Bukefalos 28 år!

Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

A

Adina

Hej!

Mitt namn är Adinna, 20 år, och jag har plötsligt blivit supersugen på att prova på galoppsporten. Är det någon mer än jag som i princip aldrig har provat på galopp som känner sig utmanad att åka med mig till Strömsholm för en Intro/Prova på kurs? :) vore jättekul!

Mvh Adina
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Jag vill!!! men är jag för gammal kanske?? 27 år...
Tycker att det verkar spännande, men vart kan jag läsa mer om det?
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Jag ska åka. Anmäld och klar! Och jag känner mig garanterat för gammal, 27år :D
Men vad f*n, jag tycker kursen verkar intressant och bra så jag får väl känna mig som en gammal tant;)
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Hej, ni är rena barnungar jämfört med en av mina vänner som var där häromåret. Hon är jämnårig med mig och hade jättekul! (förutom träningsvärken:angel:)
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Tack, det var skönt att höra att jag inte slår något sort åldersrekord:D
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Till vilka riktar sig kursen? Jag skickade ett mail med lite frågor men har inte fått svar än.. Jag skulle gärna gå, är ännu mer lastgammal (29). Jag ska gå Steg2-kursen i vår men skulle gärna vilja lära mig mer om tekniken kring ridning. Blir ju jag som kommer rida min amatörtränade stackars häst till vardags, då tänkte jag att det ju kunde vara toppen att få lite tips.. Tror ni kursen skulle passa en sån som jag? :)
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Säkert! Jag har en bekant som gick någon liknande kurs och hon är i 50-årsåldern. Är du bara intresserad och vill ha lite träningsvärk:angel: ska du absolut söka!
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Då är du i samma situation som mig :)
Och då bli inte jag äldst:p
Tycker du ska gå, för när jag kollade idag så blir det bara kurs om det är tillräckligt många anmälda.
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Ska du också bli amatörtränare? Har de svarat dig vad exakt det kommer bli för teori etc? Kommer det överlappa Steg1 och steg2 kurserna?
Ja usch, äldst och längst och sämst tror jag att jag kommer stå för :P

Haha och träningsvärk lär jag få ja.. var ute och körde galoppintervaller häromdagen och höll på att dö!
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Japp, ska också bli amatörtränare:bump:

Nej jag har inte fått något exakt svar på vad det kommer bli. Kan tänka mig att det blir lite samma teori men vad vet jag. Det är ridningen jag vill åt, för den lär man sig ju inte på licenskurserna.

LOVAR att du inte är sämre än mig. Jag har tydligen inga muskler i varesig armar eller ben:angel:
Dom garvade rått åt mig på praktiken när lilla pållen bestämde tempot. (men vad gör man inte för att roa;))
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Jag skulle tro att mycket av teorin på tränarkursen handlar om proppar och reglemente och sådana ämnen. Inte så mycket om hur man tränar. Jag kan ha fel men så har det varit tidigare.

*studieresa till Ströms hade kanske varit intressant :angel:*
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Men man tycker ju att träningsbiten borde vara en nog så viktig del?!
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Jo, men utrymmet är begränsat och att träna häst lär man sig inte på en kort kurs. Det bästa sättet att lära sig att träna häst är att jobba för olika tränare och lära sig av deras misstag. Det finns dessutom lika många teorier om träning som det finns tränare. :angel:

När det gäller proppar och reglementet är det förbundet som kan det och det kan man inte lära sig någon annanstans.
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Någon som har gått kursen och kan ge sitt omdöme? :)

Hur är ridpassen uppbyggda?
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Någon som har gått kursen och kan ge sitt omdöme? :)

Hur är ridpassen uppbyggda?

Jag har gått de flesta galoppkurserna på Strömsholm. Från prova på till startbox. I princip är det Brittish Racing Scool på svenska och Colin Rayner som är från BRS är instruktör och använder deras material.

Det handlar främst om att lära sig rida och hantera galopphästar. Man rider två ridpass om dagen. Alla pass filmas så man får en bra feedback efter varje lektion. Kurserna på Strömsholm handlar om att rida och har inte mycket gemensamt med steg 1, 2... ...kurserna. De är på engelska och håller en hög kvalité. Åldrarna på kurserna är 16-50 och hade de varit mer kända hade det varit kö till dem. Passa på nu när chansen finns. Risken är stor att all galopputbildning på Strömsholm läggs ner nästa år...
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Lite mer info om galoppkurserna som jag upplevt dem...

Gemensamt för dem alla är att de är på engelska och allt grundmaterial är från BRS. I princip så filmas alla ridpass med gemensam utvärdering efteråt. Man genomför ridpass både inomhus som på bana. En del övningar utförs även på "Plastic Wonder. Man bör skaffa sig en riktig hjälm om man inte har det. Förvånansvärt många tar med sig sin "ridhästhjälm" med skärm. Man ser inget med den typen av hjälm när man står i jockeysits. Och ingen rider utan väst...

Har man tillgång till en galopphäst så är det inte fel att ta den med sig då det inte kostar något extra. Jag hade egen häst med mig på "prova på galopp kursen". Den skulle starta på jägersro en månad senare och den vann det löpet. Så det är bra kvalité på ridpassen... *ler*

Prova på galopp kursen.
Introt till galoppen. Mycket handlar om horsemanship, hur man sköter och hanterar fullblod i galoppstallen. Tränsning, sadling och hur man hoppar upp på ett fullblod. I stort sett alla ridpassen är i ridhuset. Teknik och balans, tygelfattningar mm. Är nivån bra på kursdeltagarna finns chansen att komma ut och rida på banan i slutet på kursen. När jag gick kursen så var vi första kursen som fick komma ut och cantra på slottsbanan.

Canterkursen.
Nu handlar det om lite högre tempo men även om fortsatt teknik och balansövning. Man får prova på att hålla tempo, rida i bredd och efter varandra. Man går lite mer in på träning av galopphästar, upplägg med mera. Beroende på kursdeltagarnas erfarenheter och längden på kursen får man komma ut och cantra på den stora banan i Strämsholm.

Fast canterkursen.
Nu börjar det handla om tempo och hög fart. Man bör ha ridit en del på bana och ha erfarenhet av snabbjobb. Man får lära sig vikten av att hålla tempot, rida med GPS. De flesta ridpass görs på stora banan och man rider parvis. Återigen mer av träningsupplägg av galopphästar, sjukdomar och skador...

Startboxkursen.
Detta är så nära riktiga starter man kan komma. Man går igenom hur man lär hästar och ryttare att starta i startbox. De två första dagarna handlar mycket om teknik och balans. Fungerar allt så får man starta på riktigt i startbox på onsdagen. Går allt väl så får man göra ett stort antal starter. Men detta är som sagt så nära the "real thing" man kan komma och det är inte ofarligt...

Tycker att alla kurser håller hög kvalité och det är nog inte fel att gå om en del som repetition. Var får man annars chansen att bli filmad och få en utvärdering av ridstil. Få hjälp med att rätta till fel mm. Är lite sorgligt att inte (amatör)tränare tar chansen och skickar sina hästar och ryttare till dessa kurser. De är defintivt kostnadsvärda. Och jag tror inte man kan få så mycket startboxträning någon annanstans. Ser inte någon anledning till att alla skall åka till England när man kan gå BRS på Strömsholm här i Sverige. I alla fall så länge Colin är här. Så ta chansen!
 
Sv: Intro/Prova på kurs Galopp på Strömsholm

Kan inte fatta varför dom ska lägga ner utbildningarna. Det verkar ju som att alla som har gått dom är jättenöjda.

Ska försöka hinna gå den som är i början av november, det gäller att passa på medans det finns kvar.:laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 757
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 347
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
854
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp