Jag är fördomsfull och behöver en laptop.

imzork

Trådstartare
Max.pris som det ser ut just i detta nu: 4500 kr. Helst lägre. Helst 3500-4000 kr.

Jag använder datorn på jobbet och i skolan - Office, Firefox, Photoshop och andra kontorsprogram. Jag spelar inga spel. Någon gång ibland vill jag titta på DVD eller SVT Play. Jag använder Spotify ofta.

Jag gillar: Tysta snälla datorer som gör vad de ska.

Jag avskyr: Datorer som väsnas, segar, tramsar och konstrar. Förbättringsförsämringar.

Jag har dålig koll på: Skärmstorlek. Har 18,5" på den stationära, 8,9" på laptopen, 19" på Mac:en och min gamla Dell hade 15,4". Ändå vet jag inte vad jag "vill ha", hur stor skillnaden är på t.ex. 15" och 17".

Absolut krav: Behaglig skärm och trådlöst nätverk. INTE Windows Vista.

Fördomar: Dell överhettar, Acer låter illa och är långsamma, Compaq och Packard Bell är opålitligt skräp som ofta går sönder och kostar mycket att uppgradera och reparera, Hewlett Packard är om möjligt ännu sämre än Compaq och PB, hembyggen/custom made är värst av alla.

Mer fördomar: AMD-processorer brinner upp.

Märken jag har bra erfarenhet av: FujitsuSiemens (min nuvarande stationära är en FS och den fungerar fortfarande bra två år efter köp, hade även en FS för flera år sedan som fungerade hur bra som helst i flera år).

Märken som jag har dålig koll på: Asus, Lenovo, Sony, Samsung.

Så. Shoot.
 
Sv: Jag är fördomsfull och behöver en laptop.

Kan först säga så här

Ska du ha datorn mycket på resande fot så är en 13" bra
Ska du bara ha med dig den lite då och då är 15'4" bra
Ska du knappt flytta den så är en 17" bra

Lenovo gör bra grejer så och detta pris och paket tycker jag ser riktigt bra ut
*länk borttagen av moderatorn*
Det enda jag är lite frågetecken till är processorn men den fungerar nog fint med det du behöver den till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är fördomsfull och behöver en laptop.

Det där paketet verkar onekligen lovade. Vad är det för frågetecken du har inför processorn?
 
Sv: Jag är fördomsfull och behöver en laptop.

Känner inte igen processorn men den fungerar säkert riktigt bra.


Hmm fick visst inte länka, sorry tänkte inte på det samt det var ju bara lite oskyldigt tips.
 
Sv: Jag är fördomsfull och behöver en laptop.

Jag hann se den.

(Och vi har fått länka förr.)
 
Sv: Jag är fördomsfull och behöver en laptop.

Bra

Det är lungt då vet man att man inte ska länka i fortsättningen
 
Sv: Jag är fördomsfull och behöver en laptop.

Lite allmänt...

Skärmstorlek: 15" hade nog passat bra om du ska flytta runt lite. Min gamla laptop har 14" och det är för lite, 17" är för mycket för att asa-kasa på.

Absolut krav: (Vad är en behaglig skärm?) finns det ens nya datorer utan trådlöst? Vista är dött och förgånget. Alla nya säljs med W7 i olika versioner.

Märken:
Acer+Asus är likvärdigt skräp enligt pv
Packard Bell har jag bara hört dåligt om
HP har köpt Compaq och de har därmed mer likvärdiga produkter
Sony får du betala 1000-lappar extra för designen

Dell + Lenovo + Samsung = har ingen närmare koll på

/ricca, som dreglar på Macbook...
 
Sv: Jag är fördomsfull och behöver en laptop.

Absolut krav: (Vad är en behaglig skärm?) finns det ens nya datorer utan trådlöst? Vista är dött och förgånget. Alla nya säljs med W7 i olika versioner.
En behaglig skärm är en skärm som inte anstränger ögonen. Äldre plattskärmar är lite (eller rentav mycket) obehagliga. Högblanka bildskärmar är i regel trevliga.

Jag hittade en dator på Prisjakt som fortfarande hade Vista, därav garderingen.

/ricca, som dreglar på Macbook...
Ja, en sådan hade jag absolut skaffat - om jag haft råd.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är fördomsfull och behöver en laptop.

Högblanka skärmar, borde inte dom vara väldigt ljuskänsliga? Dvs om solen skiner=man ser inget på datorn.
 
Sv: Jag är fördomsfull och behöver en laptop.

Jag sitter å andra sidan aldrig utomhus med datorn.
 

Liknande trådar

K
IT & mobiler Ja, ni ser rubriken. Varför, eller varför inte? Och vilken tillverkare ska man köpa ifrån? Jag är negativ till HP/Compaq, skeptisk...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: Unix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp