Ingen uppfostran?

S

Scarlet

Förstår inte hur den här hundägaren tänker, om man har en hund måste man väl ta ansvar? Hunden ifråga är väldigt ung, runt två år skulle jag tro. H*n har fullt med energi, men ägaren är ridlärare och hunden får mest bara ligga inne på kontoret om dagarna :smirk: Hunden älskar att springa och busa, och vi blev ofta tillfrågade att gå ut med h*n** när h*n var yngre. Då var hunden väldigt busig och lite smått galen :angel: ägaren hade inte gått någon valpkurs med h*n**, det märktes. Hunden började hoppa upp mot en när man gick ut med h*n**. När h*n var liten var det bara att "lyfta ner" h*n**. Men det var ju inte samma sak när h*n växte till sig. P.g.a alldeles för kort koppel använde vi longerlina :angel: Tillslut upptäckte jag hur otroligt härligt (inte) det var att släpas efter hunden.. Och ju fler som gick ut med h*n** ju värre blev det. Många av barnen som gick ut med hunden hade ju nollkoll, tillslut fick bara dem "lite äldre" gå ut med h*n**. H*n var supertrevlig ibland, men kunde också vara riktigt läskig. Hoppade upp mot en, högg mot ansiktet, drog runt med en och skällde som en galning på andra hundar. Rymde glatt och sprang runt i hela parken tills man fått tag på h*n**. Jag slutade gå ut med h*n** och vi berättade för ägaren hur hunden höll på. Men ägaren brydde sig ju inte. Men vissa fortsatte gå ut med hunden. Efter att jag inte gått ut med h*n** på flera månader så följde jag med ändå, slapp ju hålla i h*n** då, för inte tusan tänkte jag göra det en gång till :mad: Men då så hoppade hon upp på mig bakifrån och HÖGG mig i ryggen. :eek: Var helt förvånad, bakifrån?! Där slutade mina promenader med h*n**! :mad: Barnen som går ut med hunden blir attackerade! Jag var tydligen inte den enda :eek: Det togs upp med ägaren att hunden hoppat på mig bakifrån, nej inte tusan bryr h*n sig. Utan säger att vi inte ska gå ut med h*n** om vi inte klarar av h*n**. Nej, det har jag ju förstått :cool: men det försvarar ju inte att h*n attackerade? Ägaren sa att h*n skulle gå på valpkurs med hunden förra hösten, men självklart gjorde h*n inte det :angel: När ingen tillslut vill gå ut med hunden så var det några som tillslut "erbjöd sig". Dem är 15 respektive 14 år, det var vinter och då drar hunden iväg i fullfart. H*n som håller i hunden ramlar, slår i huvudet i isen och hunden slänger rusar bort till en hund längre bort och hoppar på den :eek: Ägaren till hunden som blir anfallen får tillslut sparka på hunden för att den ska ge sig, precis då kommer jag och mina kompisar och lyckas slita bort h*n**. Då börjar h*n morra och försöker bita efter oss. Helt exalterad, rusar runt runt och tillslut får vi tag på h*n**. Uppfostrad? Nej. :smirk:

Lite flummigt... det här var länge sen men jag har aldrig skrivit av mig riktigt. Förstår inte riktigt, hur kan ägaren låta en gå ut med hunden när den håller på så? Och hur kan man låta hunden vara så ouppfostrad?

Med ägaren är hunden däremot lugnare, lyssnar ju på henne. Men inte på någon annan. Jättebra i ett stall. Rymmer hunden lyssnar hon BARA på ägaren. Super. :cool:

Det var det.
 
Sv: Ingen uppfostran?

Låter ju dels som minst sagt bristfällig träning samt uppfostran.... och dels otroligt dåligt omdöme av ägaren.
Jag skulle definitivt inte låta vem som helst gå ut med min hund även om hon är väldigt lätt att ha och göra med... trots allt är det ju ägaren som hålls ansvarig om något mot all förmodan skulle hända.
I detta fallet verkar det ju som om en hel del redan har hänt och trots detta har inget gjorts?
2 år är ju inte för sent för att börja träna med vovven.
Sen verkar ju detta tyvärr vara ett typiskt exempel på en person som inte tänker innan hon/han skaffar hunden i fråga, bevisligen har ju hon/han inte tid att ta hand om sin hund.

Vad är det för ras förresten?
 
Sv: Ingen uppfostran?

Jo, tänkt har ägaren antagligen inte gjort :smirk:

Vet inte riktigt, ser ut som nån vallhund av något slag, skulle gissa på det.
 
Sv: Ingen uppfostran?

Jäkla oansvarig ägare som låter folk hålla på med hunden,rasta den när den uppförs sig så.
Varför har personen hund egentligen om den inte tar hand om den? att dessutom låta den springa lös, attackera andra hudnar och liknade är ju frukansvärt oansvarigt

Att hunden funkar bra med ägaren men är helt odräglig med andra tycker jag inte alls är speciellt konstigt, eller "fel". Däremot innebär det ett större ansvar att se till att oerfana personer inte tex rastar den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 320
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 701
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 541
Senast: liiinnea
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp