Bukefalos 28 år!

Inte alls en diskussionstråd, men..

Så imponerad av alla sjuksköterskors agerande mot mig också, så omhändertagande och så vansinnigt duktiga på att lätta upp stämningen, precis sådär lagom. :)
 
Så imponerad av alla sjuksköterskors agerande mot mig också, så omhändertagande och så vansinnigt duktiga på att lätta upp stämningen, precis sådär lagom. :)

För närvarande känner jag mig lite hjälplös i mina kontakter med vården och jag har blivit bemött ganska risigt flera gånger. Samtidigt hyser jag inga tvivel på kvaliteten på vården när man väl får den och jag blir varm när jag tänker på de sjuksköterskor vars trevliga bemötande stått ut! Jag vet inte om det uppskattas eller ej, men jag brukar berömma och tacka de som verkligen varit helt fantastiska :heart
 
Födde barn och började störtblöda. Enligt maken gick det på någon minut från en till sju vårdpersonal i rummet (jag minns inte så mycket av det själv). Allt gick bra i slutänden.

I regel har jag fått ett underbart bemötande från vården.
 
Skönt att det gick bra för din sambo @YorkWann ! :heart

Min historia är kanske inte riktigt lika fantastisk som din, men värmer ändå lite tycker jag.
Det utspelar sig på S-tälje Sjukhus för ett par veckor sedan. Min mormor är närmare 85 år, dement och har dessutom inte svenska som modersmål (utan tyska). Så mitt i natten en dag hade hon känt sig dåligt och då hamnat på dito sjukhus, på en avdelning för gamlingar. Hon var kvar i 4 dagar.

Varje patient skulle ha en "egen" sköterska som var "ansvariga" för de. Första dagen hade hon haft en jättegullig tjej från något Mellanöstern land. Men hon bröt lite, och då mormor "tappat" svenskan en del på senare år kände hon sig obekväm/vågade inte riktigt prata/be om hjälp om hon inte förstod till 110%. Så hade mamma (som f.ö. är ssk själv) varit där och hälsat på dag 2, och då väldigt försiktigt påpekat att mormor var obekväm med att sköterskan bröt, och undrat om det gick att byta eller lösa på annat sätt. Då hon ju själv är ssk och vet hur personalsituationen brukar se ut, förstod hon absolut om det inte gick att lösa. Men det var visst inget problem alls att byta! Så skulle den nya "ansvarssköterskan" komma in och presentera sig. Mamma hade sett en svensk yngre sköterska i korridoren, och tänkte att mormor kanske skulle få henne. Men icke. In kommer en medelålders kvinna som bröt om inte ännu värre än den förra - men på tyska! Mormor sken tydligen upp som en strålande sol från första sekund :love:
Hädanefter skedde all kommunikation de emellan på tyska.
Sista dagen, när mormor skulle få åka hem, var även jag med. Först skulle mamma+mormor+ansvarssköterskan ha ett litet möte/pratstund om hur hon upplevt mötet, sen skulle det vara ett mer regelrätt vårdplaneringsmöte med bl.a. företrädare för kommunen. På det första mötet, som f.ö. också hölls helt på tyska (jag kan också tyska), öste mormor superlativ över sköterskan, så hon blev alldeles rörd :') :love:

Jag har själv haft rätt lite med sjukvården att göra på senaste ca. 12 åren, så jag kan inte uttala mig för egen del. Men just ovanstående händelse, där de inte bara var extremt tillmötesgående och skulle byta ansvarssköterska på studs, utan även till en med samma modersmål som mormor, är verkligen en sak som värmer mig lite extra i hjärtat :heart
 
Härligt att det gått så bra TS och att vården fungerat bra :). Själv har jag tyvärr inga solskenshistorier utan min upplevelse av den svenska sjukvården är att den inte fungerar så värst bra i Sthlmsregionen i alla fall. Det närmaste är en bekant vars 16-åriga dotter har cancer (omgång nr.2 :( ) där det faktiskt fungerar ganska dåligt. :cry: Inte vården i sig men allt runtomkring. Långa väntetider på akuten (senast 15 h. sådär bra när man är infektionskänslig t ex), inläggning på avdelning som inte har någon kunskap om barncancer eftersom den nya fina avd. är fullbelagd osv.

Men det är skönt att höra att det inte fungerar lika dåligt inom alla områden :)
 
Jag blev otroligt väl omhändertagen på Danderyd när jag kom in efter trafikolyckan. Vissa saker kunde gjorts bättre (de missade att röntga benen ihop med resten, vilket innebär 3 extra timmar för oss) men å andra sidan var det tydligen rekord i larm just den dagen, så klart det kan bli rörigt.
 
Jag fyller på med en positiv historia om svensk sjukvård. Tack vare bra vård fick jag lite mer än 6 år extra med min morfar. Vintern 2010 fick han ett hjärtstopp och i flera dygn var det oklart om han skulle klara sig. Men han klarade sig och blev i stort sätt återställd, rätt otroligt för en 78-åring :love:
Tyvärr gick morfar bort i början av det här året men jag är så tacksam för att vi fick dom här extra åren med honom :heart
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 524
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 324
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 341
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 606
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp