Bukefalos 28 år!

Inkörning hos fodervärd

cowgirl81

Trådstartare
Hej, Ska lämna ut mitt Shetlandssto hos en fodervärd som gärna vill köra in henne. Är jag elak om jag vill att hästen körs in med lösbrösta, svängel och baksele. vill inte att hon körs in med fast brösta eller travsele. är jag överbeskydande om jag kräver det.
 
Håller med @Anna_ men det kan ju vara en god idé att göra upp om detta innan och skriva in i kontraktet. Dessutom bör ni nog prata om vem som ska betala för utrustningen (om du inte redan har utrustning till hästen).
 
Håller med @Anna_ men det kan ju vara en god idé att göra upp om detta innan och skriva in i kontraktet. Dessutom bör ni nog prata om vem som ska betala för utrustningen (om du inte redan har utrustning till hästen).
Tilltänkta fodervärd har tillgång till allsköns olika selar. :) Smart ide och skriva in det i kontraktet. :)
 
Jag lämnade min storhäst till inkörning hos en travtränare, eftersom jag ville ha just honom som person. Han körde in med travsele och sulky, men kom sedan hem till mig första gången vi körde med lite tyngre vagn, draglinor och baksele. Dessutom hade han fått instruktioner att träna hästen att kliva in mellan skaklarna ist för att få vagnen pådragen. De tyckte det var lite udda, men följde instruktionerna och det blev riktigt bra.
Men har fodervärden utrustningen och är van att använda den så är det ju bättre att köra in med rätt saker direkt!
 
Ska man köra på plant underlag så funkar det ju med travsele, men då det är kuperat där borta, så föredrar jag en bättre sele. :) Sen är jag inte så förtjust i travselen.
 
Jag hade tyckt precis som du, skall ponnyn köras in så skall det göras med ordentlig utrustning anpassad för den körning som ponnyn skall användas till i framtiden.
Detta hade jag inte tummat på en millimeter, gör det rätt eller gör det inte alls.
 
Jag hade tyckt precis som du, skall ponnyn köras in så skall det göras med ordentlig utrustning anpassad för den körning som ponnyn skall användas till i framtiden.
Detta hade jag inte tummat på en millimeter, gör det rätt eller gör det inte alls.
Ja jag tycker att selen ska vara lika rätt som annan utrustning. Visst jag är nybörjare i körning, men jag vet vad man bör ha. Plus att jag vet vilka skador en fast brösta kan göra.
 
@volvo740tjej fodervärden som ska köra in, är denne erfaren? Hade inte velat att någon som vill köra in med fast brösta köra in min ponny. Kunskap om sele och utrustning är ju superviktigt. Hade denna kundap ej funnits hade jag tvivlat på lämpligheten av denna kombination (grön ponny, oerfaren kusk).

Mu säger jag inte att din fodefvärd är oerfaren men det intryck jag får. Så rätta mig om jag har fel :)
 
Generellt skulle jag aldrig lämna ut min häst till någon som jag inte litade på fullt ut i all skötsel och aktivering. Ska man börja bestämma vilken utrustning hästen ska ha är det nog bättre att leta medryttare/halvfodervärd. Om du inte känner att fodervärden är så kompetent att hen kommer att köra in ponnyn på ett bra och riktigt sätt utan din inblandning (såvida inte det är hen själv som bett om hjälp) så är det nog läge att fundera om det är rätt person överhuvudtaget. För oavsett vad som står i kontraktet har du ju ingen koll på vad som faktiskt görs och används i vardagen, så tillit och förtroende är a och o när det gäller fodervärd.
 
Hon har kört in förut, dock inom trav, jag är faktiskt lite kluven, hon säger dock att hon har hjälp av duktig kusk, jag har tyvärr ingen möjlighet och ha kvar ponnyn hemma, Hon är egentligen till salu. men shetlands marknaden är rätt mätt så hon är svårsåld, Denna erbjöd sig och ha henne på foder och samtidigt köra in henne. Då hon ville ha något och pyssla med.
 
Om personen är en erfaren travkusk / kört in många inom trav hade kah låtit personen göra på sitt sätt. Och sedan introducerat svängel och annan "klassisk" utrustning när jag fick hem ponnyn igen.
 
Som sagt kan ej ta hem henne igen, därför hon är till salu. och jag har ingen erfarenhet av att köra in. Så hade helst velat ha henne såld direkt.
 
Då förstår jag. Mer klurigt. Har du möjlighet att åka till ponnyn ett par gånger i veckan innan försäljning?
 
Om personen är en erfaren travkusk / kört in många inom trav hade kah låtit personen göra på sitt sätt. Och sedan introducerat svängel och annan "klassisk" utrustning när jag fick hem ponnyn igen.


Men om nu korrekt utrustning för klassisk körning finns, varför i hela friden inte använda den när man nu ändå kör in ponnyn? För mig verkar det skitkonstigt att köra in med en utrustning och sedan "göra om" halva arbetet för att man inte gjorde rätt från början?
 
@-Catherine- det är ju upp till var och en. Men om jag inte har möjlighet att köra in själv och fodefvärden inte har någon som helst erfarenhet av "klassisk" utrustning eller körning hade jag hellre låtit denne köra in med den utrustning kusken är van vid. Och sedan hade jag gjort "resten" själv. Enligt min mening är det verkligen inte halva arbetet som måste göras om.

Men alla är ju olika och har olika åsikter och alla får göra precis som de vill. Det var mer en input/tanke till TS som frågade om råd.
 
Ja
Då förstår jag. Mer klurigt. Har du möjlighet att åka till ponnyn ett par gånger i veckan innan försäljning?
jag är i den staden titt som tätt. då min mor och syster bor där. plus att de säkert kan titta till om jag inte kan ta mig upp. jag ska få referenser från tjejen, hon är även intresserad av köp efter foderperioden,
 
Då kan du ju själv introducera den andra utrustningen om du nu ska sälja till någon annan än fodervärden :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 973
Senast: lilstar
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 671
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 016
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 353
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp