Bukefalos 28 år!

Inte skaffa pass

Sv: Inte skaffa pass

jag har inte hittat nån id-kontrollant i närheten bara en men hon var sjukskriven så hon kunde inte . jag försöker hitta nån annan i närheten men hittar inte vart man ska söka tiden börjar rinna i väg känns det som och jag undrar om du kanske skulle kunna själpa min att hitta nån?:bow:
 
Sv: Inte skaffa pass

syrran skrev:
Tyvärr bara om hästarna scannas vid utförseln och resultatet av scanningen jämförs med passet.

Här skall det ställas krav på att scanning måste utföras på varje individ. Det kravet måste nog komma från oss hästägare.
Nja, jag tänkte nog på att man hindrade att passen användes på någon annan häst om det redan stod angivet ett chipnummer...;)
 
Sv: Inte skaffa pass

Om jag hade kunskap om en uppfödare som jag visste medvetet chippade om hästar skulle jag ge en blänkare om det till avelsföreningen tex. :angel:
Visste jag att en veterinär gjorde det mot betalning så skulle jag meddela det till veterinärförbundet. :mad:
Inte skulle jag stillatigande acceptera att det skedde och rycka på axlarna och säga att det är inget vi kan göra åt det..:eek:[/QUOTE]

..........................................................................................................................................

Tyvärr så gör jag inte det, jag har alltid stuckit ut näsan för att bevisa för folk vad som är rätt o fel. Jag är inte ensam om att veta om detta, vi är en handfull folk som har diskuterat dessa personer o deras handlingar. Vad hjälper det???? Vet. får en varning om ens det, sen händer inte mer!!! Försvinner en står där en ny, jag lägger den energin på mina hästar istället. :) :D
 
Sv: Inte skaffa pass

Jag kan inte se annat än att det är förordningarna 853 o 854/2004 som gäller o där står visserligen att man kan få ta in hästar utan lagstiftade identitetspapper men att de inte får förklaras tjänliga som livsmedel förrän dessa kommit in. Jag kan inte se ngt som skulle ge vet möjlighet att tjänligförklara passlösa hästar.
Detta stämmer med vad jag fick lära mig på kursen i nya livsmedelslagstiftningen i oktober.
PL
 
Sv: Inte skaffa pass

Trissa skrev:
*lånar knapp*

"Men min häst kommer aaaldrig att säljas, och den ska avlivas här hemma på gården, så den behöver inget pass."

"Jag rider bara hemma i skogen, så därför behöver min häst inget pass"

"Min häst är så gammal, så den behöver inget pass"

"Min häst är så lätt att känna igen, så den behöver inget pass"

Och vad är det som säger att den situationen inte kan bli annorlunda? Omständigheter kan ändras så att man blir tvungen att sälja sin häst, har man inte betalat sina räkningar kanske kronofogden tvångssäljer den, ägaren dör i en olycka, hästen blir stulen, springer bort, eller vad som helst.

Självklart kommer det att ta tid att göra sig av med barnsjukdomarna, men någonstans måste man ju börja.

Den dagen det blir en annan omständighet för mej kommer min märr bli avlivad. Så jodå jag vet mkt väl vad som kommer hända henne då. Hon kommer aldrig säljas igen (sålde henne för 5 år sedan, efter 2 år va hon ute till det tredubbla priset som 20 åring som RIDHÄST :eek: köpte genast tillbaka henne men till de priset vi sålt henne för)...
 
Sv: Inte skaffa pass

*knapplån*

Man kan undra hur de gör i t ex Polen med alla deras hästar (det är ju ett par... :smirk: )? De är ju också med i EU. Bara en liten tanke.. :)
 
Sv: Inte skaffa pass

Ja ja .. du gjör ju som du vill....

Men i min värld är det gamla talesättet, "att tiga är att samtycka ganska så passanden i detta fall"....
 
Sv: Inte skaffa pass

vitsvans skrev:
Till alla er som INTE väljer att skaffa pass till era hästar,kan jag bara säga att ni är oansvariga. Jag är id-kontrollant och jag kan lova er attdet kan stå er dyrt om ni inte gör pass till era hästar. Detta är straffbart och både veterinärer och jordbruksverket har privatfolk som kommer att leta efter hästar utan pass. Vad gör ni om hästen behöver vård o en veterinär behöver komma dit? Har ni inget pass då så har veterinären anmälningsplikt. Detta betyder att veterinären MÅSTE tala om att dom har behandlat en häst utan pass. OM ni nu ÄLSKAR eran häst och är rädd om den och vill den VÄL så SNÄLLA skaffa pass till den. Passet behövs INTE bara till tävling utan även till avlivning o veterinärt besök. TÄNK ER FÖR:bump:
Vilket jävla bullshit, som säkert många redan har skrivit så begår en veterinär tjänstefel om den nekar att behandla ett djur, Tar man bort hästen hemma och gräver ner den eller skickar på destruktion krävs inget pass. Det är enbart vid slakt som passet behövs. Jag kommer inte att skaffa pass på min 25 åriga ponny och veterinärerna jag använder kommer att behandla min häst ändå...... Sen det här med att veterinärerna har anmälninsplikt om en häst saknar pass är också fel, det har dom inte.....
 
Sv: Inte skaffa pass

Och vad händer om du och familjen dör i en bilolycka? Vet förvaltaren av dödsboet om att hästen ska avlivas då?

Förstår du inte att det som kanske är lite besvärligt och kostar dig lite pengar gagnar andra hästar?
 
Sv: Inte skaffa pass

Trissa skrev:
Och vad händer om du och familjen dör i en bilolycka? Vet förvaltaren av dödsboet om att hästen ska avlivas då?

Förstår du inte att det som kanske är lite besvärligt och kostar dig lite pengar gagnar andra hästar?

HELA min familj åker aldrig samma bil.
HELA min familj (som nu är mamma på ett håll, pappa på ett håll, syster med familj på ett annat, men alla inom 5 mils radie) vet vad som kommer hända med mina hästar om det händer mej nåt...
Alla är medvetna om att Gammelmärren går till slakt och de andra två säljs i såna fall om inte syrran tar dem (inkl märren)....

Besvärligt för mej JA !
Gagnar andra hästar ??????????? :confused: HUR DÅ ?
Men om du nu tror på detta så kan du eller nån annan som "tycker synd" om min snart 23åriga märr gärna betala de kostnader som ett pass innebär på henne ... Inte mej emot ! Det är era pengar !
Hur jag gör med mina pengar har ni inte med å göra !!!
 
Sv: Inte skaffa pass

Ehh de som har häsatr som närmar sig 30 år och de vet inte om hästen lever en dag till. De ska skjuta hästen hemma och begrava den hemma..Tycker inte dom är oansvarliga...Vet MÅSTE behandla en häst som är akut sjuk även om den inte har pass.

Jag skaffade pass till min 25 åriga häst men de är bara fö rjag är så förbenat laglydig är HELT emot pass iaf.

Jag kan förstå att de som har gamla hästar väljer att inte skaffa pass..

Jag vet MÅNGA som avlivar fullt friska gamla hästar nu bara för de inte vill skaffa pass.
De tar 4 månader innan de kommer hem och har du en häst på 34 år så kan de vara död när passet kommer :crazy:
Får du penagrna tillbaka då?? skulle ju inte tro de
 
Sv: Inte skaffa pass

Ja om jag får en akut sjuk häst som är gammal och som ska begravas hemma och inte har pass......... är det kanske dax att ta bort honom just då när han blir akutsjuk, men att låta den gamle hästen leva utan pass tillsdess.......... tja inget hinder tycker jag.
 
Sv: Inte skaffa pass

Läste i lokaltidningen idag att många har panik att skaffa hästpass. Det senast är att man ska kunna visa att man sökt hästpass, det finns risk för att man kan få böter om man inte har pass...men artikeln avslutades med att man inte tror att de gamla hästarna som aldrig lämnar gården får pass...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Avel Hej Hur gör ni med SWB när ni kastrerar era hingstar. Veterinären har fyllt i passet, men behöver man skicka in hela passet till SWB för...
Svar
3
· Visningar
749
Senast: Magnum
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 313
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 395
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp