Bukefalos 28 år!

"Iron" bett - bra? Skaver dom inte?

lakrits

Trådstartare
Har funderingar på att köpa en iron bett till min tjej.
Jag har hört mycket positivt om det här och vad jag förstått så är det väldigt vanligt inom just westernridningen.
Hästarna ska tydligen gilla dessa...
Jag har hört att ju mer "rostiga" dom blir desto mer tycker hästen om dom...stämmer det?

Om man tittar på andra saker som blir "rostiga" så blir det ju som en raspig yta..blir det på betten med?
Skaver inte detta i hästen mun då?

Tredelade finns ju inte utan har kollat på det tvådelade som blir "rakt" när man tar i tyglen,,,alltså att det inte böjer sig som ett vanligt tvådelat gör.
Är dom här bra?
Min häst är ju inte mogen för stång...finns det i så fall andra bra bett än det jag kollat på(ovanstående)?
 
Sv: "Iron" bett - bra? Skaver dom inte?

Har funderingar på att köpa en iron bett till min tjej.
Jag har hört mycket positivt om det här och vad jag förstått så är det väldigt vanligt inom just westernridningen.
Hästarna ska tydligen gilla dessa...
Jag har hört att ju mer "rostiga" dom blir desto mer tycker hästen om dom...stämmer det?

Om man tittar på andra saker som blir "rostiga" så blir det ju som en raspig yta..blir det på betten med?
Skaver inte detta i hästen mun då?

Tredelade finns ju inte utan har kollat på det tvådelade som blir "rakt" när man tar i tyglen,,,alltså att det inte böjer sig som ett vanligt tvådelat gör.
Är dom här bra?
Min häst är ju inte mogen för stång...finns det i så fall andra bra bett än det jag kollat på(ovanstående)?

Hej!
Jag är inte så jätteduktig på det här med bett, men jag kan ju alltid dela med mig det jag vet.:)

Jag har just bytt från "vanligt" tredelat till sweet iron tredelat. Fungerar jättebra. Känner några som också har iron och deras
bett har inte blivit raspiga. Men man får väl hålla uppsikt.:idea:

Men jag tror och har hört (både av tränare och häst-och-människotandläkare) att man inte ska ha 2 olika metaller i
betten. Det var en fysik/kemisk förklaring. Att det blev
typ små elektriska vågor i munnen som i längden inte alls är bra.
(eller vad det nu var) Ska kolla upp det närmare.
Så jag köpte för säkerhets skull rent iron och inte koppar/iron:)

Jag är inte förtjust i 2-delat. Det blir så lätt inte alls bra
för hästen, det åker ju lätt "upp".

Lycka till!

//Gilly
 
Sv: "Iron" bett - bra? Skaver dom inte?

Var har du fått tag på det bettet?
Och tredelat? Jag har letat som en galning och har även frågat butiksägare som i sin tur frågat sina leverantörer och tredelade finns inte enligt dom....:confused:

Är det oftast koppar/iron i betten?
 
Sv: "Iron" bett - bra? Skaver dom inte?

Jag har nyss köpt tre delat bett :smirk:
Hittade ett på hööks som det står sötmalm på, måste ju vara samma sak.
Sen hittade jag även ett på börjes som heter 2104 Bett 3-delat

Men de hade även koppar i sig.
 
Sv: "Iron" bett - bra? Skaver dom inte?

Var har du fått tag på det bettet?
Och tredelat? Jag har letat som en galning och har även frågat butiksägare som i sin tur frågat sina leverantörer och tredelade finns inte enligt dom....:confused:

Är det oftast koppar/iron i betten?

Här:
http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=32_47&products_id=204 = Islandshästshop, men med bett spelar det ju ingen roll.

Och:
http://webshop3.yr.se/index.do = Här beställde jag mitt nyaste. Också island. Mycket billigare.

Jag letade också som en galning i månader, men så viase det sig vara såhär enkelt..:)

Ja, det är oftast koppar i mittdelen på bettet.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 173
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
975
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp