Bukefalos 28 år!

Inte skaffa pass

Sv: Inte skaffa pass

Hejsan allesammans.

Har tillbringat en hel timme till att gå igenom denna tråd angående passet och upptäckt att flera har frågat en sak som jag undrar över men INGEN har svarat på denna specifika fråga!
Har alla missat frågan eller är det ingen som vet?
Frågan är följande: vad händer om jag måste tillkalla vet. INNAN jag fått mitt pass? Om det gäller en vacc. den ska ju skrivas in, går inte om passet inte kommit.

Jag har en häst som ska ha vacc. senast den 7 januari, det finns inte en möjlighet att passet hinner komma innan dess trots att det skickades in för lääääääänge sedan.
Får den inte vaccineras då?

Snälla någon, kan ni svara på denna fråga så alla som ställt frågan i denna tråd kan få svar?

//brittasparris
 
Sv: Inte skaffa pass

*Lån*
En liten fundering nu när jag suttit och läst i denna jätte tråd....
Svaret kanske finns men jag blev ju vimmelkantig av alla sidor:o

Hur ska man veta att hästen inte är behandlad med otillåtna preparat före passets tid??
Vi kan ta Harry som exempel! Han är två ggr behandlad med preparat som gjort honom otjänlig som människoföda (eller vad det nu heter) och papper har skrivits under på att han inte ska gå till mat....
Jag tänker inte skicka honom på slakt, men om jag skulle ska göra det, finns det något sätt för slakteriet att veta att han är behandlad eller kan jag skicka honom och bara säga att han inte är behandlad och visa passet som bevis??
För i sådana fall kan ju oärliga lätt slakta sina hästar, fast dom egentligen inte får.....

//MNR (som har haft passet klart i 5 mån:D )
 
Sv: Inte skaffa pass

Som jag har förstått det så skickas kopia på papperet in till jordbruksverket, för att hästen ska regiatreras in som otjänlig människoförda. Hur det sen fungerar rent praktiskt med kontrollen mellan slakteri och jordbruksverket vet jag ej, inte heller hur det fungerar om hästen byter namn...
Tvivlar på att rutinerna fungerar, men vet ej med säkerhet. Skulle tro att det är ganska riskfritt för "fuskare".
Känner mig också tvivlande på att det är så värst farliga preparat i sig då det ju tidigare (innan EU) inte varit karens alls på dessa medel.
 
Sv: Inte skaffa pass

Tack Peter.

Då kan jag slappna av och bara invänta vet. och mitt pass.:)
 
Sv: Inte skaffa pass

vitsvans skrev:
Det låter kanske otroligt men jordbruksverket,veterinärer,rasföreningar,komunens djurskyddsinspektörer kan troligtvis leta reda på hästar som inte har pass.Det kanske räcker med att grannen ser att du har häst och rínger o skvallrar (låter fånigt) Om din häst har ett reg.bevis så finns det regiter över dej som ägare hos rasföreningarna och så småningom så har dom genom folk...spårat upp er som inte har pass. Detta kommer att ta en otroligt massa tid,men jag tror inte det går att gömma sej


Med tanke på att det tog mig 8 (!!!) telefonsamtal för att lyckas få ut djurskyddsinspektören att kolla på en gravt vanvårdad häst (gammal, absolut bara skinn och ben, inga tänder att tugga med och ingen specialvård/kost för att ändå kunna få i sig näring osv) och jag vet att dom har dåligt med tid (vilja?) att sköta sina jobb även i många andra kommuner, är det föga troligt att dom plötsligt skulle fara runt för att kolla om fullt friska hästar har sina pass.

Jag har även stött på ett flertal inspektörer som slarvar med den regelbundna kontrollen av stallen, dom har missat att hästarna varit utan vatten i hagen eller att karen varit ordentligt slemmiga, och en djurskyddsinspektör som tycker det är mindre viktigt hur hästarna sköts till vardags, än att t ex gamla skogsmullar har sina pass bara och enbart för att så ska vara, borde omplaceras omedelbart!!!

Hästen i sig mår varken bättre eller sämre av att få ett pass. När det gäller yngre hästar tycker jag lagen är riktigt bra, om det kan förhindra t ex oseriös hästhandel, men gamla hästar som inte tävlas borde vara undantagna. Om JV, veterinärer osv verkligen lägger ner en massa tid på att sätta dit ägarna till opassade hästar som står hemma i sin hage är det en snedfördelning av resurser, ungefär som om polisen skulle stå utanför folks hem och göra alkoholtest innan man kör iväg med bilen. Det finns helt enkelt inte nog med personal och tid för att sånt ska kunna vara befogat.

I övrigt hoppas jag verkligen att du, Vitsvans, anlägger en lite trevligare ton IRL, för du uttrycker dig inte speciellt passande för att ha ett arbete där du ska möta människor.
 
Sv: Inte skaffa pass

Från början skickade kopia på pappren till SJV men sedan ett antal år enbart till Länsvet.
Slakterierna går enbart på vad som står i passet samt djurägarens försäkran.
PL
 
Sv: Inte skaffa pass

En sak som jag tyckte var konstigt, är att passen inte blir makulerade vid slakt.
Någon "död" stämpel eller liknande.. :confused:

AM
 
Sv: Inte skaffa pass

Jag tycker inte att det handlar om ifall man har råd att skaffa pass till hästen eller inte. Självklart har jag råd med en tusenlapp för ett pass till våran 22-åring men jag tycker att hela grejen är helt absurd, ok jättebra med pass för yngre hästar då fyller det kanske en funktion men vad har våran 22-åring fått i sig under sin levnad det har man ju ingen aning om vare sej med pass eller utan.

Mina andra hästar har fått pass men jag vägrar att foga mej i alla dumma ideer som någon myndighet har bestämt. 22-åringen förblir passlös och skall inte användas till livsmedel.

Lite civil olydnad har aldrig skadat "Våga vägra pass till gamla hästar"
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Inte skaffa pass

En familj i stallet skulle köpa ponny för ett tag sen. När de kollade den så satt där fem (5) chip i den???!!! Den har bytt papper 5 ggr. Så var det med den kontrollen, det funkar inte i verkligheten, så för vem ska vi har pass o chip? De som tjänar på det eller.... :smirk: Papperna finns inte någonstans, det blev ingen affär. Så den ponnyn går nog till någon mindre nogräknad eller till någon som inte vet vad som gäller. :mad:
 
Sv: Inte skaffa pass

Nafayette skrev:
En sak som jag tyckte var konstigt, är att passen inte blir makulerade vid slakt.
Någon "död" stämpel eller liknande.. :confused:

AM

En bekants bekant som arbetar med slakt av hästar har nu redan 2 flyttlådor med hästpass, hästägarna vill inte ha dom tillbaka, han vet inte vad han ska göra av dom, och han har redan fått förfrågande från mindre nogräknade hästhandlare om han möjligtvis skulle kunna sälja dom...populärast lär vara skimmel utan tecken.
:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Inte skaffa pass

Det är just därför vi skall ha pass, gärna med obligatorisk chipmärkn.
Innan chipmärkn SKALL man kolla att hästen inte är märkt innan!
PL
 
Sv: Inte skaffa pass

poloplayer skrev:
En bekants bekant som arbetar med slakt av hästar har nu redan 2 flyttlådor med hästpass, hästägarna vill inte ha dom tillbaka, han vet inte vad han ska göra av dom, och han har redan fått förfrågande från mindre nogräknade hästhandlare om han möjligtvis skulle kunna sälja dom...populärast lär vara skimmel utan tecken.
:banana: :banana: :banana:


Men alla pass ska väl tillbaka till den avelsförening som ställt ut passet för makulering ? Vad jag vet är det så på ASVH iaf.
 
Sv: Inte skaffa pass

peter_lundin skrev:
Det är just därför vi skall ha pass, gärna med obligatorisk chipmärkn.
Innan chipmärkn SKALL man kolla att hästen inte är märkt innan!
PL
Om nu den där ponnyn verkligen hade fem chip så verkar det ju finnas en svart marknad... Jag har chippat mina på klinik där kontroll gjordes innan chippet sattes. Jag undrar lite hur/var/vem som kan chipmärka hästar? Utbildning? Kontroll?
//marti
 
Sv: Inte skaffa pass

Nu var det dags igen!! Vet. var i stallet i tisdags o skulle chippa en skäck som inhandlades för ett år sedan!

Hon var uppfödd hos en kobonde. Hade gått på lösdrift hela sitt liv. Var 6 år gammal.

När vet. kollade om hon hade chip, visade sig att det hade hon!!??

Efter telefonsamtal hela dan igår, så fanns inte papperna kvar på henne, avelsföreningarna hade ingen information om henne, men de förra ägarna som sålt henne,till de som de andra köpt henne av, sa att hon är 9 år!!!! O kommer troligtvis från Tranås. Men fortfarande inga papper!!! :devil:

Vad är nästa steg? En ny identitet på hästen?

Det här med chip kommer aldrig att stoppa fifflet med försäljning av hästar!!:mad:
 
Sv: Inte skaffa pass

Chipnummer med identitet borde samlas i ett internationellt register som är lättåtkomligt. Annars är det egentligen tämligen meningslös, måste ju gå att kolla upp var chipet hör hemma!
 
Sv: Inte skaffa pass

"SVF ifrågasätter varför just hästar skall ha pass emedan andra livsmedelsproducerande djur som exempelvis nöt och svin inte har det"

Stämmer det att nöt och svin inte har något passkrav? :confused:

Jag trodde att den största anledningen till passkravet var att
behandlade hästar inte skulle komma in i livsmedelskedjan.
Vad jag vet så äts inte särskilt mycket hästkött i sverige jämfört
med nöt och svin.. :mad:
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 286
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 628
Avel Hej Hur gör ni med SWB när ni kastrerar era hingstar. Veterinären har fyllt i passet, men behöver man skicka in hela passet till SWB för...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp