Bukefalos 28 år!

Introducera två nya hästar för varandra

Diamant

Trådstartare
Hej alla!
Undrar hur ni skulle gått tillväga om ni skulle sammanföra två nya hästar med varandra på ett helt nytt ställe.
Får hem mina två hästar i slutet på veckan till vår hästgård och har nu fundering på hur jag ska gå tillväga. Båda hästarna är snälla och är i medelrang enligt tidigare ägare. Båda är ston på 9 och 6 år. En av hästarna är islänning och den andra halvblod. Om de nu har betydelse . Ska jag låta dem stå inne i en Box under natten för att sedan släppa ut dem ihop? eller låta dem gå i olika hagar ett par dagar så dem vänjer sig vid varandra?
De finns inga andra hästar på gården vill jag bara förtydliga.
Hur skulle ni ha gjort?
 
antingen har jag släppt direkt (jag har ifs ranglåg som passar sig) eller så sova bredvid den ranghöga över natten....
 
Jag hade hämtat båda på kvällen och låtit dom bekanta sig lite över natten på box. Sen släppt ihop på morgonen.

Haft ordentligt med hö på natten/morgonen och även lagt ut många högar med långt mellanrum i hagen.
 
Jag skulle nog låtit dem gå bredvid varann i olika hagar en dag eller två, sen hade jag promenerat med båda hästarna tillsammans de dagarna och avslutat med att sista promenaden blir tillsammans in i samma (rymliga) hage.
 
När jag lånade ut Simba som sällskap till en annan för bete så red vi några varv bredvid varandra i hagen (både för att hästarna skulle bekanta sig med och även lära sig hagen) vi hoppade sedan av och lät dom beta nära varandra sedan släppte vi dom.

Tycker det blir mer problem när ny häst ska in i redan befintligt flock eller om någon av hästarna redan känner sig hemma i hagen.
 
Det jag skulle fundera på är hur den stora hästen reagerar på andra gångarter än skritt, trav och galopp? Vet stora hästar som blivit vettskrämd av tölt och pass och andra som inte det inte rört dom det minsta.
 
Det jag skulle fundera på är hur den stora hästen reagerar på andra gångarter än skritt, trav och galopp? Vet stora hästar som blivit vettskrämd av tölt och pass och andra som inte det inte rört dom det minsta.
Åhh har inte ens tänkt på att den andra hästen kan bli konfunderad över islänningens gångarter. Ska ha de i åtanke, Tack!!
 
Håller med övriga, min häst tycker att islandshästar är tokspännande när de rider förbi hagen. Hög svans och blås och flås men väldigt nyfiken :p
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 646
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 039
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp