Bukefalos 28 år!

Inte leka om man tävlar?!

Gesska

Trådstartare
Fick idag höra från en brukshundsklubbs tränare att man inte ska låta hunden leka med andra hundar om man ska tävla.

Detta har jag aldrig hört förut, är det så?
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

hundarna ska ju såklart inte leka samma dag, är det så att du har två hundar får du se till att dom inte leker så mycket eftersom det tar på hunden när du tävlar.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Kanske är sådana som har taskig kontakt/lydnad påsina hundar. Min kan jag kalla in från lek och göra ett lydnadsprogram utan problem. På näst sista tävlingen stod jag med ett par från klubben och våra hundar lekte lite i koppel fram till precis innan jag skulle in på banan - inga problem med fokus. Låg även platsliggning med dem.

Sen om man inte ska låta dem leka för att dom blir trötta vet jag inte. Skulle nog inte låta min hund rejsa runt i timmar innan tävling då jag vill att han ska ha fysisk (och mental) energi kvar;)

Sen har ju alla olika tävlingsrutiner, vissa vill vara själva med hunden, andra, som jag, funkar bättre om det är lite slappt fram till vi ska in på banan. Sen finns det säkert hundar som blir jättestörda av att leka innan tävling, men att det är nån undiversiell sanning, ne?
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Var det dummaste jag hört! Klart hunden ska få leka, har man bra lydnad på sin hund har man ju bra lydnad sas.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Det enda jag undviker är lek på träningsplanen, tar det före eller efter utanför planen, de ska ju ändå rastas.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Tack för era svar :)

För mej lät detta väldigt konstigt, tränaren instruerar sina elever att inte låta elevernas hundar leka alls med andra hundar eftersom att hundarna då kommer att skada sej och att hundarna ska tycke att mattte/husse är bäst i världen.

Detta är alltså främst bruks/lydnads nybörjare som får denna infon och de som tävlar gör det på nybörjarnivå.

Personligen tycker jag att en hund som fått busa av sej en stund är lättare att träna med, speciellt när det gäller unghundar.
Hundar behöver få busa och leka med andra hundar.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Jag tycker att det finns olika sätt att se på det.
Om man menar att hunden inte ska leka för den blir trött tycker jag är väldigt individuellt så det verkar konstigt. Min tik får inte busa just innan träningspass just för att hon blir för trött och inte orkar konscentrera sig. men då är hon bara 8 mån.
Hanen däremot behöver "mattas av" innan träningspass för annars har han inte tid att koncentrera sig.
Sen kan jag erkänna att nej hanen har inte fått lekt med alla andra hur som helst under sin uppväxt. Han har haft ett par lekkompisar men i övrigt inte.
Idag har jag en hane som inte har något större intresse för andra hundar, han ser dom inte som varken lekkamrater eller hot, dom bara är där. Om det har med mitt sätt att se på lek under uppväxten att göra eller inte kan jag inte svara på men jag tror nog att det kan spela in.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

hundarna ska ju såklart inte leka samma dag, är det så att du har två hundar får du se till att dom inte leker så mycket eftersom det tar på hunden när du tävlar.

Que? På vilket sätt kan det "ta" på hunden att leka en sväng med kompisen samma dag som man ska tävla? Det verkar helt självklart för dig men jag förstår inte alls faktiskt.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Hur menade personen?

Inte leka samma dag?
ALDRIG leka?
Inte leka på appellplaner?
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Mina hundar får inte leka på appellplanen. Inte heller får dom leka med andra hundar förutom varandra. Det är väldigt få hundar som mina faktiskt får umgås med. Jag vill inte ha någon förväntan på att få leka med andra djur.

Och detta fungerar perfekt för mig. Mina hundar skiter blanka fan i andra hundar. Sen om det beror på mitt sätt att sköta det eller inte, vem vet.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Mina hundar får inte leka på appellplanen. Inte heller får dom leka med andra hundar förutom varandra. Det är väldigt få hundar som mina faktiskt får umgås med. Jag vill inte ha någon förväntan på att få leka med andra djur.

Och detta fungerar perfekt för mig. Mina hundar skiter blanka fan i andra hundar. Sen om det beror på mitt sätt att sköta det eller inte, vem vet.

Ungefär så där gör jag också. Aldrig leka på klubbområdet. Vi skall även kunna gå promenader med lösa hundar under ordnade förhållanden. Sen kan de hända att de kan få busa ibland, men det är jag som väljer med vem och när.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Mina hundar får aldrig leka med sånna hundar som ev kan bli framtida eller är tävlings "konkurenter" just för att jag inte vill ta risken att det vid en ev. platsläggning att dom ska inbjuda varandra till lek. Sen har dom sina "lekkamrater" som dom får leka med. I stort sett inga andra för jag vill inte att dom varken ska ha förväntningar eller skada sej då risk finns för det. O absolut inte hundra på gatan får dom överhuvud taget inte hälsa på. Varför skulle en hund ha behov av att leka/hälsa med alla hundar själv så hälsar jag bara på mina grannar o de som jag känner inga andra.

Var på föredrag med Memea Molin o hon sa att hundar över könsmognadsålder. De leker tydligen inte det är bara parningsinviter. O de har inga behov av att leka med andra hundar.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Var på föredrag med Memea Molin o hon sa att hundar över könsmognadsålder. De leker tydligen inte det är bara parningsinviter. O de har inga behov av att leka med andra hundar.

Så när min hund, kastrerad seden drygt ett år, leker med pommen, 5 ½ år, kastrerad, så är det enbart parningsinviter? Samma när han leket med syrrans snart treåriga dominanta hanne. Söta valpar:p


Nej, det stämmer säkert för vissa individer, men det finns absolut de som gärna leker högt upp i åldrarna! Och så dumma är dom inte att dom tror att dom ska para sig med en annan hanne, det tror jag inte på:grin:

Sen om dom har BEHOV av att leka.. De är flockdjur och jag anser att de ska ha rätt att umgås med artfränder regelbundet. Detta betyder inte att han får leka med kreti och pleti som vi möter på promenader, men han har väl iaf 20-30 hundar han leker med när vi träffar på dem. Möter vi en hund som verkar trevlig och vi är på en bra plats så visst fasen får dom leka en stund, min hund har då inte tagit skada av det iaf, snarare väldigt språksäker och positiv till alla hundar, men ignorerar dem om jag ber honom.

Sen har man flera hundar är de ju flock med varandra, men jag har inte råd att hålla flera hundar för att göra min hund glad.
 
Senast ändrad:
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Många har en massa olika regler när det gäller klubbområden, tränings-/tävlingsplaner, i vardagen osv. Det vanligaste är nog att hundarna inte får leka på planen utan den aktiviteten sköts på annan plats.

Mina hundar får inte hälsa på främmande hundar vi möter någonsin.

Däremot får de leka med varandra och andra "utvalda" hundar var som helst annars. På träningsplanen, i spårskogen, på parkeringen innan tävling osv.

Jag anser att mina hundar märker en TYDLIG skillnad mellan när vi tränar och när det är "hopp och lek"! Att tro något annat hade varit att underskatta mina hundars förmåga grovt!

/Swat
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Mina hundar får inte hälsa på främmande hundar vi möter någonsin.

Däremot får de leka med varandra och andra "utvalda" hundar var som helst annars. På träningsplanen, i spårskogen, på parkeringen innan tävling osv.

Jag anser att mina hundar märker en TYDLIG skillnad mellan när vi tränar och när det är "hopp och lek"! Att tro något annat hade varit att underskatta mina hundars förmåga grovt!

/Swat

Det där sammanfattar mina åsikter klockrent med den enda skillnaden att jag har en hund. Skulle jag följa alla "aldrig-råd" som jag har fått skulle min hund aldrig få umgås med någon hund mer än på avstånd och hur kul hade hans liv varit då?

Jag tillskriver min hund så mycket fattningsförmåga att han förstår skillnaden på jobb och bus. På klubben vi är medlemmar finns det bara träningsplanen att släppa på. Senast idag fick han rasa loss med två labbetjejer som vi ofta träffar och efter 15 minuter bus var det inget snack om att det var jobb som gällde när jag sade ifrån. Platsliggning med bästa lekpolarna som strosar runt intill klassar jag som otroligt bra störningsträning.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Citat: "Platsliggning med bästa lekpolarna som strosar runt intill klassar jag som otroligt bra störningsträning."

Kan bara hålla med! :bow: Om mina hundar inte ens kan jobba med mej när kända hundar finns i dess närhet hur skall de då kunna jobba om någon främmande hund "avviker från mönstret"?
För nästan alla kommer någon gång att "drabbas av" att någon annan hund kliver upp på en platsliggning, står vid sidan av planen och skäller, kommer lös på parkeringen innan tävling osv osv.

En genomarbetad hund är BETYDLIGT bättre än en hund som aldrig fått lära sej att störningar är en del av arbetet!! Anser jag!

/Swat
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Mina hundar får aldrig leka med sånna hundar som ev kan bli framtida eller är tävlings "konkurenter" just för att jag inte vill ta risken att det vid en ev. platsläggning att dom ska inbjuda varandra till lek. Sen har dom sina "lekkamrater" som dom får leka med. I stort sett inga andra för jag vill inte att dom varken ska ha förväntningar eller skada sej då risk finns för det. O absolut inte hundra på gatan får dom överhuvud taget inte hälsa på. Varför skulle en hund ha behov av att leka/hälsa med alla hundar själv så hälsar jag bara på mina grannar o de som jag känner inga andra.

Var på föredrag med Memea Molin o hon sa att hundar över könsmognadsålder. De leker tydligen inte det är bara parningsinviter. O de har inga behov av att leka med andra hundar.

Nog för att Memea är jätteduktig, men att hundar endast skulle leka med varandra vid parning och som parningsinvit låter ju helt borta med vinden. Hundar parar sig endast vid tikens löp, två tikar eller två hanar som leker förusätter jag också att de inte vill para sig.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Det där sammanfattar mina åsikter klockrent med den enda skillnaden att jag har en hund. Skulle jag följa alla "aldrig-råd" som jag har fått skulle min hund aldrig få umgås med någon hund mer än på avstånd och hur kul hade hans liv varit då?

Jag tillskriver min hund så mycket fattningsförmåga att han förstår skillnaden på jobb och bus. På klubben vi är medlemmar finns det bara träningsplanen att släppa på. Senast idag fick han rasa loss med två labbetjejer som vi ofta träffar och efter 15 minuter bus var det inget snack om att det var jobb som gällde när jag sade ifrån. Platsliggning med bästa lekpolarna som strosar runt intill klassar jag som otroligt bra störningsträning.

Håller verkligen med! :)
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Håller verkligen med! :)

Jag håller också med. Jag tycker en hund ska kunna jobba trots att den precis lekt innan, man ska inte behöva förbjuda lek för att man ska kunna jobba med sin hund, hunden ska lyda ändå. Min hund älskar att leka med sina kompisarf och det skulle jag aldrig ta ifrån honom. Han får inte leka med alla hundar utan de jag väljer ut.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 678
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 281
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 378
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp