Inhyrning eller eget stall?

M

Mysantika

Vad är igentligen det mest ekonomiska?
Jag är tveksam till vad jag vill göra.
Vad har ni själva för åsikter & tankar om det gällt er själv?
Kanske står du inför en liknande situation!?

Jag & sambo.

hyreslägenhet, 2:a. Hyra 4000-5000/månaden. (med el etc)
2 hästar, inhyrning i stall. Ca 2000 kr/per häst/månad. Dvs 4000 kr.
Då ingår kallhyra, strö & foder/krafftfoder.
Mycket bra träningsmöjligheter, mycket bra ridvägar.
Dock resväg samt man måste vara med på stalltjänst/fodringar regelbundet. Dock ligger både lägenhet och stall centralt, dock på 2 olika håll.

Eller:
Köpa hus, (har hittat ett) Hyra ca 4000-5000/månaden. (med el etc)
2 hästar, eget stall på gården.
Inga träningsmöjligheter, får åka transport till ridklubb ca 2 mil.
Dock är paddockbygge planerat allteftersom.
Sämre ridvägar än det andra stallet men dom "duger".
Går iof o ta släpet till mycket bra ridvägar, ca 7 km ifrån.
3 mil till centrum (till våra jobb)
Kan ev ta emot 1 inhyrning i stallet men det är inte planerat.

Hagarna är likvärdiga i båda stallen.

Vad är bäst i längden igentligen?
Jag har fått ide´torka.
Först & främst vill man ju ha ett trevligt boende, men framför allt ska det ju gå bra ekonomiskt, det "smidigaste" känns som det bästa.

Vad kan hö/strö generellt kosta att köpa själv?
Det har jag ingen aning om.
Hur gör man med gödselstack, kostnader?

nu tillkommer det ju alltid lite mer kostnader (i framförallt hus) men om vi tänker på dessa grundkostnader.
 
Sv: Inhyrning eller eget stall?

Kan bara svara på hö och strö kostnader;
Hö: 1,20 kr kg
Strö: 400 liter 77 kr (torv)

Det är vad vi betalar då :p
Säkert billigare och dyrare på olika håll.
 
Sv: Inhyrning eller eget stall?

Vi är också påväg att köpa hus & har räknat litegrann på kostnader osv...
I ditt fall tror jag att själva kostnaderna blir ganska lika, det du kan dra in på på eget stall är ju att du inte betalar nån "kallhyra" för själva boxen utan bara foder & strö. + att det inte blir nån kostnad att köra bil till & från stallet(om du gör det)... Men det kanske blir längre till jobbet istället?
Man får ju tänka på att d et alltid är ett visst underhåll med ett eget stall, men är det i bra skick blir det ju inte lika mkt kostnader...

Själv försöker jag hitta en gård med ridavstånd till ridhus (hrm, vi får väl se hur jag lyckas) så att det inte ska bli så mkt extra jobb att transportera hästarna flera ggr i vecka på vintern tex, det är mer jobb än vad man tror.
Kan du hyra ut en stallplats är det ju bra, ger i regel 400-1000kr extra inkomst i månaden, + att det är guld värt om du ska resa bort tex, men man ska ju hitta rätt person också.

Hö brukar man få betala runt 2 kr/kg för (går hitta billigare med lite tur & rätt kontakter). På vintern kan du ge hösilage & då blir det oftast lite billigare...
Själv köper jag spån som strö från närmsta såg, kostar bara ca 100kr/månad till 2 hästar (men då bor ju jag i norrbotten som sagt, det är ju möjligt att halm blir billigare för dig, men räkna med några hundralappar i månaden.)
Köra bort gödsel, tja man kan ju innerligt hoppas att det finns nån bonde som vill sprida ut det på åkrarna eller liknande... På förra stället vi var & tittade på hade de en som kom och hämtade det gratis, men oftast får man nog betala en slant för det, hur mkt vet jag inte....

Vet inte om det blir så mkt billigare med egen gård inte, men det är ju sååå mkt mysigare...

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 074
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 138
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 295
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som är bra på det här med moms/skatter, och som kan hjälpa mig med att räkna och förklara lite? Ja, självklart ska jag boka...
Svar
16
· Visningar
1 407
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp