Inlärning av "fot"

Kalaspinglan

Trådstartare
Min söta lilla plutt kan gå jättefint i koppel, men jag måste ofta pocka på hans uppmärksamhet så att han behåller positionen nära mig. Jag kallar det för "gå fint" - eftersom det absolut inte handlar om något "fot".

Jag skulle vilja ha tips av er hur jag ska få honom att "gå fint" en längre stund, utan att jag behöver ha godis i handen eller behöva prata med honom. Jag försöker att inte upprepa kommandot, utan "harklar" eller säger hans namn, då vet han vad jag menar.

Jag skulle också vilja lära honom att gå "fot". Kan ni berätta för mig exakt hur hunden ska gå för att det ska vara korrekt? Och har ni tips på hur jag lär honom? emme123 svarade på ett liknande inlägg jag skrev tidigare (när han var tre månader eller nåt), men jag skulle vilja få något slags förtydligande.

Kan tillägga att vi brukar använda oss av klicker och det fungerar jättebra - en liten stund. Han lessnar ganska fort på att vara koncentrerad och hittar han något annat som är mer intressant så bryr han sig varken om korv eller kampleksaken...
 
Sv: Inlärning av "fot"

Loka är "fot" och "här" expert och det har gått väldigt enkelt med henne, min lilla terrier lyckades jag dock aldrig lära. Bara för att förtydliga att mina tips kanske inte funkar på självsäkra Shumba :crazy:

När det gäller fot så har jag varit perfektionist från start. Hunden ska gå med sin bog vid ditt knä eller huvudet vid ditt knä. På stora hundar tycker jag dock att bogreglen är bra. Jag har ALLTID utgått från sitt, till skillnad från kommandot "här" (kan tänka mig som ditt gå fint) där hon kan kallas in både från hästrygg, cykel osv och bara ska gå bredvid.
Så jag har utgått från sitt, som valp hade jag en godis i handen för att visa henne rätt och sedan tog jag bara ETT eller TVÅ steg. Ett generellt fel man ser hos många är att de travar på och då ledsnar hunden snabbt. Så alltså sitt, ett steg och sedan sitt igen. Bestäm dig för vad du ska berömma, många gör felet att de bara berömmer sättandet, så man kan faktiskt stanna och ge godisbit eller ha mjuka godisar och sticka till under steget. Tänk bara på att inte muta honom till fot.

Fot utgår ju från kontakt, klickern är bra, den kan du ju klicka med när han går bra. Jag va rätt petig med ögonkontakt ett tag, så då hade jag godiset i munnen (ost) och spottade ut det, det funkade jättebra på Loka, men man måste vara rätt träffsäker :D

Gå alltså snabba, långa steg, men bara nåt i taget. När han går perfekt ett steg så utökar du till två. Ett annat knep för att inte tragga är att vända direkt.

När det gäller sättandet så har det ju stor betydelse att hunden sitter rakt och perfekt bredvid sin förare. Visa honom i början med att ta ut handen (med ev godis i) till vänster så att rumpan kommer in mot dig, många hundar vill nämligen sätta sig lite framför. När du har kommit en bit med sättandet, så att han sätter sig bar utan att du visar så händer det ibland att dem slarvar. Mitt tips där, LÄR HONOM INTE "BÄTTRE FOT"... Många får problem med det eftersom dd definitivt inte får säga det på tävling. Hunden fattar aldrig vad rätt är, tror att den gör rätt eftersom du säger "bättre fot", dvs den får respons för vad den gör. Dessutom blir man aldrig av med det...

Strunta i stället i de felaktiga sättandena, dvs ignorera dem och ta ett steg till och hjälp honom att sitta rätt. Beröm bara dem korrekta sättandena.

Hmm... det va säkert något till. A och O är kontakt och att vara perfektionist. Gå bara korta pass så att han tycker att du är rolig. Med att bara gå korta bitar så tar du också bort "snacket" som många måste ha för att hålla kontakt.

När det gäller gå fint så är det ju så att han inte är så gammal, han kan kanske inte gå så långt utan att hjärnan överhettas. men prova att stanna mycket och beömma honom, skulle han dra iväg så stanna tills han kommer in till dig igen, det kan ta en stund, så tålamod.

//E
 
Sv: Inlärning av "fot"

Klicker funkade jättebra på min hund när han var liten. Även godis.
Nu när han är lite äldre 2.5 år, beteer sig dock fortfarande som en busvalp, så är det Kongen som gäller.

Vi har en Kong ned ett snöre. Jag o min hund, bara vi använder denna leksak o ingen annan. Bara när vi tränar.

Jag har oxå utgått ifrån sitt mrd ögonkontakt. För oss är det ögonkontakt (frånsidan då) som är fot. Från det att jag sagt fot så är det ögonkontakt från hans position, vad jag än gör som gäller. Jag gick bara korta sträckor i början. Allra först snurrade jag ett kvarts varv o han hängde på o skulle sätta sig igen när jag stannat. Bara han inte tappade kontakten.

Min hund är överaktiv och lättstressad. Tränar vi i grupp så är det bara Kongen som gör honom kontaktbar. Vi tränar i korta intervaller och sen blir det tjohoo Kongen studsar i backen som belöning när han gör rätt. En del av leken/belöningen är att han ska ta Kongen o komma tillbaka till mig Belöningen blir då lite dragkamp. Detta är för att jag ska vara intressantare än omgivningen. När vi har framme Kongen har resultatet blivit att han själv sätter sig i position och söker kontakt. -Vad som helst bara jag får min Kong!!!!

Min hund kan inte koncentrera sig långa perioder, han vill nästan bara leka och därför är träningen så lekinriktad. Kongen är oxå en liten förlängning av mig som matte för att jag ska bli lite roligare. Min hund är mkt självständig och är inte särskilt beroende av mig.

Fot är oxå det absolut tråkigaste som finns enligt honom. Fot använder vi BARA på planen, aldrig på vanliga promenader eller hemma. Då använder vi istället "här", då ska han hålla sig hos mig men det är enda kravet.

Inlärning är alltid en fråga om individen. Jag har liksom världen grej här med våran Kong. Det gäller att komma på det där bra sättet som ökar samspelet....

:) Lycka till :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 776
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 799
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 194
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp