Bukefalos 28 år!

Inte bara rida bomlöst

superbusan

Trådstartare
På islandshästsidan finns en tråd som heter hemuppgift. Där hänvisar Sleepy till en dansk hemsida som säljer sadlar, bl.a. bomlöst. Där står: "Den bomløse sadel egner sig ikke til unge heste, der endnu ikke har opbygget nok styrke i rygmuskerne. Til anvendelse på trænede heste anbefales det at bruge den bomløse sadel i 30-60% af træningen, og derudover en almindelig sadel."
Vad säger ni om detta som kan bomlöst? Då är det ju uteslutet för mig som har unghäst att köpa bomlöst, och även när hästen är tränad måste man ändå ha en annan sadel.
Kommentarer mottages tacksamt!
 
Jag hade tänkt att köpa en bomlössadel för att ha på min unghäst, men jag tänker träna henne för hand och bygga upp muskler innan jag börjar "rida" Vill andvända en bomlös för att inte på något sätt hindra rörelse i hästen. Har egentligen inga som helst erfarenheter av bomlöst mer än att jag ridit i en några gånger.

Men det måste ju ända ha en stor betydelse hur man rider eller tränar sin häst och hur pass uppmärksam man är som ryttare på överbelastning/överansträngning osv.

Men jag kanske får tänka om :confused:
 
Det vet jag inte om jag vill tro på. Det finns ju de som har ridit enbart med bomlös sadel i flera år utan att hästen har tagit det minsta skada.

Men islandshästar rids ju på ett annat sätt än vanliga hästar så det har kanske något med det att göra?
 
Det er delte meninger om dette, som alt annet... :crazy: Jeg holder på å bli sinnsyk av alle meningene rundtomkring :bump: man vet jo ikke hva man skal tro til slutt! Men jeg tror hvertfall at bomløst er bedre enn en dårlig tilpasset bomsadel!!! :)
 
Jeg har inntrykk av at bomlöst er veldig nytt i Danmark enda, det er mange som er i mot det og få som har prøvd det.
Den butikken du nevner har vel mer erfaring, så akkurat det kan jeg ikke svare på, men når man leser ellers på danske forumer foreksempel, så synes det fleste at bomlöst ikke er bra.

Ehh, ikke så bra svar det her :p
 
Jag tycker att det citatet (som för övrigt handlar om sadlarna Keilir och Floki som i mina ögon inte är världens mest lysande sadlar, placerar ryttarna i stolsits/bakvikt, klart det kan bli ryggont då, dessutom är kanalen för ryggraden ett finger bred) knappast är representativt för all användning av bomlösa sadlar. Det rör sig knappast om underbyggd forskning...

Själv har jag ridit min unghäst uteslutande i bomlöst i närmare två år (han är regelbundet riden i 2.5 år). Han har aldrig haft några som helst problem med ryggen och var vid genomgång av utbildad massör helt fräsch i hela kroppen.

Min äldre häst har haft lite problem med sin bomlösa sadel - men det beror inte på att sadeln är bomlös utan tvärtom på att framträet i den inte är avpassat för hans kroppsform utan trycker lite på en muskel. Tar jag ur framträet så har jag inte det problemet.
 
Jag har en bomlös och rider på ganska obalanserade hästar (islänningar)och jag är en så pass kass ryttare att jag märker att hästarna försämras när jag rider med den bomlösa var dag. Det är lätt att tappa sitsen i den, att man inte märker om den hamnar en mm snett o.s.v.
Jag rider numera varannan gång bomlös och varannan med bom, men som sagt var, jag rider rätt dåligt.
Jag håller alltså med om ovanstående.
 
Svar till: jag är en så pass kass ryttare .. Nu ska vi väl inte överdriva, av tidigare trådar verkar du ha rätt bra koll på hur man rider islänning. Min unge är också islänning + att jag hade en tanke att en bomlös kanske jag kunde ha på någon av travarna också. Han är kollossalt känslig för viktomfördelning samt att han inte är tränad tillräckligt från ryggen för att alltid veta vad jag vill.
 
Mina tankar:
Att de skriver så är nog mest en försiktighetsåtgärd, och det är bättre tycker jag än att skriva att det bara är att rida alla hästar bomlöst jämt. De är alla individer och de reagerar olika, man ska alltid hålla koll på hästens rygg oavsett vilken sadel man har.
Sedan håller jag med Svea, de bomlösa sadlar som har en väldigt smal kanal behöver en MYCKET välmusklad häst för att inte ligga an mot tornutskotten. Till en sådan sadel kan man dock köpa ett underlägg som ger mer kanal och då skulle jag tro att det ska gå bra.
Går bara ryggraden fri så brukar det gå bra.

I övrigt ska man ju inte rida unga omusklade hästar mycket, oavsett sadel. De har ju inte utvecklat tillräckligt med muskler för att bära oss, med eller utan bom.
 
Nää Djurjouren, säg som det är ;). Du är verkligen inte en kass ryttare, det är jag ögonvittne på.
Det är bara din bomlösa som är så förbaskat mjuk och skön i sitsen att du måste kolla in lite då och då att du verkligen har några sittben :D :D
 
Så här tror jag; För hästens skull så är det nog bättre att man rider med bomlös hela tiden än att man rider med bom hela tiden! Sedan är det ju alltid så att omväxling är bra för hästen. punkt.

(PS: jag har ingen bomlös sadel... än!)
 
Kan inte detta bero på vilket märke av bomlös man köper...
Jag var för en tid sedan inne på en anerikansk(finns i sverigen också) sida som hadde bomlösa sadlar. Där kunde man bla läsa om en tjej som ridit världens längsta distans ritt med sin arab hadde en bomlös sadel av det där märket. Hon red med denna sadel varje dag och hon hadde en massör som regelbundet gick igenom hästen och den mådde perfekt. Den här hästen hadde haft problem med ryggen innan hon köpte den bomlösa sadeln, men den har det inte längre.

Jag tror att det är med bomlösa sadlar som det är med vanliga sadlar... Det finns både bra och dåliga både vad det gäller hur ryttaren sits blir och hur sadeln ligger på hästen.

Min förra häst ett varmblod. Han har alltid haft problem med sin rygg (kännslig för tryck) syntet sadlar var det som funkade bäst på honom (inte helt bra dock). Hans nuvarande ägare har köpt en bomlös sadel och nu har han inte längre ont i ryggen.
 
Tror du det? Bättre för vem - hästens rygg eller ryttarens sits?

Med tanke på hur många hästar som går med felaktiga och dåligt inpassade sadlar skulle man kunna tro att bomlöst är bäst och bekvämast för hästryggen. Sen kan jag tänka mig att vissa bomlösa ställer större krav på att ryttaren sitter helt korrekt.
 
Ser på de som provsitter min sadel, på egen eller nån av mina hästar, de kan inte hålla sadeln mitt över hästen i många minuter, resultatet är en väldigt irriterad häst som nog blri väldigt sned om den går så länge.De flesta märker inte ens att de hamnar snett, undrar bara varför hästen är tjurig :-)
Men en superskicklig skolad ryttare som kan hantera en bomlös sadel rider nog bäst i en sådan men det finns inte så många såna ryttare.
 
Fast det är väldigt många ryttare som hamnar snett (och också sadeln) i en bomsadel (hästen skjuter över sadeln och också ryttaren till utsidan). Vad som är värst i den situationen, bomlös eller bomsadel, vet jag inte, det är nog lika illa båda två.
 

Liknande trådar

E
Trav Hva er det som får folk til å gjøre noe så bestialsk som dette???:devil: Tatt ut fra Dansk Trav og Galop Amatørkusk anmeldt for...
Svar
7
· Visningar
2 069
Senast: Erikaoghestene
·
Avel Vad vet ni om denna hingst? Saxat detta: Lars Gehrmann : Esteban XX nok den bedste fulblodshingst 1. maj 2006 Lars Gehrmann...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: KickiH
·
S
Utrustning Jag har nu ridit med en Griffin Haflinger/ Cob Dressyr, 17", X-vid. Sadlen är vid nok for hesten, och jättekort, ca 43-44 cm...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: sleepy
·
B
Distans Hejsa, så har en dansker fundet vej til jeres forum. Jeg har en 5 års arabervallak, der forhåbentlig kommer til at gå lidt distance på...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp