Bukefalos 28 år!

Inköp av hindermaterial

bambi82

Trådstartare
Tänkte byta ut det mesta av mitt hindermaterial då det är urgammalt:crazy: Hoppar ju inte så mkt själv men kanske kan glädja de inhyrda.

Tanken är att köpa 14 hinderstöd. Har 12 hoppblock sen tidigare som det inte är nåt fel på, har även två blå/röda hinderdukar samt murmatta från hööks.
Finns oxå en gammal grind som man kan använda och plank ska jag antingen fräscha upp de som finns eller göra nya.

Ska köpa lite bommar oxå var inne på att köpa ca 15 målade samt 5-8 omålade, de omålade ska jag olja och dels ha som de är eller med hinderdukar på.

Nu till de viktiga frågorna, Hur många bommar i varje färgkombination är lagom?
Och vilken längd på bommar ska man köpa? finns 3 och 3,5 m.

Tänkte även köpa hööks vattenmatta. Sen tycker jag vi har en hyffsad hinderpark, men jag kanske glömt nåt viktigt?
 
Sv: Inköp av hindermaterial

Det räcker med 3 m bommar då är det lättare att få plats med hindren när man bygger.

Hur många bommar som behövs i varje färgkombination beror ju lite på vilken höjd man vill ha och om man vill ha rena färgkombinationer när man gör kombinationer eller gör trippelbarrar.

SEn beror det även på syftet.Ska det se snyggt ut eller har ni tänkt att använda det för att vänja in hästar på udda hinder?

Jag tycker att det viktigaste är att man målar med mattfärg för att inte få blänk i bommarna och att man inte blandar för mycket olika kombinationer av färgfält.

Det kanske räcker med att göra bommarna med tre färgade fält.

Några enfärgade bommar eller bommar som matchar kan vara bra för att lägga ovanför dina "skrämsel plastskynken" (för att kunna göra dem högre).


Färgen röd är svårast för hästen att se.Så en helt röd bom är kanske inte att rekommendera.

För att få till en bra trippelbarr behövs 6 bommar.För att få till en bra oxer behövs 5 bommar.För ett räcke behövs kanske 4 bommar (om man har dem rakt ovanför varandra).Man kan såklart klara sig på mindre om man vill.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 043
Senast: Speedway
·
Utrustning Ska köpa lite nytt hindermaterial och tänkte beställa 12 hinderstöd och 15 bommar. Men vilka färger ska man välja på bommarna. Och hur...
Svar
1
· Visningar
867
Utrustning Har sökt efter gamla trådar men de jag hittade var vääldigt gamla så de känns inaktuella! I vår är det iaf dags att inhandla lite...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: sofiaspel
·
Utrustning I vårt stall har vi kommit fram till att vi är i stort behov av mer hinder till våran relativt nygjorde ridbana, och håller nu på att...
Svar
2
· Visningar
976
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp