Inridning, va tycker ni om detta?

S

superstad

Har en valack på 2år snart, född i april 06..hbl korsning. (hbl/vbl)

Så här hade ja tänkt göra med honom:

Just nu håller jag på å vänjer med träns/sadel, täcken benskydd m,m. skall börja tömköras inom kort ev. köras in.

tänkte börja hänga/sitta på honom max 5min i augusti/september.
och sedan rätt fort rulla över i trav och galopp så de inte blir som något wao, vill helst nästan sitta på i alla gångarter innan 5 gången.

sedan får han vila från ryttare, men kommer att tömköras och promeneras regelbundet, sedan i februari/mars 09 tänkte jag börja sitta upp igen och rida ute i skogen, lunka över stock och sten och rulla runt i alla gångarter (max 3-4 dagar i veckan). sedan blir de vila en till två månader omkring maj. sedan börjar man rida honom ordentligt omkring juli, och då börja träna med bommar och dyl och börja träna för tränare omrking september/oktober

tycker ni detta låter bra, eller går de för fort fram? han är inriktad på hoppning, och tanken är väl att vi skall börja hoppa år 2010 när han är 4år.

Mia
 
Sv: Inridning, va tycker ni om detta?

det beror ju på hur stor han är, de måste ju vara något sådär färdigväxta i kroppen innan man börjar årdna med dem för mycket!
Annars så låter det väl bra, jag håller på med min 05a nu och rider honom i skritt, bara uteritter. det är ju riktigt kul att vara med i från början! :)
 
Sv: Inridning, va tycker ni om detta?

Min var tömkörd och sutten på (skrittad några varv runt ridbanan) innan jag släppte honom på bete i mitten av maj det år han fyllde 2. Sen gick han på bete till mitten av oktober, då jag tog hem honom igen och fortsatte inridningen med längre skrittpass och lite trav (mestadels i skogen). Gick över till galopp när jag kände att han kunde balansera sig hyffsat med ryttare i skritt och trav (efter ca 3 veckor). Sålde honom årsskiftet innan han fyllde 4, och då var han inte hoppad med ryttare mer än en gång (pga min graviditet), men han startade 1.00-klasser senare det året (dvs som 4-åring), 1.20 som 5-åring och kommer i år matchas uppåt (han blir 6 i år)
 
Sv: Inridning, va tycker ni om detta?

Har också en 06a, som jag har ungefär samma planering som dig med, men som sagt beror de på hur han växer och hur han ser ut och om han känns mogen för att endast sitta in i oktober/november tänker ungefär som dig ang, trav och galopp får se om jag tar och travar och galopperar redan då, eller om ja väntar tills feb/mars nästa år.

Hade också tänkt börja hoppa uppsuttet med min året då han blir 4a, känns som om att de är lite tidigt året då dom är tre, då jag endast skall lulla med min i skogen dom första månaderna och rida bland stock och sten, och där man kan rulla på i trav och galopp på rakt spår. . tror de är väldigt viktigt att rida mycket bland skog och mark i början..

lycka till med din pärla.

mvh Muppsan
 
Sv: Inridning, va tycker ni om detta?

Vi brukar köra lite annorlunda.. Jobb från marken innan årsskiftet. Ex 05:Orna började vid med nu i december/januari med själva inridningen, så rids de ett par gångeri veckan fram till 3-års, efter det får de sommarvila, och börjar ridas igen efter sommaren.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 367
Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 529
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 786
Senast: Brille
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 621
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp