Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels. Det har varit lite olika innehåll. Typ "koka tevatten på vedspisen och hälla i en kopp", "förklara varför jag spar ett visst träd från fällning", "så frön". Resultaten är allt ifrån skitdåligt till ungefär lika dåligt som vanligt. Det jag själv tycker är bra och säger något, kraschlandar på insta. Sånt som jag tycker är sämre går lite bättre.

Det som hittills gått bästa är min honungsbod med 19 gilla och en selfie som fick 16 gilla. (Båda var stillbilder.) Den sistnämnda var bara ett pausinlägg för jag tyckte att det kunde vara bra om jag presenterade mig. Men kontot handlar inte om mig.

Jag vet inte alls varför jag få så uselt resultat på insta. Vill folk inte se hus, trädgård, odling och bin?

Tips?
Jag tycker ditt konto är trevligt, men tror du skulle kunna hashtagga bättre faktiskt, det går ju en viss prepper våg över samhället och skogsträdgård är jätteinne. Mer om den, vilka förutsätttningar den har i din zon och kanske mer katter 😂? Sen är det svårt att göra pengar på insta om man inte lägger extremt mycket jobb, har en kompis med ett stort (2-3000 följare och runt 500 likes/bild)konto inriktat på självhushållning, de marknadsför möjligen de produkter de säljer och får mer sålt (tex ägg, fårskinn, granar) men inte i övrigt.
 
Det låter som att du kanske behöver gå tillbaka till grunderna och "lära om och lära rätt"? Jag menar inte det på ett nedlåtande sätt, utan menar bara att det har hänt väldigt mycket på kort tid på Instagram. Bara det senaste året har det skett förändringar i folks beteenden är min uppfattning, både vad gäller följare och "creators".

Jag har följt en person i många år som jag kan tipsa om att kolla upp: Alexandra Bylund. Hon är en social media-coach som håller utbildningar inom sociala medier och även har skrivit en bok inom samma ämne. Jag uppfattar henne som extra kunnig inom just Instagram eftersom hon själv lägger krutet där vad gäller sina egna kanaler. Hon har lagt upp en massa youtube-videor för nybörjare där hon går igenom allt man behöver veta: https://www.youtube.com/@alexandrabylund/videos.

Senaste månaderna har hon lagt ut videor om Hur du gör Instagram stories (händelser), Lyckas i sociala medier, Sociala medier steg för steg, Hur växer man på Instagram del 1-3 och nu senast en video om Instagram 2024. Jag har inte sett videorna själv, men jag är helt säker på att de är välgjorda och koncisa.
 
Jaha. Ok. Jag har ingen studio. Jag får hålla till där det finns plats helt enkelt. (Finns knappt det ens för det är kaos överallt. Och det är ett problem jag inte kan lösa då jag jobbat ett helt liv med det utan att lyckas.) Och jag får hålla mig till det ljus som finns. Kan inte få fram annat ljus. Och jag måste ställa kameran där jag kan ställa den. I det här fallet fastsatt på en sopskyffel uppkastad på en stol.

Det känns inte som om jag har några förutsättningar alls för sånt här :cry:

Ljus och vinkel handlar om att lära sig jobba med det man har. Alla mina bilder är tagna med mobil, i befintligt ljus. Det är stor skillnad på hur jag placerat mig relativt fönstren och vilken tid det är på dygnet. Hur man väljer vinklar, osv. Mycket av det jag fotar är gjort med ett stativ i form av en vandringsstav och ett par gummiband, men man måste tänka hur man tar bilden och inte bara ställa sig rakt upp och ner.
 
Har inte läst hela tråden nu, men några saker jag tycker mig ha snappat upp:
- Korta reels får generellt mer spridning. Många rekommenderar väldigt korta reels + lång text eftersom videon då hinner spelas flera gånger under tiden folk läser texten. Mer views = mer spridning.
- Trendande ljud kan man hitta via andra konton. Finns flera konton som just lägger ut tips på "early trending audio", då kan man spara det ljudet och sedan använda själv.
- Dela även dina reels i stories. Det ger också fler views.
- När det gäller reels så kanske fokusera mer på hur många views klippen fått snarare än likes? Om du går till "mittenflödet" där enbart reels visas så ser du direkt hur många views dina reels har fått.

Men överlag tror jag man mår bättre av att bara försöka släppa den här delen. Klart att man kan göra småsaker som kanske ökar ens synlighet på instagram (tex välja trendande ljud sålänge man faktiskt gillar det och också tycker det passar videon), men annars bara göra det man gillar och så får man se hur mkt det sprids.
 
Jag tycker ditt konto är trevligt, men tror du skulle kunna hashtagga bättre faktiskt, det går ju en viss prepper våg över samhället och skogsträdgård är jätteinne. Mer om den, vilka förutsätttningar den har i din zon och kanske mer katter 😂? Sen är det svårt att göra pengar på insta om man inte lägger extremt mycket jobb, har en kompis med ett stort (2-3000 följare och runt 500 likes/bild)konto inriktat på självhushållning, de marknadsför möjligen de produkter de säljer och får mer sålt (tex ägg, fårskinn, granar) men inte i övrigt.
Tack.

Jag preppar inte själv för jag klarar inte av det. Hade en dröm om att bli självförsörjande med det jag odlade men klarade inte av att ta hand om skörden och tillaga det. (Hej funktionshinder.) Vet inte om jag skulle klara av att försöka med det igen med hjälp av boendestöd.

Så nu är jag inriktad på nötter. Enkelt att lagra och enkelt att äta.

Men jag vet inte vad jag skulle kunna skriva om skogsträdgård. Är ju liksom nybörjare. Kommer täcka mer mark sen när snön försvinner men mer vet jag inte. Och sen har jag hemsidan där jag kan skriva mer.

Och jag har inget att själv sälja förutom honung och det säljer jag helst på plats här.

Mina katter har ett eget konto.
 
Det blir så konstigt. För mig är instagram en dagbok.

Och det funkar den väl bra för tänker jag. Problemet är när du sätter ambitioner och förväntningar om att den ska vara något annat, som du kan tjäna pengar på. Då krävs helt andra insatser och kunskaper, plus en stor portion tur och tålamod. Sen kan även dagboks-konton på olika sätt bli populära, men det är nog mer lite som att köpa en trisslott och hitta precis rätt tajming om man inte lägger ned massor av energi och arbete på att förbättra sina chanser med content som pleasar följare och hitta sina nischer och följa upp resultaten noga.
 
Lite OT, men vad innebär ”trendande ljud”?
Ljudspår som på kort tid blir väldigt populära. Instagrams algoritmer snappar upp vilket ljudspår som är på de reels man gillar, så då kommer man få upp fler videos med samma ljudspår. Väljer man sådana ljudspår som på kort tid används av väldigt många så ökar chansen att man dyker upp i random personers reelflöde. Typ. Trpr jag :D
Det är ofta remixer av andra låtar som blir poppis. Och så efter ett tag dyker det upp ytterligare nya versioner av en låt.
 
Ljus och vinkel handlar om att lära sig jobba med det man har. Alla mina bilder är tagna med mobil, i befintligt ljus. Det är stor skillnad på hur jag placerat mig relativt fönstren och vilken tid det är på dygnet. Hur man väljer vinklar, osv. Mycket av det jag fotar är gjort med ett stativ i form av en vandringsstav och ett par gummiband, men man måste tänka hur man tar bilden och inte bara ställa sig rakt upp och ner.
Ja, alltså jag har bara ett fönster i köket som är jättelitet och sitter högt över diskbänken. Det är alltså ett ljus jag inte kan använda. Och jag har inga extra lampor att använda heller. Och mobilen kunde jag bara sätta upp på ett sätt. Hade jag ställt mobilen på bänken så hade det blivit sämre.
 
Ljudspår som på kort tid blir väldigt populära. Instagrams algoritmer snappar upp vilket ljudspår som är på de reels man gillar, så då kommer man få upp fler videos med samma ljudspår. Väljer man sådana ljudspår som på kort tid används av väldigt många så ökar chansen att man dyker upp i random personers reelflöde. Typ. Trpr jag :D

Ok, jag fattar! Tack!
 
Ja, alltså jag har bara ett fönster i köket som är jättelitet och sitter högt över diskbänken. Det är alltså ett ljus jag inte kan använda. Och jag har inga extra lampor att använda heller. Och mobilen kunde jag bara sätta upp på ett sätt. Hade jag ställt mobilen på bänken så hade det blivit sämre.
Skulle du kunna fixa ett litet bord som står på ett fint och ljust ställe där du kan rigga telefonen lägligt? Så att det alltså blir som en liten arbetsyta där du fixar fint just för att det ska se bra ut när du filmar?
 
Du borde länka dina olika konton, jag följer tex ditt kattkonto men hittar inte till dina andra konton. Du har ingen länk från kattkontot till trädgårdskontot. Det går ju också bra att dela en reel från tex kattkontot till trädgårdskontot och tvärtom. Typ katterna i trädgården som gör något kul fungerar ju på båda och länkar du emellan så leder du folk från det ena kontot till det andra. Ett sätt som folk raggar följare på är att de går runt och följer andra och gillar deras bilder då blir den som har det kontot nyfiken och går in och kollar vem det är och vad den har för konto och då kan man få en ny följare.
 
Du borde länka dina olika konton, jag följer tex ditt kattkonto men hittar inte till dina andra konton. Du har ingen länk från kattkontot till trädgårdskontot. Det går ju också bra att dela en reel från tex kattkontot till trädgårdskontot och tvärtom. Typ katterna i trädgården som gör något kul fungerar ju på båda och länkar du emellan så leder du folk från det ena kontot till det andra. Ett sätt som folk raggar följare på är att de går runt och följer andra och gillar deras bilder då blir den som har det kontot nyfiken och går in och kollar vem det är och vad den har för konto och då kan man få en ny följare.
Jag vet inte hur man gör :o . Ibland har det hänt att jag gjort ett inlägg på ett konto och tipsat om ett annat konto jag har, men hur man länkar vet jag inte. Det finns liksom inte plats någonstans att lägga länkar utom på ett ställe och det stället är upptaget.
 
Ja, alltså jag har bara ett fönster i köket som är jättelitet och sitter högt över diskbänken. Det är alltså ett ljus jag inte kan använda. Och jag har inga extra lampor att använda heller. Och mobilen kunde jag bara sätta upp på ett sätt. Hade jag ställt mobilen på bänken så hade det blivit sämre.
Då behöver du kanske lära dig mobilens inställningar, och filma/ta bilder med "proffsinställningen" där du kan ändra i vitbalans, ISO, slutartid osv. Då kan man oftast få lite bättre kvalitet även i sämre ljus.
 
Då behöver du kanske lära dig mobilens inställningar, och filma/ta bilder med "proffsinställningen" där du kan ändra i vitbalans, ISO, slutartid osv. Då kan man oftast få lite bättre kvalitet även i sämre ljus.
Kunde allt sånt när jag hade en riktig kamera.
 
Jag vet inte hur man gör :o . Ibland har det hänt att jag gjort ett inlägg på ett konto och tipsat om ett annat konto jag har, men hur man länkar vet jag inte. Det finns liksom inte plats någonstans att lägga länkar utom på ett ställe och det stället är upptaget.
Du kan skriva länken direkt i inlägget eller i beskrivningen av kontot högst upp på "sidan".
 
Skulle du kunna fixa ett litet bord som står på ett fint och ljust ställe där du kan rigga telefonen lägligt? Så att det alltså blir som en liten arbetsyta där du fixar fint just för att det ska se bra ut när du filmar?
Kanske i sovrummet. Där finns en lite byrå nära fönstret, men den är som sagt liten. Men jag vet inte alls hur jag skulle kunna få till det bra där heller. Det är trångt och bökigt. I badrummet finns också ett fönster men då måste jag flytta på mangeln och den är tung.
 
Det känns inte som om jag har några förutsättningar alls för sånt här :cry:
Skulle visst säga att du har förutsättningar, den främsta förutsättningen är att man vill och försöker. Rätt personer kommer som vill stötta och titta. Det är bara svårt ibland att nå ut till folk. Skulle starkt rekommendera att kommentera andras foton/filmer och kommunicera med andra på insta så att du kan skapa en relation till folk. Ju mer folk kommenterar och gillar desto mer visar instagram ens innehåll för andra så man måste bara komma igång.
Hur ska jag kunna zooma om jag står och jobbar med bina och har handskar på mig? Jag har heller inte fler än två händer. Jag har heller ingen som kan hjälpa mig att filma.

Sen har jag inte råd att köpa en kamera.

Alltså. Jag verkar inte alls ha förutsättningar för det här. Jag måste liksom jobba med det jag har. Något annat kan jag inte ordna med.
Skulle rekommendera att testa att redigera och filma i andra appar som tillåter än att zooma in och ut i videon. Då kan man också ofta lägga till musik på vissa ställen i videon osv.
 
Jag vet inte hur man gör :o . Ibland har det hänt att jag gjort ett inlägg på ett konto och tipsat om ett annat konto jag har, men hur man länkar vet jag inte. Det finns liksom inte plats någonstans att lägga länkar utom på ett ställe och det stället är upptaget.
Om du klickar in dig på en av dina egna videos från ena kontot och sedan trycker på "flygplanet/pilen" som finns nedanför till höger så kan du sedan trycka på "lägg till i händelsen" som finns längst ner till vänster. Jag har bara ett konto men gissar att du där får upp vilket konto du vill dela till. Händelser är det som kallas story och som ligger uppe i 24 timmar. Då kan du även lägga till en text tex "följ mitt konto @xx om ni vill se mer av mina katter" eller liknande. Då kan de som följer ditt trädgårdskonto klicka sig vidare till ditt kattkonto tex.
 
Du kan skriva länken direkt i inlägget eller i beskrivningen av kontot högst upp på "sidan".
Ok. Då får jag stryka en del text i beskrivningen för att få plats. Hade en kortare text på mitt trädgårdskonto förut, men sen skrev jag om den och då blev den lång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp