en kunskap han har glädje av i framtiden på alla deras hästar och sina elevers hästar?
 
Sv: Ingen medling i Madickaffären

Det är mycket som dom inte verkar vara överens om, jag läste om att det kom ett bud på 12 miljoner efter Las Vegas som Anette tackade nej till enligt Helena och enligt Anette så var det Helena som tackade nej till budet.

Helena skulle få 6 miljoner rätt av för en häst som inte var hennes och Anette skulle behöva ge bort 6 miljoner till Helena enligt hur kontraktet ser ut idag.

Hur stor chans är det att Anette skulle vilja ge bort 6 miljoner till Lundbäcks i det läget? Typ noll chans


Det hade väl varit smart att sälja, även om hon inte unnat HL pengarna.
Hästen kan väl tröttna på att hoppa vilken dag som helst, och som fölsto är hon väl inte värd i närheten av de pengarna?
Vad skulle hon vara värd som fölsto i dagsläget?
Butterfly Flips första föl var väl ingen dyring?

6 miljoner är ändå ganska mycket pengar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Familjen Lundbäck slipper betala sina kostnader för rättegångarna när det gäller tvisten om stjärnhästen Madick...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
Svar
3
· Visningar
1 268
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
2
Svar
30
· Visningar
4 735
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I dag inleds rättegången om hopphästen Madick i Norrköpings tingsrätt. Då ska ägaren Annette Karlssons stämning mot ryttaren...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 950
Senast: Ladakh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp