Intel vs. AMD? Och vilket märke på datorn?

K

Kimz0r

Ja, ni ser rubriken. Varför, eller varför inte?

Och vilken tillverkare ska man köpa ifrån? Jag är negativ till HP/Compaq, skeptisk till Packard Bell, min Dell-laptop är skit, den bästa dator jag haft var en FujitsuSiemens och jag är nöjd med min Acer-laptop. Resterande har jag ingen åsikt om.

(Jag söker en stationär dator för surf och pappersarbete, färdibyggd, exkl. skärm för en sådan har jag redan, och jag vill helst inte betala mer än 4-5000 kr.)
 
Sv: Intel vs. AMD? Och vilket märke på datorn?

Ja, ni ser rubriken. Varför, eller varför inte?

Och vilken tillverkare ska man köpa ifrån? Jag är negativ till HP/Compaq, skeptisk till Packard Bell, min Dell-laptop är skit, den bästa dator jag haft var en FujitsuSiemens och jag är nöjd med min Acer-laptop. Resterande har jag ingen åsikt om.

(Jag söker en stationär dator för surf och pappersarbete, färdibyggd, exkl. skärm för en sådan har jag redan, och jag vill helst inte betala mer än 4-5000 kr.)

Man kan köpa en dator som byggs ihop av delar hos en lokal datorbutik. Om butiken upphör och datorn blir krasslig kan man själv eller en kompis laga den.
 
Sv: Intel vs. AMD? Och vilket märke på datorn?

Jag glömde nämna att jag är skeptisk till "hembyggen" också. Jag har haft några sådana, även "butiksbeställda", och det har mest bara varit krångel.
 
Sv: Intel vs. AMD? Och vilket märke på datorn?

Jag skulle satsa på en FujitsuSiemens, de gör tysta och prisvärda datorer med bra prestanda.

Ingen större skillnad mellan Intel och AMD så vitt jag vet iaf.
 
Sv: Intel vs. AMD? Och vilket märke på datorn?

"Det är inte skit datorn. Det är skit i spakarna hos personen som använder datorn :-D" Det är mitt motto. Om du sen tycker att Acer är bra datorer då är det riktigt illa ställt med tanke på att det är dom bidrar med störst skiten inom datorvärlden. http://www.dustinhome.se/lp_5472_613.aspx
 
Sv: Intel vs. AMD? Och vilket märke på datorn?

OM man nu inte vill bygga sin egen dator så tycker jag nog HP är rätt bra för att vara färdigbyggda.
Min senaste (nu avlidna pga av blixtnedslag) blev 4-5 år gammal och gick som en klocka ända in i slutet (förutom fläkten som började säga upp sig, men den hade varit plättlätt att byta).
Pga av att ena föräldern arbetar för region Skåne så har vi haft många HP datorer och jag har inte haft mycket att klaga på. De bygger tyvärr inte med de tystaste fläktarna men på den senaste har jag inget att klaga på - dock är den en av deras dyraste modeller.

De FujitsuSimens jag stött på har varit rent skräp tyvärr MEN de har endast varit skoldatorer och en minidator så jag kan inte ge någon bra bild av dem.
 
Sv: Intel vs. AMD? Och vilket märke på datorn?

Tillägg: Jag tycker att Intel gör mycket bättre processorer än AMD, men jag kan tänka mig att det är en smaksak.
 
Sv: Intel vs. AMD? Och vilket märke på datorn?

"Det är inte skit datorn. Det är skit i spakarna hos personen som använder datorn :-D" Det är mitt motto.
Så konstruktiv man kan vara.

Om du sen tycker att Acer är bra datorer då är det riktigt illa ställt med tanke på att det är dom bidrar med störst skiten inom datorvärlden.
Det sade jag inte att jag tyckte. Jag sade att jag hade en Acer-laptop som jag var nöjd med.
 
Sv: Intel vs. AMD? Och vilket märke på datorn?

"Det är inte skit datorn. Det är skit i spakarna hos personen som använder datorn :-D"
Riktigt så brutalt skulle inte jag vilja säga det, men förstår vad DrPepper menar. De skillnader jag upplever mellan olika datortillverkare handlar mest om väldigt fysiska bitar som t.ex. ljudnivå och storlek/form på chassi. Hur bra datorer fungerar beror i allmänhet till väldigt liten del på vilken logga som sitter på framsidan. Oftast beror det till mycket större del på mjukvarubitar, främst sådant som användaren ansvarar för. Att drivrutiner, applikationer och OS hålls uppdaterade, att effektivt virusskydd är uppdaterat, att låta bli suspekta knäckta programvaror, att diskar inte tillåts bli överfulla eller fragmenterade etc. Andra kritiska saker som påverkar funktionen och som användaren kan påverka är t.ex. att diskar byts innan deras livslängd är slut, att datorns innanmäte hålls rent och dammfritt etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Intel vs. AMD? Och vilket märke på datorn?

HP, FujtisuSiemens eller Compaq tror jag är rätt likvärdiga.

Dell är jag lite skeptiskt till då de hade t.ex hade minnen eller nätagg. som var nästan standard, så vid reparationer var man tvungen att betala 50 % extra bara för att få Dell-delar.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Sonen (11 år) sparar till en ny laptop. Håller på och kollar lite olika alternativ, men vet ju inte vad som passar bäst. Han surfar...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: bigganl
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler Max.pris som det ser ut just i detta nu: 4500 kr. Helst lägre. Helst 3500-4000 kr. Jag använder datorn på jobbet och i skolan - Office...
Svar
9
· Visningar
1 432
Senast: imzork
·
IT & mobiler Min bärbara börjar ge sig och jag har länge suktat efter en stationär dator med mer hårddisk och minne så det händer lite när man ger...
Svar
3
· Visningar
820
Senast: Kimz0r
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp