Innekatt/utekatt - delad tråd

MissFideli

Trådstartare
Sv: I morse hände det jag befarat..

Jag tycker inte man ska ha utekatt om man inte bor i bushen. Eller allra helst på en öde ö. Själv har jag innekatter, just för att jag inte vill att mina katter ska lida.
Att föraren tutade på katten betyder inte att han/hon sen körde rakt på den. Katten kan ha hoppat undan och sen vänt och sprungit tillbaka.
Har du inte pratat med föraren så kan du inte veta exakt hur det hände och man ska aldrig ta saker förgivet.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Okej, jag tänker inte kritisera dej nu för vi två skulle aldrig komma någon vart med det, så mkt märker jag.. Men jag vill iaf säga att om man skaffar djur och har dom i fångenskap så anser jag att det är ens skyldighet att hålla dom så naturligt det bara går. Att stänga in ett så vilt och fritt strövande djur som katter oftast är tycker jag är hemskt. Och allt för att man vill ha en katt, men då tycker jag inte man tagit hänsyn till vad djuret vill utan bara bryr sej om sina känslor.

Ja, jag riskerade att katten kunde bli skadad eller dödad genom att vägen ligger så nära. Men när du säger att man egentligen bara borde ha katt om man bor på en ö eller i ödemarken, annars bör den vara instängd dygnet runt, så blir jag ledsen. För dessa katters skull. Det finns få undantag, katter som trivs med ett liv i stort sett inne. Men min eftarenhet är att dessa är få.. Men så är jag en sådan person som aldrig skulle kunna hålla djur i bur eller tvinga dom att leva onaturligt för mitt nöjes skull, du gör precis som du vill, detta var bara mina åsikter om det!
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Katter är inte strövande, de är extremt revirbundna. Hästar däremot är strövande, jäkligt synd om den att vi stänger n dem i en hage så att de inte kan få sina instikter att vandra flera mil tillgodosedda.

Tråkigt med din katt Toffel, och dåligt av chauffören att inte stanna. Men att påstå att det är synd om innekatter ger inte mycket respekt åt ditt kattkunnande.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Det är inte naturligt för katter att finnas i Sverige öht, så det argumentet köper jag inte. Och det är framförallt inte naturligt för en katt att släpa sig av vägen med platt bakdel och dö efter nån timme i diket.
Det krävs en hel del av ägare till innekatter, men för den som älskar katter är det inget besvär.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

ligger katters revir på 50 kvm lägenhet då? är det deras naturliga miljö?
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Det är väl lika naturligt som att dö i ett dike. Fast mycket mindre smärtfritt. Katter är anpassningsbara djur (oftast), precis som hundar och hästar. Det dom inte vet, lider dom inte av.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Nu får du väl för f.n ge dig.
Sitta här och skriva ner en tjej som är ledsen.
Likadant så är det väl mer naturligt att ha en katt ute i det fria än inne i en lägenhet dygnet runt.
När jag var ung och inte visste bättre hade vi 4 katter inne i vår lägenhet på 70 kvadrat. Dom bara åt och låg och sov mest hela tiden. Dom levde i ca 10-15 år. Vilket härligt liv va? Dom behövde ju inte bli påkörda. :devil:

Nu bor vi på landet och vi har 6 katter. Alla är utekatter om dom vill. Och kan du tänka dig alla vill vara ute ibland även på nätterna. För det är NATURLIGT FÖR EN KATT.
Av 24 timmar om dygnet så jagar dom ca 6-10 timmar. Alltså ligger på helspänn och lyssnar och smyger. Det är naturligt. Var gör dom det i en lägenhet? :mad:
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

MissFideli skrev:
Det är väl lika naturligt som att dö i ett dike. Fast mycket mindre smärtfritt. Katter är anpassningsbara djur (oftast), precis som hundar och hästar. Det dom inte vet, lider dom inte av.

...eller dö av att hugga tänderna i en elkabel...alla djur dör förr eller senare..hur dom dör är orelevant...för det dom inte vet, det lider dom inte av...
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Det är bra mycket lättare att hindra dom från att hugga tänderna i en elkabel än att hindra dom från att gå ut framför en bil. Jag har hört många historier från mina kollegor om katter som inte dött direkt, och det är inga snälla slut dom får. Och dom bryr sig knappats om i det skedet om dom haft ett bra liv innan eller ej.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Jag har också haft utekatt. Man märker fort om katten inte klarar av innelivet. Mina innekatter sover inte mer än utekatter gör. Dom busar och leker en hel del, mycket leksaker hjälper till.
Det kanske är mer naturligt att ha dom ute, men då får man se till så att man bor säkert till. En katt kan inte trafikregler, en lastbil betyder inte automatiskt flytta på sig. Jag är yrkesförare och kör drygt 8 h varje dag. Det händer nästan varje vecka att jag får väja för en katt som sitter och smyger på nått i vägkanten.

Ska man ha utekatt ska man också kunna ta på sig ansvaret för riskerna man utsätter sina katter för. Och inte skylla på att andra ska ta hand om katten om nått händer. Den enda som har ansvar för katten är dens ägare.

Jag hör ytterst sällan att nån ägare själv tar på sig ansvaret för att katten dött i en trafikolycka, varför är det så?
 
Senast ändrad:
Sv: I morse hände det jag befarat..

Hur ofta får du inte väja för harar och andra vilda djur då? Eller vad då väja. Om man är yrkeschaufför så måste man väl ha lärt sig att det är jättefarligt att väja med en stor långtradare. Så eg ska du ju inte väja. Du kan ju själv orsaka andra människors liv då.
Förstår att det är jobbigt att ev nästan köra på eller köra på ett djur.
Men du ska inte sitta här och skriva att det är mer naturligt för en katt att vara innekatt för så är det def inte.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

nej inte i det skedet, om dom inte dör direkt...men katter räknar inte år som vi gör, utan när det är slut så är det....om dom så är 5 eller 15 år....för innekatter dör dom med...men det är mycket dom inte får uppleva som en utekatt får...och det är ju inte alla utekatter som ligger i diken halvdöda heller....min mamma bor iett villområde med mycket trafik men även skog runt omkring , hennes katta är 17 år u och är ute väldigt mycket....
det är alltid sorgligt om ens katter dör, mest om dom får plågas....min 16 åring hade lagt sig under min bil o dött för nån månad sen...här är hon född o här dog hon och hon ´har varit utekatt(och innekatt) hela sitt liv....
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Nu kör inte jag stor långtradare och när jag väjar handlar det om låga farter. Men visst bromsar jag om det hoppar ut ett djur framför mig.
Och jag har inte skrivit att det är naturligare att ha den inne. Jag har skrivit att det inte är naturligare för en katt att dö en plågsam död i diket än att ha den inne. Jag har själv förlorat en utekatt, troligen av råttgift. Och efter att ha sett hur hon mådde sista veckan i sitt liv, aldrig mer.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

mwn din katt hade ju varit dålig i många år....var det inte så?? problem med kisseriet?
Jag själv skulle ju mera tro att det var det som tillslut tog livet av henne....nåt vajsing måste det ju ha varit..
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Nej, inte alla. Men för många. Visst är det bra om katten kan gå ut, men jag tycker iaf att man får se till att det är ett säkert område man släpper dom i. När jag köper mitt hus så får Yoga och Abbie gå ut i en stor rastgård. Men aldrig lösa.
En katt känner inte som vi, självklart inte. Just därför man inte kan säga att "Ja men den har ju haft ett bra liv". So what, den har väl lika ont för det?
Tyvärr är katter såpass mjuka i kroppen att dom för ofta klarar en olycka tillräckligt levande för att kunna dra sig av vägen.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

nä, men JAG vet att dom har haft ett ultimat liv.....jag kan ju hålla en häst instängd i en box ett helt liv...för den skadar sig inte då...det den inte vet har den inte ont utav...men mitt samvete klarar inte sånt...även om hästen förblir skadefri...
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Kisseriet hade inget med det att göra. Det var njurarna som lade av till slut. Hon var helt frisk fram tills förra sommaren då hon började tappa vikt och efter diverse avmaskningskurer som inte hjälpte så förstod jag att nått var riktigt fel. 1/2 fick hon diagnosen njursvikt, 1/3 blev hon avlivad efter att ha varit apatisk i lite mer än 1 vecka. Veterinären var alldeles ställd, han har aldrig varit med om att det gått så fort, därav min teori om råttgift. På lördagsnatten var hon ute ett tag och var som vanligt när hon kom in vid 02. Hon spydde första gången vid 8 på morgonen, sen vid 10. Efter det var hon apatisk. Veterinären säger att dom inte lider av att njurarna lägger av och det är säkert så. Smärtmässigt iaf.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Fast då har du hästen på ett inhängnat område som du ansett vara tillräckligt säkert för att ha hästen på utan uppsikt. Skulle du släppa ut hästen lös i närheten av en väg?
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

MissFideli skrev:
Jag tycker inte man ska ha utekatt om man inte bor i bushen. Eller allra helst på en öde ö. Själv har jag innekatter, just för att jag inte vill att mina katter ska lida.

Ok, så enligt dig är då typ 90%av alla utekattsägare djurplågare som vill se sina katter lida?

Mina katter är utekatter, inte mycket trafik här men risken finns alltid. Är jag en djurplågare? Vill jag se mina katter lida?

Finns säkert katter som passar bäst inne och som inte vill vara ute men många katter mår nog bra mycket sämre av att vara inträngda i en lägenhet och i bästa fall få se en höghusparkering från en inhägnad balkong...

Risken att en utekatt kan bli överkörd finns alltid, jag tycker absolut inte man ska släppa ut katter i närheten av kraftig trafik men man får ställa riskerna i proportion till deras livskvalite...
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

naturligtvis inte(dessutom är det olagligt att ha hästar lösa)....men jag skulle inte ha den instängd heller...JAG skulle inte ha katt om jag bodde intill en väg som var hårt trafkerad, då skulle jag hellre välja att inte ha katt istället för att ha innekatt...jag skulle inte välja att ha katt som min mor har heller...jag tycker katter skall bo som dom gör hos mig...komma o gå som dom vill, ha möjligheter att välja om dom vill vara inne eller ute och att det inte finns så mycket trafik i närheten...men jag har haft katter som flyttat härifrån, och det har vairt deras val...och det har varit så lyckligt att dessa katter har varit välkomna dit dom flyttat...annars hade jag varit tvungen att ta bort dom istället...min gammelkatta fyller 18 i år och hon lever fortfarande hon en pensiogranne inte alls långt ifrån där jag bor....:D
HON bor närmre vägen än vad jag gör.....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 554
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 733
Senast: Keb71
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp