Innan jag fick barn...

...så skulle jag inte låta barnet använda skärmar förrän det kunde läsa. I verkligheten var hon tre veckor gammal första gången vi prövade med Youtube en koliknatt, och nu vid 5 månaders ålder är Babblarna vår bästa vän vid bilresor.

Hon skulle absolut inte sova med oss pga risken för PSD - den höll vi ända tills hon var 2,5 månader gammal.

Jag skulle göra massor av saker under föräldraledigheten, köpte bla ett piano som jag skulle lära mig spela på. Har aldrig använt det annat än som leksak för bebisen 🙄

Kan redan se att andra föresatser kommer att falla så fort vi får chansen, som den där med att inte ha henne på förskola om vi är hemma med syskon (eh, hur klarar man det?), eller den där om att hon inte ska ha socker under hela uppväxten (redan reviderad till att vi får hålla oss till rimliga mängder).

Vad hade ni för naiva tankar innan ni fick barn, som sedan föll när barnen kom? Någon som satt på lika höga hästar som jag, och föll lika långt? :D

Jag trodde på fullaste allvar att om barn bara får äta varierat och att man inte gör vissa rätter/ingredienser till "en grej" så kommer barn äta allt.

Mitt barn skulle minsan klara av att äta allt.

4,5 år senare inser jag att man kan ha gjort smakportioner med boeuf bourguignon, falafel och löksoppa och man kommer ändå stå där med en unge som i perioder käkar pasta och ketchup...
 
Jag trodde på fullaste allvar att om barn bara får äta varierat och att man inte gör vissa rätter/ingredienser till "en grej" så kommer barn äta allt.

Mitt barn skulle minsan klara av att äta allt.

4,5 år senare inser jag att man kan ha gjort smakportioner med boeuf bourguignon, falafel och löksoppa och man kommer ändå stå där med en unge som i perioder käkar pasta och ketchup...
Jag är tacksam det finns en uppsjö olika korvsorter och pasta i alla möjliga former :p.
 
...så skulle jag inte låta barnet använda skärmar förrän det kunde läsa. I verkligheten var hon tre veckor gammal första gången vi prövade med Youtube en koliknatt, och nu vid 5 månaders ålder är Babblarna vår bästa vän vid bilresor.

Hon skulle absolut inte sova med oss pga risken för PSD - den höll vi ända tills hon var 2,5 månader gammal.

Jag skulle göra massor av saker under föräldraledigheten, köpte bla ett piano som jag skulle lära mig spela på. Har aldrig använt det annat än som leksak för bebisen 🙄

Kan redan se att andra föresatser kommer att falla så fort vi får chansen, som den där med att inte ha henne på förskola om vi är hemma med syskon (eh, hur klarar man det?), eller den där om att hon inte ska ha socker under hela uppväxten (redan reviderad till att vi får hålla oss till rimliga mängder).

Vad hade ni för naiva tankar innan ni fick barn, som sedan föll när barnen kom? Någon som satt på lika höga hästar som jag, och föll lika långt? :D
Nej jag tror inte det var ngt speciellt. Hade nog föresatser som låg inom det hållbara (jag har många yngre kusiner). Utom ev att jag nog hade gått på det där "sova när barnet sover" fast mitt sov inte och gå på barnvagnspromenad hade jag tänkte, kanske rent av barnvagnsjogga men han avskydde barnvagn.
 
Innan jag fick barn tänkte jag att jag skulle ha samma tålamod med mina barn när de gör skolarbete som jag har med mina elever… Jo tjena 🙈 Jag försöker verkligen låtsas att jag är på jobbet och visst funkar det ibland men långt ifrån alltid.
Men visst är det intressant! På jobbet får absolut inget mig att tappa tålamodet utan jag himlar bara med ögonen inombords och tänker OMG.

Hemma däremot, där har jag temperament…….:eek:
 
Jag trodde nog att jag skulle vara en mycket "tuffare" förälder. Jag är världens pushover. Tur jag har ett snällt barn?

När jag var gravid så var jag i en affär och kollade skor. Där stod en beige, håglös, uppgiven pappa med tunt hår och tom blick och blev utskälld av bastant och högröstad typ tolvåring (antagligen hans). Ungen ville inte ha ditten och datten för det och det var fel och ord som IDIOT gastades högt åt pappan som krökte nacken i underkastelse.

Jag blev så jävla förbannad när jag såg detta. På barnet och på pappan. Tänkte för helvete gubbe ryt ifrån nu då! Säg "hörrudu din bortskämda lilla snorvalp, antingen går du i dina utslitna gamla dojor som är två nummer för små eller så provar vi ut ett par nya här och nu".

Så tänkte jag nämligen att jag skulle vara som förälder. Benhård. Jag ansåg att mina egna föräldrar varit alldeles för mesiga med min uppfostran (eller snarare brist på uppfostran). Jag skulle givetvis aldrig stått och gastat på det där viset offentligt, men man kan komma undan med jävligt mycket som tyst och snäll liten tjej också vågar jag påstå. Och det har inte gynnat mig i längden direkt. Anyhow. Jag blev inte den "familjens tyrann" som jag föreställt mig. Min sambo skulle nog snarare hävda att jag är alldeles för medgörlig. Men min son är också mycket som mig när jag var liten. Försiktig, blyg, antagligen lite bortskämd (men vem bryr sig om det, egentligen?) Och jag är väldigt, väldigt lik mina egna föräldrar. Äpplet faller osv.
 
Vi skulle ”fortsätta leva våra egna liv och göra saker” 😑 ”Det är väl bara att ta med barnet!” Visst, utifrån de förutsättningar vi haft tycker jag ändå vi kunnat göra en hel del. Men uj uj så mycket svårare det blev än vad jag trodde.
Jamen visst. Vi skulle också fortsätta med vårt, varannan kväll liksom! Jag hade inte räknat med att jag skulle uppskatta stunderna när vi var alla tre så mycket. Det var inte så roligt att gå i skift som föräldrar.
 
Kul tråd detta :D
Jag tänker:
Ingen skärmtid öht för små barn.
Bra mat oavsett vad.
Kunna kombinera jobb och småbarn utan större problem.
Införskaffa second hand i första hand.
I övrigt bara en bra uppväxt och sen en liten ponny till barnet när det börjar ta sina första steg känns ju rimligt :D

Edit: glömde skriva. Jag har inga barn men detta är så jag tänker att det blir men misstänker ändå nånstans att det kanske inte blir så vem vet.
En ponny blir det garanterat oavsett :rofl:
 
Jag trodde jag skulle älska att ha barnet sovandes i sängen med oss (vi adopterade en 3 åring). Det var inte lika mysigt och vilsamt som jag förväntade mig 😅 Det verkar växa ut minst tre nya ben och armar på honom så fort han somnat och han rör runt värre än en elvisp på maxhastighet 😂
 
...så skulle jag inte låta barnet använda skärmar förrän det kunde läsa. I verkligheten var hon tre veckor gammal första gången vi prövade med Youtube en koliknatt, och nu vid 5 månaders ålder är Babblarna vår bästa vän vid bilresor.

Hon skulle absolut inte sova med oss pga risken för PSD - den höll vi ända tills hon var 2,5 månader gammal.

Jag skulle göra massor av saker under föräldraledigheten, köpte bla ett piano som jag skulle lära mig spela på. Har aldrig använt det annat än som leksak för bebisen 🙄

Kan redan se att andra föresatser kommer att falla så fort vi får chansen, som den där med att inte ha henne på förskola om vi är hemma med syskon (eh, hur klarar man det?), eller den där om att hon inte ska ha socker under hela uppväxten (redan reviderad till att vi får hålla oss till rimliga mängder).

Vad hade ni för naiva tankar innan ni fick barn, som sedan föll när barnen kom? Någon som satt på lika höga hästar som jag, och föll lika långt? :D

Jag skulle absolut aldrig ge färdiga köttbullar eller falukorv mer än i NÖDFALL (då jag själv uppskattar korv stroganoff :o) Hmm, blir nog kall (!!) som är barnets favorit, falukorv och färdiga köttbullar minst en gång i veckan numer :p Rullar egna för det mesta dock till mitt försvar :up:
 
En barnfri vän klagade här om dagen på alla föräldralediga som hänger i hennes köpcenter. Hon tyckte att det var både fantasilöst och verkade fruktansvärt tråkigt. Jag kände bara:

- Varmt och torrt
- Någon liten lekplats
- Superspännande för bebis med folk och lysande skyltar
- Kaffe och mat överallt
- Någon timmes miljöombyte

Bingo? :D
 
En barnfri vän klagade här om dagen på alla föräldralediga som hänger i hennes köpcenter. Hon tyckte att det var både fantasilöst och verkade fruktansvärt tråkigt. Jag kände bara:

- Varmt och torrt
- Någon liten lekplats
- Superspännande för bebis med folk och lysande skyltar
- Kaffe och mat överallt
- Någon timmes miljöombyte

Bingo? :D

Vår lilla ÄLSKAR att gå och handla. Vi har ett stort köpcentrum nära hemmet och hon och hennes pappa är där ganska ofta, handlar mat och hämtar paket och går på Apoteket och sådant och det är en lysande utflykt tycker hon. Alla tanter (och en del farbröder) gullar med henne och hon får åka hiss, alla vinner.
 
Nu är jag äldre än jag tror de flesta av er är (51) och har en vuxen dotter (22) så det kan ju hända att jag inte riktigt minns allt korrekt, å andra sidan har jag ju "facit" nu när dottern är vuxen. Några punkter kring hur jag tänkte kontra hur det blev:

  • Inte amma om jag inte ville - det här är nog mitt största integritetsbrott mot mig själv, faktiskt. Jag ammade i sju månader men ville verkligen inte. Tyckte det var jobbigt, stökigt och krångligt. Det var inte alls enkelt att "alltid ha maten med sig" som så många sade. Hade mycket, mycket hellre gett ersättning men här föll jag helt till föga för att jag hade "lätt" att amma (dvs det kom gott om mjölk, barnet sög bra, jag var inte sårig eller hade ont).
  • Börja jobba efter 6 mån och låta pappan ta 6 mån heltid föräldraledigt - nja, det sket ju sig faktiskt det med. Jag var hemma på heltid i 8-9 månader, därefter lång tid med deltidsjobb i olika former. Pappan var som mest hemma 30%, dvs jobbade 70% under ca 4 månader. Jag hade absolut gjort annorlunda idag.
  • Rida medan barnat sov i vagnen - Ha. Ha. Ha. Inte tänkte hon sova en blund om vagnen stod still. Men lååååånga hundpromenader med bebis sovande i vagn blev det.
  • Fortsätta ha häst och aldrig sluta med mitt livs största intresse - det här är det bästa jag gjort, att aldrig ge upp mitt intresse. Jag köpte faktiskt häst under bebistiden, en häst som sedan kom att vara med oss i 18 år och bland mycket annat lärde min dotter att rida. Mitt hästintresse är också den huvudsakliga anledningen till att det inte blev fler barn - jag såg inte hur jag skulle kunna rådda fler barn parallellt med att ha häst, så jag valde hästen. Hästintresset är också, anser jag, den största gåva jag gett mitt barn. Så många fantastiska upplevelser vi haft tillsammans - och fortfarande har - tack vare hästarna!
  • Laga mat från grunden, även under bebistiden. Jag ska väl ha cred för att jag faktiskt provade, men finns det egentligen någon bättre uppfinning än barnmat på burk? Där kan vi snacka smidig matning!
  • Inte ha barnet i min egen säng. Nu är jag ju ensamsovare av rang, och möjligen har det gått i arv, för hon har sovit i egen säng ända från början, undantaget vid sjukdomar och mardrömmar!
 
Vår största lögn är att vi inte skulle anpassa ljudnivån på kvällarna när dottern sover ”hon får vänja sig vid lite ljud!”. Inte fan drar vi på film med surroundljud, eller ens trampar på en knarrig golvplanka, när hon väl har somnat?!
Vi genomförde det där. Nu har jag en 11-åring som inte skulle vakna av brandlarmet ens tror jag :meh: Hennes egen väckarklocka vaknar jag av genom väggen istället.


Jag skulle aaaaldrig hota eller muta mitt barn. Det var nog min huvudsakliga metod för att ta oss utanför dörren ett par år. Tack och lov så har hon blivit ganska vettig ändå ;)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 243
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp