Inridning av travhäst

Själv är jag inte tillräckligt duktig för att tömköra en f d travhäst, oskolad, i en vettig form. Det blir för mycket skjutkraft utan bärkraft. Kort sagt: det är för mig sjukt svårt att få hästen att spänna bågen och sätta under sig.

Stallägaren har 50 års erfarenhet av hästar så hon kan säkert hjälpa mig :)
 
Stallägaren har 50 års erfarenhet av hästar så hon kan säkert hjälpa mig :)

Då tror jag det är bättre att du tar lektioner av henne, för det är svårt att komma med vettiga träningsupplägg på nätet när man inte vet hästens eller ryttarens förutsättningar. Ni kommer säkert att få bra hjälp IRL.
 
Då tror jag det är bättre att du tar lektioner av henne, för det är svårt att komma med vettiga träningsupplägg på nätet när man inte vet hästens eller ryttarens förutsättningar. Ni kommer säkert att få bra hjälp IRL.


Ja, vi äger hästen ihop så vi kommer samarbeta hela vägen även om det är till mesta delen jag som kommer rida iaf till en början :)
 
Hej!
Jag har skaffat mig ett 13-årigt varmblod som tidigare gått på trav.
De senaste 8 åren har han mest gått som sällskap och blivit riden kanske
1 gång i månaden eller varannan månad, så han har ju inge vidare muskulatur
i kroppen. Endast riden i skritt och lite trav.

Min tanke är att ta mycket promenader, klättra lite och longera så att han börjar bygga lite
muskler innan jag börjar rida.

Någon som har fler tips på vad jag kan göra, eller om något av mina tankar är åt fel håll?

På min sida finns en facebooklänk där ni kan se hur han ser ut i dagens läge :)

Tacksam för svar!
Mvh Sara
 
Tack så jättemycket för dina tips! Ja, jag har tänkt att det får ta en tid det tar, jag har inte bråttom. Huvudsaken är att jag vill att han litar på mig till 100% och bara det kommer ju ta ett tag i och med att han varit så illa behandlad tidigare i sitt liv, men vi har fått en väldig bra start! :)

Tyvärr har jag inte tillgång till någon paddock men den stora hagen som han inte gått i än får väl duga så länge ;) Han kanske blir skitlycklig och vägrar komma tillbaka till mig ;)

Jag har ingen aning om hur han är att rida ut på själv för det har han aldrig gjort, men det lär ju märkas. Där kanske vi får ytterligare en sak att träna på ;) Jag har inte ridit honom över huvud taget än utan vill att han ska muskla på sig lite först. Han orkar bära mig, det tvivlar jag inte en sekund på men vi har inte riktigt hittat rätt sadel och så än plus att jag vill att vi lär känna varandra, och att han förstår att jag inte vill honom något illa när jag till exempel tar han på och runt huvudet som han är väldigt rädd om.


På min sida finns en facebooklänk på hur han ser ut i dagens läge :)
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 949
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 204
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 095
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 139
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp