Bukefalos 28 år!

Innekatt/utekatt - delad tråd

Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

*knapplån*

Jag har två katter som själva bestämmer om de vill vara inne eller ute. Fungerar utmärkt även om vi har en 50 väg på ena sidan om vårat hus. Dock har vi ett plank runt vårat hus och katterna hr lärt sig att man inte går utanför det utan då blir de nerblötade med vattenslangen. De roar sig istället ute på åkern som ligger på andra sidan av huset.

För oss i våran familj har det aldrig varit något snack om katterna ska bo få vara ute eller inte utan vi tycker att de ska få leva ett så naturligt kattliv som möjligt även om det blir kort. Fast våran första katt klarade sig 10 år här innan hon dog av njursvikt (14 år gamal).

Sara
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Jag tycker inte att katter ska springa lösa vind för våg i tätbebyggt område. Dels löper katten större risk att skadas, dels blir många icke-kattälskande människor irriterade när deras blomrabatter grävs upp och pinkas i, när katter springer in i deras hus, endel är allergiska osv.

Min katt har fått bli innekatt nu när vi flyttat i lägenhet. Bodde förut i hus ute på vischan där han kunde springa fritt, men nu känns det fel både mot honom och de närboende. :crazy:
Hittills (*peppar peppar*) har han inte visat minsta intresse i att vilja gå ut, det går mycket bättre än förväntat. Skulle han misstrivas blir det omplacering eller avlivning. :crazy:

Däremot påstår jag INTE att en innekatt någonsin kan få ett lika rikt liv som en bondkatt på landet. Finns inte en chans!
Spelar ingen roll att den "inte vet annat", det hänger ju inte på vad den "vet" eller inte.

Men ska man ha katt när man bor i villaområde/stan/tätbebyggt område där det inte är lämpligt att ha den lös ute finns det raskatter som har ett lugnare temperament, det kommer jag att tänka på den dagen katt nr 2 ska införskaffas...
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

*Lånar knapp*

Även om man väljer att inte ha katten springades lösa utomhus innebär det INTE att man enbart har sin katt inne. Mina katter vistas huvudsakligen inomhus, men de får vara ute i rastgård och i koppel. Vet ni vad? Det funkar alldeles utmärkt. Katterna mår jättebra.

Sedan är jag bara så utless på argumentet att katter skulle ha större behov av att ströva fritt än något annat husdjur vi har. Jag tycker absolut att de skall få vistas utomhus, men tycker för den sakens skull inte att de ska få springa lösa ute.

Det viktiga är inte hur stort revir katten har utan att den har ett revir. Visare är det jätteviktigt att man ser till att katten får den stimulans den behöver. Om en katt kan må jättebra utan att springa lös ute, varför släppa den lös?
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

tintilar skrev:
Raskatter i form av birma etc - som avsiktligt är avlade för att vara prydnader - tror jag dock inte har samma drift. Många kan inte ens utföra det som en 'vanlig katt' kan - jag talar både från fakta och erfarenhet. De skulle ha svårare att överleva ute och många är tom rädda för att lämna huset.

Detta är (ursäkta uttrycket) sådant jäkla skitsnack. Selektiv avel på katt har vi inte sysslat med särskilt länge och raskatter klara sig utmärkt utomhus. Det finns många exempel på det. Jag vill veta vilka fakta det är du har att styrka detta med. Jag känner till många birmor, skogisar, maine coons, ryssar, siameser you name it som är utekatter och de klarar sig lika bra ute som vilken annan katt som helst.

Vissa raser begränsas av sin päls. En perser kan få det jobbigt med pälsen om den går ute och matte/husse inte sköter pälsen ordentligt. Min devon rex har antagligen en annan köldtröskel än en birma, en sphynx kan bränna sig ute om inte matte/husse sköter om den saken.

Hur pass bra en katt klarar sig ute är individuellt och beror främst på vana.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Sol skrev:
Jag känner till många birmor, skogisar, maine coons, ryssar, siameser you name it som är utekatter och de klarar sig lika bra ute som vilken annan katt som helst.
Liksom det finns många huskatter som är "prydnader" (OBS! Inte mitt ordval!) För att vara klyschig; låt katten själv få välja. Man kan inte tvinga ut en katt som bara vill vara inne och man kan inte leka med en katt som bestämt sig för att vara en "prydnad" (spana i fönstret/sova i soffan).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: I morse hände det jag befarat..

Ägaren till katthemmet där vi köpte vår kattunge, säljer inte katter till folk som vill ha utekatt. Hon säger att katter mår bättre inomhus, för där är de säkra från alla faror som finns ute. Och eftersom hon tar hand om övergivna katter så har hon sett alldeles för många katter som farit illa utomhus. Folk som sparkar dom för att de är på någons gård etc.

Kan du tala om för mig vad det katthemmet heter?
För det tror jag inte ett dugg på.
Alla som jobbar med djur ser till att djuren får det bra. Jag tror inte att någon som kan katter och vet deras behov skulle komma med en sådan idiotisk grej som att inte sälja till någon som ska ha den som utekatt.
Sålänge en katt får mycket kärlek och omvårdnad så mår den bra, vare sig den är en ute- eller innekat!
Hur vet du det?
Om en katt får välja att gå ut eller ligga och sova 23 timmar per dygn. Vad tror du katten skulle göra?
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Just det! Den lägger sig i sängen när ni gått upp. Och ligger och sover ca 23 timmar per dygn. Härligt! :smirk:
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

MissFideli skrev:
Dom är inte ett dugg unika, har du aldrig sett en överviktig utekatt så har du inte sett många katter. Alla utekatter springer inte runt och motionerar, en hel del är bara ute och strosar.

Jag tror nog att det är DU som inte sett så mycket katter isf.
Vem har sagt att dom motionerar? Dom ligger och lurpassar på möss bl a.
Och jo. Jag har sett överviktiga katter. Hemma hos mig blir dom oftast det på vintern när dom inte vill gå ut så mycket.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

gejsa skrev:
Just det! Den lägger sig i sängen när ni gått upp. Och ligger och sover ca 23 timmar per dygn. Härligt! :smirk:
Han sover mycket, men inte 23 timmar per dygn. Vad försöker du få sagt? Tala klarspråk...
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Mina huskatter vantrivs inne, det visade de tydligt när de var innekatter fram tills i vintras.
Rev ned allting (trots leksaker och att jag höll på med dem varje dag -sitt/skall/liggträning, lek och gos). Satt aldrig stilla -de fick världens konstigaste ryck och sprang och gömde sej för allting vissa gånger och var kolugna andra gånger. Rev på väggar, hoppade på fönsterrutorna efter flugor på utsidan.
Man riktigt kände hur rastlösa och utråkade de var, så efter lång invänjning så har de numera blivit utekatt på heltid, de går upp i skogen bakom huset och vad de gör där kan jag bara gissa...

Jag har en väg framför huset där det inte går tung trafik (går genom stort bostadsområde) folk håller ca 20-30 förutom fjortisarna som nyss fick körkort och är ute i pappas bil.. typ.
Men får jag välja den risken.. mot deras livskvalite så väljer jag deras livskvalite.
De leker fortfarande och busar inne om det är fult väder, men inte på samma våldsamma, intensiva flåsbälgsätt, inget hoppande längst väggarna.
Allt sånt tar de ur sej ute.
Har man en katt som är lugn och fin och som trivs med att vara inne så låt den vara inne, men det är taskigt att stänga inne en katt som helt klart inte vill.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

gejsa skrev:
Kan du tala om för mig vad det katthemmet heter?
För det tror jag inte ett dugg på.
Alla som jobbar med djur ser till att djuren får det bra. Jag tror inte att någon som kan katter och vet deras behov skulle komma med en sådan idiotisk grej som att inte sälja till någon som ska ha den som utekatt.

Hur vet du det?
Om en katt får välja att gå ut eller ligga och sova 23 timmar per dygn. Vad tror du katten skulle göra?

De fletsa katthem har som policy att inte placer ut sina katter som utekatter såvida det inte är katter som uppenbarligen vantrivs inomhus. Inte alls någon konstig policy med tanke på att många katthemskatter behöver en väldigt lugn och trygg miljö. Många av dem har "speciella behov".

Varför skulle en katt behöva välja mellan att vara ute eller ligga inne och sova 23 timmar? Mina "innekatter" är ute i koppel eller rastgård 2-3 timmar, sedan är de inne men inte tusan sover de 23 timmar om dygnet. Det är full fart på dem inomhus så jag tvivlar på att en innekatt sover mer än en utekatt. Utekatten ser man bara inte när den sover för dess sovplats finns inte i hemmet.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

slice skrev:
Han sover mycket, men inte 23 timmar per dygn. Vad försöker du få sagt? Tala klarspråk...

Jag kan inte skriva på något annat sätt. Förstår du inte hur jag menar så tyvärr för dig.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Många katthem vill ju bara inte att dom ska komma tillbaka en gång till. Men att dom ska ha det som policy är skitsnack.
Dom flesta katt hem vill att dom ska få det så bra som möjligt. Ett bra hem med mycket utevistelse.
Men det är klart bor du mitt inne i stan så vill dom nog inte "propsa" på att du ska släppa ut katten.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Håller helt med dig.
När jag var ung och dum hade jag också katter inne. Fast jag bodde i lägenhet skaffade jag mig med tiden hela 4 katter. Vi gjorde så fint på balkongen min gubbe och jag med nät över hela. Så dom inte ramlade ner osv.
Men ändå hade dom ner krukor, rev på tapeten, på soffor och bord etc....
Nej, tacka vet jag utekatter. Dom är vakna många mer timmar av dygnet och leker ute i stället för att vara inne och våndas. :D
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Alla katthem häromkring har också som policy att katterna ska vara innekatter om det inte är en katt som vantrivs inne.
 
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

gejsa skrev:
Dom flesta katt hem vill att dom ska få det så bra som möjligt. Ett bra hem med mycket utevistelse.
Det där har du hittat på själv. Hur många katthem har du varit i kontakt med? :confused:

Många har redan beskrivit varför katter inte ska vara ute där det finns risk att de skadas så jag tycker inte att jag kan tillägga så mycket mer. Tänkte lägga in en länk till en bra sida från ett katthem här i närheten som beskriver varför de vill att deras katter ska vara innekatter men det gick inte utan att länka till hela deras sida.

/Erica
 
Senast ändrad:
Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

gejsa skrev:
Jag kan inte skriva på något annat sätt. Förstår du inte hur jag menar så tyvärr för dig.
Jag tolkar det som att du insinuerar att jag är en djurplågare eftersom jag har innekatt.

Vilket jag inte är. Han är inne av fri vilja. Skulle inte gå ut om jag så ställde dörren på vid gavel.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

gejsa skrev:
Kan du tala om för mig vad det katthemmet heter?
För det tror jag inte ett dugg på.
Alla som jobbar med djur ser till att djuren får det bra. Jag tror inte att någon som kan katter och vet deras behov skulle komma med en sådan idiotisk grej som att inte sälja till någon som ska ha den som utekatt.

Tro vad du vill, men vi har alla olika åsikter. Precis, alla som jobbar med djur ser till att djuren får det bra. Hon har sett hur alltför många utekatter kommit till skada som hon sedan tagit hand om, och hon vill inte att de ska behöva lida så som många gör.


gejsa skrev:
Om en katt får välja att gå ut eller ligga och sova 23 timmar per dygn. Vad tror du katten skulle göra?

Du borde läsa på lite innan du uttalar dig.

Jag skulle rekomendera dig att läsa boken "Innekatter - lyckliga och friska" från Ica's bokförlag.
Där står bl.a. "Fritt springande katter kan inte ens ute på landsbygden ströva omkring fritt och vara trygga. De hotas av bilar eller dör av förgiftningar och infektioner. En innekatt kan däremot njuta av ett långt och skyddat liv, där det alltid finns tillräckligt med god mat att äta."
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 622
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 903
Senast: Keb71
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp