Bukefalos 28 år!

Konstiga svettemerker...

S

sleepy

Jag har nu ridit med en Griffin Haflinger/ Cob Dressyr, 17", X-vid. Sadlen är vid nok for hesten, och jättekort, ca 43-44 cm anleggningsyta mot hästen. Hästen er lite överbyggt och lite svankig, men det er tydeligst när han står, han rettar ut sig något när han går...

Mange sier at griffin har rak bom. Jag tyckar denna sadel faktisk är lite bananformad; den är iallefall inte helt rak! Och siden sadlen är så kort tror jag det skal vara tilsträcklig svank för min häst. Det är dessytan bakre delen av ryggen som är mest svankig. Det kjennes inte ut som den ligger i bro när jag kjenner etter med handen när jag ridar...

Men for sikkerhets skuld så la jag inn et par tunne liggeunderlagsbitar innunder bossorna, midt under sadlen, for å få den enda mer svankig.

Så red jag en lang tur, och hästen fikk konstiga svettemerker... Han ble svett under HELE sadeln (unntagen på ryggraden, självklart) unntagen der liggeunderlagsbitene var... Han blev svett RUNDT dom om ni forstår; det ble et "svette-omriss" av bossorna...

Det jag undrar på är; kan sadeln ha blitt FOR svankig med liggeunderlagsbitene under bossorna? Jag leste på en sadeltilpasningsside en gang at torra (tørre) flekker under sadlen lika gärna kunde vara trykkpunkter som at sadlen inte låg nedtil? :confused:

For å göra det hele enda mer innviklet, så var svettemerkene JEVNE på ÖVERSIDAN av voilocken, men altså inte på undersidan og på hästen... :p

Vad tror ni? :confused: Egentlig har jag bestemt mig för att inte lita på svettmärker och skittmärker på denna häst, da de verkar att "fungera" motsatt av på andre hester...

Sadlen ska inte vara en "permanent" sadel, jag vil vente med at köpa en kvalitets-bomsadel til hästen har musklad seg rätt (han är litt sned) och förste "mål" är at köpa en bomløs... Jag vil rida mycke bareback også.

:crazy:
 
Okej; kortversjon: Kan torre (tørre) flekker under salen bety trykkpunkter? Tradisjonelt sier man jo at det betyr at sadeln ikke ligger inntil, men kan det OGSÅ bety trykkpunkter?
:confused:
 
Min gissning är att de torra fläckarna kommer från tryck.
Huden kan inte svettas om trycket är för stort, genomströmmningen hindras.
// Linda
 
Ja, det måste ju nestan vara dét... Jag får prova utan liggunderlagsbitene igjen! :crazy:
 

Liknande trådar

S
Utrustning Jag har provat en griffin cob/haflinger til min något svankiga häst, jag tyckar inte at den verkar ligga i bro, men en kompis hevder...
Svar
3
· Visningar
772
Senast: sleepy
·
S
Utrustning Jag har provat en Griffin haflinger/cob Dressur 17" X-vid på min islandshest, och båda bomvidden och bommens "svank" är okej :) MEN...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: sleepy
·
S
Islandshäst "Gel-pute-salen" som jeg tidligere har pratet om, fikk jeg prøve igjen i dag, og denne gangen fikk jeg ridd Bjartur svett...
Svar
2
· Visningar
2 114
Senast: sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp