Bukefalos 28 år!

"Instängd" häst

E

eemeeliie

Jag tränar mycket löst med min häst , har gjort det i ungefär ett halvår men fortfarande går det inte bra !
Backa , stopp och när jag be henne gå iväg kan hon men så fort hon måste lita på mig, begära nått av mig eller bara att hon ska gå till mig så är hon inte med längre.
Hälften av gångerna står hon och kollar på allt annat än mig och vägrar lyssna eller så står hon bara och ser ledsen ut.

Har ni nått tips för att hon ska våga lita på mig ?
 
Sv: "Instängd" häst

Om det fungerar när du ber henne gå ifrån dig så kanske hon har förstått det som att det är just det du vill? Dvs. hon har lärt sig att göra det du ber henne om = gå bort från dig. när du sedan ber henne komma kanske hon inte förstår, eftersom hon nyss var duktig när hon gick ifrån dig. Använd en lina / ett längre grimskaft för att visa henne vad det är du vill. Du har svårt att få henne att komma till dig lös för då kan hon alltid välja att inte komma. Jag menar inte att du ska "tvinga" henne att komma, utan om du håller i grimskaftet och lägger ett tryck i grimman kan du belöna när hon går då emot dig, och på så sätt visa henne vad du vill.
 
Sv: "Instängd" häst

Är hon ointresserad? Förstår hon inte vad du vill? Är du tydlig, konsekvent?

Ser ledsen ut alltså. Är du tjatig? Hur är din energi då hon dissar dig? Vad gör du då?

hur är det när hon inte är lös? uppsuttet? Är du värd att lita på, dvs vet du vad du gör?
 
Sv: "Instängd" häst

Om du efter ett halvår fortfarande inte vet hur du ska få hästen att komma till dig så skulle jag vilja påstå att du behöver hjälp av en tränare omgående.

Du behöver antagligen både lära dig att tyda hästens signaler, men även att kontrollera din egen kropp så att du ger hästen de signaler du faktiskt VILL förmedla.

Innan du får till det så skulle jag råda dig att inte jobba mer "löst" med hästen. Dessutom börjar man som sagt alltid MED lina, för att kunna förtydliga för hästen vad de olika signalerna ska betyda.

Antagligen förstår hästen inte vad du vill, och då håller den sig hellre borta, än riskera att göra fel.
 
Sv: "Instängd" häst

Har tränat med lina och det funkar :/ Försöker att inte vara tjatig , men har ännu inte hittat nått som hon tycker är kul att göra så hon kanske tycker det ändå.
 
Sv: "Instängd" häst

Har tränat med lina och det funkar :/ Försöker att inte vara tjatig , men har ännu inte hittat nått som hon tycker är kul att göra så hon kanske tycker det ändå.

Det är lätt att tro att det funkar på lina, eftersom hästen inte har något val. När man släpper den lös får man se sanningen.

Jag säger det igen, du behöver någon som hjälper dig att läsa hästen och komma på vilka träningsformer den tycker är kul. Alla hästar gillar inte att leka med människor på marken.

Jag gillar ju det, och vill ha hästar som gillar det. Jag har haft två hästar som jag sålt för att de helt enkelt inte gillat att leka med mig och arbeta från marken. I båda fallen är nog orsaken att jag helt enkelt inte är skicklig nog att läsa och anpassa mig till just de hästarnas behov. Med mina duktiga tränare har båda hästarna varit mycket gladare vid markarbete, så det hänger otroligt mycket på hur duktig man är.

Antingen får man ser till att bli så duktig som ens häst behöver, eller så skippar man markarbetet, eller så skaffar man en annan häst.
Och vill du bli duktig behöver du en duktig tränare, tro mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp