Inspirationstråd "billig" mat

Bifogade filer

  • enchilada.jpg
    enchilada.jpg
    280,9 KB · Visningar: 27
Mat in progress (i väntan hänger jag såklart på Buke istället för att fixa disken :p )

Passade på att köpa eko.kassler nu när Ica hade erbjudande på det.

Kasslergratäng.
Kassler 500 gram 70 kr
Potatis ca 2 kg 15 kr
Riven ost, 15 kr
Gräddskvätt, lök, tomat, kryddor 10 kr
Ungefär åtta portioner, cirka 13 kr per portion

Skiva potatis och lök, skär kassler i små bitar. Blanda hej vilt och in i ugnen.
 

Bifogade filer

  • DSC_0644.JPG
    DSC_0644.JPG
    165,2 KB · Visningar: 28
Jordärtskockssoppa 4 portioner

https://www.arla.se/recept/jordartskockssoppa/

jordärtskockor 500 g /gratis om man har någon kvadratmeter att odla på eller råkar känna någon som odlar sådana
1 gul lök / 2 kr 50 öre
smör att steka i / 2 kr 50 öre
torrt vitt vin 1 dl / 10 spänn
vatten 5 dl / försumbart
två buljongtärningar / 4 kr (budgetvarianten med en funkar nog också)
matlagningsgrädde 2,5 dl /12 kr
vitpeppar 1 krm/försumbart

totalt 31 kr /4 portioner = 7, 75 kr per portion

Komplettera med en skiva rågbröd och smör och en inte alltför bastant bit ost eller ett halvt kokt ägg, så passerar man möjligen tian per portion men inte med mycket. Och blir mätt och belåten.

Kan man inte fixa gratis jordärtskockor, så kan man snart byta ut den ingrediensen mot gratis nässlor och få cirka motsvarande kostnad med liknande ingredienser och recept.
 
Inspirerad från en annan tråd 😊

Vad lagar ni för billig, god, mat ?
Gärna med kostnad per portion, bilder och recept :d

Snabbnudlar med snabbwokad morot, vitkål och gul lök. En go-to rätt sedan 30 år tillbaka för att fylla magen. (Dock inte så perfekt näringsmässigt).

Blodpudding med strimlad vitkål. Har man lingonsylt är det gott till, men det är dyrt, så det blev oftast inte.

Grönsakssoppa på kylrester, i med en buljongtärning och koka 10-15 min. Brukar alltid vara förvånansvärt gott.

Korv stroganoff på falukorv - går lätt att få ihop 6 portioner för 50 spänn.
 
Skånsk äggakaga 4 port

https://www.arla.se/recept/skansk-aggakaka/

mjölk 4 dl / 5 kr
ägg 5 st / 15 kr
mjöl 1 dl / 1 kr
smör 1 msk / 2 kr
-------------------
23 kr / 5, 75 per portion

Addera lingonsylt + sallad på rårivna morötter och vitkål för ytterligare 5 kr per portion.
Om det önskas så addera även en bit stekt fläsk eller bacon (men det funkar bra utan också)
 
Har inga recept till hands och vet inga kostnader tyvärr, hoppas det är ok ändå att jag skriver.

De senaste månaderna har jag ätit potatissoppa väldigt ofta. Det började med en gastric sleeve operation och behov av flytande föda och jag visste ju att potatissoppa är gott, potatissmaken är en höjdare enligt mig. Därefter är den väldigt väldigt återkommande, ibland med purjolök, ibland med lök, ibland bara potatis, ibland med skinka, någon gång med bacon. Allra allra godast är faktiskt bara potatis, vatten och kryddor....

Något vi också äter är köttfärssoppa med olika sorters grönsaker i, tar vad vi hittar och slänger i. Jättebra som kylskåpsrenssoppa liksom.

Tomatsoppa med ris är också favorit här hemma. Det är nog den soppan som mina barn äter mest av och som alltid går hem. Och inga jävla makaroner i ;) Ska serveras med ris till, så man först tar ris och sedan soppan :) Som i skolan när jag gick där!

Snabbnudlar med olika grönsaker, kryddor och tillägg av köttbullar eller kyckling för den som vill. Barnen har en märklig kärlek för snabbnudlar och jag tycker att det inte är någon höjdare. Billigt mellanmål dock... men så tänkte jag att man ju faktiskt kan utöka mellanmålet till middag utan att göra det sämre i smak eller speciellt mycket dyrare. Ena sonen som anser att man inte kan äta vegetariskt har jag fått smyga in på att ha i mindre och mindre kyckling..... I dag reflekterar han nog inte över att han kanske har en eller två pyttesmå kycklingtärningar i sin rätt. Bara jag inte säger något förstås....

Höstgryta från skolans hemkunskapsbok. Köttfärs morötter, kålrot, palsternacka, purjolök, potatis och svamp. Jättegott.
 
Gula ärtor är en nygammal upptäckt för mig! Låt de ligga i blöt ca två dygn, därefter kan man mixa och antingen använda som färs för en ”köttfärssås ” eller blanda med tex lite jordnötssmör och steka biffar av. Fler tips finns hos Under tian 😉
Ett kilo kostar runt 13 kr!
 
- Potatis- och purjolökssoppa!

- Om man har trädgårdsland och därmed kilovis riven zucchini i frysen tipsar jag im zucchinicarbonara. Finhacka lite lök och vitlök och fräs i en kastrull. I med ca 400 gram riven zucchini och låt sjuda ganska länge (zucchinin ska liksom "smälta"). Koka spagetti under tiden. Häll i en förpackning valfri grädde och krydda efter behag. Man kan förstås piffa till det hela med sånt man gillar: ägg, bacon, rökt tofu osv, men det är gott som det är också.
 
Gula ärtor är en nygammal upptäckt för mig! Låt de ligga i blöt ca två dygn, därefter kan man mixa och antingen använda som färs för en ”köttfärssås ” eller blanda med tex lite jordnötssmör och steka biffar av. Fler tips finns hos Under tian 😉
Ett kilo kostar runt 13 kr!
Biffarna lät spännande :) !
 
All min billigmat grundar sig på att jag handlar kött och basvaror med röda lappar eller på kampanjer och har hemma. Det kan vara tex tomatkross, pasta, ost som jag river och fryser in, ris, mjöl osv.
Kompletterar sen med rotfrukter och kål som är billigt. Bönor är ingen favorit här så det står vi över.
Grönsaker och mejerier är svårt att köpa billigt om man vill ha fräscht.

Lagar mycket grytor, pastarätter, gratänger, soppor och pajer. Jag tycker det är omöjligt att utgå från fasta recept om det ska vara billigt. Lättare att utgå från råvarorna.
 

Liknande trådar

Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
688
Senast: Sel
·
Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 135
Senast: annersia
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: Bonita4
·
Kropp & Själ För att göra en lång historia kort så har jag under de senaste åren haft en del problem med min mage, periodvis riktigt mycket. Jag har...
Svar
4
· Visningar
724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp