Bukefalos 28 år!

Innekatt/utekatt - delad tråd

Sv: I morse hände det jag befarat..

Djurplågare har jag aldrig sagt, nu stoppar du ord i munnen på mig.

Jag tycker att bor man så att man har en väg i närheten som är starkt trafikerad eller har hög hastighet så har man 2 val. Antingen så har man katten inne och ger den en rastgård om man kan, eller också så låter man bli att skaffa katt.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Det är väl egentligen olagligt att ha katter lösa i tätbebyggt område också, eller iaf utan uppsikt.
Men jag håller med dig, bor man nära en väg med mycket bilar så låter man bli att skaffa katt. Alternativt har den inne.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

MissFideli skrev:
Djurplågare har jag aldrig sagt, nu stoppar du ord i munnen på mig.

Nej du sa (skrev) det inte, du antydde det :smirk:

Du skrev att om man inte bodde i bushen eller på en öde ö så ska man inte ha utekatt, det har inte du för du vill minsann inte se dina katter lida, antar att du med det menar att alla vi som inte bor i bushen/öde ö men ändå har utekatter är oansvariga och inte bryr oss om att våra katter (eventuellt) får lida?

MissFideli skrev:
Jag tycker att bor man så att man har en väg i närheten som är starkt trafikerad eller har hög hastighet så har man 2 val. Antingen så har man katten inne och ger den en rastgård om man kan, eller också så låter man bli att skaffa katt.

Du skrev ingenting om stark trafik, du skrev att man inte bör ha utekatt om man inte bor i bushen eller på en öde ö.
Efterssom ett villaområde varken kan kalls bush (2km till city) och det inte ligger på en öde ö så måste det ju betyda att jag inte bör ha utekatter och i förlängningen struntar i om mina katter lider?

Här där jag bor finns det bilar, dom kör visserligen sakta (ska dom iaf) och det är inte speciellt mycket men som du vet kan olyckor hända även i långsamma farter.
Betyder det att jag är oansvarig och att det kvittar för mig om mina katter lider?
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Antydde? Jag har inte antytt nått om djurplågeri i denna diskussion. Jag tror nog jag vet bäst vad jag antyder och inte.
Nej, jag tycker inte man ska ha utekatt om man bor så till att katten riskerar dagligen att bli påkörd. Stark trafik eller farter över 30 km/h gör att jag aldrig skulle komma på tanken att ha utekatt. Och jag vet många som tycker likadant. Antagligen vi som inte vill utsätta våra katter för det lidandet det kan medföra.
I ett villaområde får du inte ens ha katt lös utan uppsikt. Så nej, det tycker jag verkligen inte att man ska ha. Det funkar prima att gå ut i koppel och sele i så fall, vet jag också många som gör.

Ja, jag tycker det är oansvarigt att släppa ut sin katt i närheten av trafik. Om det kvittar för dig eller ej kan jag inte svara på. Men tydligen tycker du inte lidandet dom kan få gå igenom om det händer är tillräckligt. Hur ska man annars tolka det än att det kvittar?

Jag har också haft utekatt i tätbebyggt område, aldrig mer. Ovissheten, riskerna, nervositeten... Nej, det var inte värt det. Jag vill inte vara med om att hitta min katt död i vägkanten och inte veta om den dog direkt eller inte. Det finns så många lätta lösningar för att slippa det, så jag ser ingen anledning.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Ifall det är lagligt eller ej hör väl till en annan diskussion. Då har vi hemskt olika åsikter. Visst, mina katter löper risken att nån gång bli överkörda.
Å andra sidan är dom just nu ute och leker på gräsmattan, honkatten jagar insekter och hankatten tittar på. Den friheten tycker jag alla katter ska ha, att ersätta det med leksaker känns...futtigt.

Att komma med argument som att "katter ändå inte är naturliga i sverige" känns rentav löjliga.
Jag påstår inte att alla innekatter lider eller har ett dåligt liv men jag är ganska övertygad om att merparten hade varit fysikt och mentalt mer sunda om dom fått chansen att vara ute.

Vem har snackat om farter över trettio, tyckte du sa att du var yrkeschaufför? Då borde du veta hur hastigheten ligger i ett villaområde?
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Ja, jag är yrkesförare. Och jag ser ytterst sällan folk som håller farterna i 30-områden.

Hur pass dom är sunda är ju klart olika från katt till katt. Mina föräldrars katt är utekatt, innan dom satte stopp så vägde hon 14 kg. Min utekatt var överviktig hon med, ungefär lika överviktig som min ena innekatt är. Den andra innekatten är i topphull nu, helt perfekt.

Insekter har iaf jag inne, dom jagar sådana dagligen. Den ena mycket framgångsrikt.
Huruvida det är lagligt eller ej hör väl till ansvarsfrågan eftersom du är ansvarig för det din katt gör.

Min åsikt är att jag som ägare är ytterst ansvarig för det jag utsätter mina katter för, allt från skadegörelse på andras egendom till att katten blir påkörd eller utsätts för djurplågeri. Och eftersom mina katter betyder väldigt mycket för mig så tänker jag inte med berått mod utsätta dom för risker som jag med små ansträngningar kan hindra. Det tycker jag också ingår i mitt ansvar som djurägare.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Vad har du för lustiga katter som blir överviktiga av att gå ute. Dom måste vara unika. Alla mina katter som oftast är ute på nätterna sommartid minskar i vikt. När sedan hösten och vintern kommer och dom väljer att vara inne går dom upp i vikt igen.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Den här tråden har jag delat upp från Toffels tråd om den överkörda katten. Onödigt att bli ovänner om innekatter/utekatter i en tråd där nån är ledsen för att hon förlorat en katt.

mandalaki/moderator
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

gejsa skrev:
Var gör dom det i en lägenhet? :mad:
Sover, tvättar sig, jagar, äter, vaktar sitt revir och fjäskar för husse och matte.

Tygmöss och bollar går alldeles utmärkt att jaga, liksom en och annan bananfluga eller silverfisk. Husses och mattes fötter är också skoj att lura på. Gärna i gryningen när husse intet ont anande sover djupt med en fot utanför sängkanten. Matte har lärt sig och sover alltid med fötterna väl invirade i täcket. Tråkmåns!

Och när man jagat färdigt (och jagat upp husse och matte ur sängen!) lägger man sig utsträckt på bredden (så att de inte kan lägga sig igen!) för att vakta sitt revir. :love:
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Jag anser att djurets välmående går först. Ett olyckligt liv är inget värdigt liv. Hellre leva kort och lyckligt än länge och olyckligt.

Vi har anpassat världen efter människan och så trängt bort andra varelser. Men vad ger oss rätt att hålla en annan varelse fången om den själv väljer att försöka leva i vår värld? För världen är allas. Och det enda varje varelse har att själv bestämma över är ens eget liv.

Jag kan inte veta vad en katt tänker, därför kan jag inte bestämma över den. Men jag kan ge honom möjligheten att välja själv. Om katten väljer att gå ut, så anser jag att det är för att den vill gå ut. Och vill den gå ut så har den rätt att göra det. Jag kan inte veta hur viktigt denna utevistelse är, och därför kan jag inte ta chansen att hindra katten, efter som att jag inte vet vilka följder det ger djuret psykiskt. Den enda "fakta" i ämnet jag har är den som talar FÖR utevistelse, frihet och självständighet. Katter är självständiga djur, de kan fortfarande jaga egen föda och är gjorda för att klara sig ute. Det är ett av de få husdjur vi har som fortfarande kan leva i vilt tillstånd. Det säger iaf mig att de också borde ha driften att vandra runt på stora ytor, ute i naturen, jaga och klättra och vara ensamma och självständiga. Och om ett djur har en drift så blir de omöjligt lika lyckliga utan att få göra detta.

Raskatter i form av birma etc - som avsiktligt är avlade för att vara prydnader - tror jag dock inte har samma drift. Många kan inte ens utföra det som en 'vanlig katt' kan - jag talar både från fakta och erfarenhet. De skulle ha svårare att överleva ute och många är tom rädda för att lämna huset.

Tycka vad man vill om detta människans påfund, men jag föredrar katter som fortfarande är katter. Dock kan jag tycka att om man ska ha en innekatt, så skaffa en raskatt som endast vill vara prydnad och inte en katt med naturliga drifter. Där kan jag tycka att prydnadsraskatten har ett syfte då stadsmänniskor också vill ha katt, och kommer att ha katt, men i en stad tror jag att en katt som får vara utekatt inte heller skulle trivas. Där har prydnadskatten ett syfte.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Ägaren till katthemmet där vi köpte vår kattunge, säljer inte katter till folk som vill ha utekatt. Hon säger att katter mår bättre inomhus, för där är de säkra från alla faror som finns ute. Och eftersom hon tar hand om övergivna katter så har hon sett alldeles för många katter som farit illa utomhus. Folk som sparkar dom för att de är på någons gård etc.

Sålänge en katt får mycket kärlek och omvårdnad så mår den bra, vare sig den är en ute- eller innekatt!
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Dom är inte ett dugg unika, har du aldrig sett en överviktig utekatt så har du inte sett många katter. Alla utekatter springer inte runt och motionerar, en hel del är bara ute och strosar.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

För mig är det viktigt att katten inte dör på ett smärtsamt sätt. Det spelar ingen roll hur lycklig den varit om den dött smärtsamt. Att den varit lycklig tidigare i sitt liv är bara nått vi människor drar till med för att vi ska må bättre, inget katterna bryr sig om när dom dör.
Katter gör inte val efter vad som är bäst för dom, lika lite som ett barn i 2-3 årsåldern inte gör val. Och ingen skulle släppa ut sina barn i den åldern i närheten av en trafikerad väg utan uppsikt.

Jag anser att det ingår i min roll som djurägare att se till att slutet av livet blir så smärtfritt som möjligt. Och mina katter ska inte dö en smärtsam död till mötes där jag inte har möjlighet att påverka hur utdragen sista tiden blir. Däremot kan jag påverka på så vis att jag inte släpper ut katten där den riskerar denna död.

Bor man så att katten riskerar en sån död så får man antingen bygga rastgård eller låta bli att skaffa katt. Att ha katt är ingen rättighet.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Ja det är ju det. Känns riktigt bra att ta en katt från ett hem för övergivna och plågade katter.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Jag tycker det är kanonbra. Jag får många förfrågningar av folk som letar huskatt. Rekomenderar aldrig privata "uppfödare", bara katthem.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Det är bra, det borde fler göra :)

Det här katthemmet är tyvärr fullt nu och har inte så bra med pengar, det kostar ju en del att ha hand om 33 katter :smirk: Dessutom är det så att om det inte skulle funka eller om det skulle uppstå allergi så får man lämna tillbaka katten och får tillbaka pengarna, vilket man inte direkt kan göra till en privat "uppfödare".
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Våran stallkatt håller sig då inte på vår tomt+åkermark 11 ha ibland drar han vändor på ett par dygn på sommaren. Visst skulle han leva säkrare om vi stängde in honom, men bättre, aldrig!
Tar risken o låter katten vara katt.
PL
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Jag skulle nog inte ens släppa ut mina katter även om jag bodde mitt ute i bushen. Är alldeles för rädd om mina små älsklingar... :love:
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

mina katter är inne katter och det är inget problem, går me dem i sele en gång om dagen.
jag skulle aldrig våga släppa ut mina tjejer..tycker om dem alldeles för mycket för det :love: :love:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 622
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 903
Senast: Keb71
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp