Inredningstråden, del 2

Smart tänkt med rumsavdelare också. Funderar på om det blir lite trångt vid bordet kanske? Eller mörkt? Har inte så mycket sol från fönstersidan och har bara fönster från det hållet tyvärr.

Visa bifogad fil 143922

Riskerar att bli lite trångt ja. Ett bra tips jag har fått är att tejpa upp måtten på en tänkt möbel på golvet. Det ger en ganska bra känsla för just hur mycket yta som blir runt möbeln. Det du också kan göra för att känna på är att vrida den hyllan du redan har 90 grader och dra ut den någon-några decimeter från väggen. Då får du ett ganska bra kvitto på ytan och kan även känna in "halvväggen" från vardagsrummet och ev påverkan på ljusinflöde.
 
Blev tvärkär i detta bord. Men måste mäta lite när jag kommer hem...
1000042119.jpg
 
Visa bifogad fil 143923
Den vita bänken är ju egentligen min TV bänk men får inte plats där TVn nu står. Och använder inte TVn... Senaste gången var på julafton, vilket också var första gången. Förutom när jag spelar Nintendo Wii förstås.
Ett sätt att dela av rummet skulle kunna vara att använda soffan som rumsavdelare. Alltså att soffans bakstycke vetter mot köket. Då kan du ställa tv-bänken med tv-n mot väggen där vargtavlan sitter nu, och du slipper se köket från soffan.
 
Riskerar att bli lite trångt ja. Ett bra tips jag har fått är att tejpa upp måtten på en tänkt möbel på golvet. Det ger en ganska bra känsla för just hur mycket yta som blir runt möbeln. Det du också kan göra för att känna på är att vrida den hyllan du redan har 90 grader och dra ut den någon-några decimeter från väggen. Då får du ett ganska bra kvitto på ytan och kan även känna in "halvväggen" från vardagsrummet och ev påverkan på ljusinflöde.
@Enya Har du plats för att vrida på köksbordet? Då går det att ha lite mer rumsavdelare på andra sidan utan att det blir för trångt att gå emellan.
 
Riskerar att bli lite trångt ja. Ett bra tips jag har fått är att tejpa upp måtten på en tänkt möbel på golvet. Det ger en ganska bra känsla för just hur mycket yta som blir runt möbeln. Det du också kan göra för att känna på är att vrida den hyllan du redan har 90 grader och dra ut den någon-några decimeter från väggen. Då får du ett ganska bra kvitto på ytan och kan även känna in "halvväggen" från vardagsrummet och ev påverkan på ljusinflöde.
Tv-bänken har jag haft utstickande från väggen så tidigare och det fungerade bra, men den är ju inte så hög. Men ska kolla :)
 
Ett sätt att dela av rummet skulle kunna vara att använda soffan som rumsavdelare. Alltså att soffans bakstycke vetter mot köket. Då kan du ställa tv-bänken med tv-n mot väggen där vargtavlan sitter nu, och du slipper se köket från soffan.
Det är ju ett bra sätt att dela av rummet på! Har inte tänkt på det. Dock ger det inte mig mer plats, tar inte det mer plats i och med att det då både blir soffan, som ju är längre än väggen den står mot och då skåp/hylla bakom? Alternativt ett skåp där micron står. Eller hylla av något slag? Var ska jag ha vargtavlan?
 
@Enya Har du plats för att vrida på köksbordet? Då går det att ha lite mer rumsavdelare på andra sidan utan att det blir för trångt att gå emellan.
Jag skulle kunna ha andra sidan mot fönstret, långsidan, men tycker inte det ser bra ut, ser intryckt ut tycker jag. Byta bord har jag tänkt på men kommer aldrig att ske, älskar mitt bord. :D Det har blivit opererat och vaxat med båtlack och har hängt med i många år. Stolarna höll inte utan de slängde min bror tyvärr så fyra passande ekstolar vill jag ha men dessa duger tills jag snubblar över några. :D
 
En högre hylla/skåp mot köket, häfta fast ett snyggt tyg på baksidan och ställ sedan tv-bänken mot den?
Ska nog mer fundera på förslaget med soffan där och tv-bänken vid vargtavlan, och så en högre hylla/skåp bakom soffan. :)

Dock INGET tyg, avskyr det här "moderna" igen med tyg överallt, isch! :) Hellre någon slags fondtapet på en träskiva på baksidan av hyllan :)
 
Tack för tips alla, ska testa möblera lite i morgon! Har dragit mig lite för det, är en bäddsoffa som är tung som ett *s, men behöver skaka mattan också så lika bra att dra igång projektet nu. Trots att jag inte har hyllor/skåp ännu kan jag börja någonstans och se hur det känns och sedan börja spana efter något passande. Jag tänker att de skulle behöva vara vita så det blir enhetligt i köket så att säga? Och vad jag ska ha istället för "skafferihyllan" vet jag inte men det kanske finns ett sådant smalt tunt skåp också, får kolla.

Och byta gardiner förstås! :p Påtalade för min syster att hon hade kvar adventsljusstaken i fönstret (för att reta min bror visade det sig) så då kan jag ju inte ha kvar julgardiner :D
 
Nu har jag möblerat om här i vardagsrummet. Soffan mitt i rummet som för att dela av mellan kök och vardagsrum och TVn och TV-banken mitt emot, mot väggen där soffan tidigare stod. Har inte ändrat sedan den dag jag flyttade in för 15 månader sedan! Har lite pyssel kvar och får inte riktigt till det med mina småprylar, tex på "bordet" (det är en kista, kommer aldrig måla om den, älskar den som den är, men allt ser konstigt ut på den samtidigt som det ser tomt ut utan), på byrån och TV-bänken.... Var jag ska hänga vargtavlan vet jag inte nu heller.

438255448_10160388310683877_7337312357521175020_n.jpg
 
Tavlan tänkte jag hänga över byrån, men där står ju blomman och spretar omkring så då kommer den ju inte att synas?

438275484_10160388310793877_54008310887123494_n.jpg
 
Jag vet att mitt hem inte är särdeles snyggt och trendigt. :) Men det blev ändå lite mysigare, spionen blev ytterligare mer nöjd, nu kan han ligga i soffan och ha koll på vad jag gör vid datorn... Återstår att se hur jag får till det bakom soffan. En halvhög skänk (dock högre än soffan) kanske istället för helhöga bokhyllor/skåp?
438095549_10160388310498877_2410179687403901624_n.jpg

Funderar också på vad jag ska göra med de andra tavlorna på väggen till höger. De ser lite malplacerade ut kanske? De betyder dock något för mig alla tre, den med kvinnan och barnet tyckte min man om och köpte på en loppis, jag sa att den var osnygg men han blev berörd av den, så av den anledningen har jag kvar den. Tavlan med huset är ett fotografi av min mammas farmor och farfars hus. Och den andra tavlan är ett brodyr min svärfar broderat och ramat in.
 

Liknande trådar

Svar
924
· Visningar
49 239
Senast: mysboll
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
527
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
471
Senast: gullviva
·
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 788
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp