Irritation

Tilde789

Trådstartare
Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen?

Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen, det ska pillas överallt och på EXAKT allt, bitas i jackor, dras i fickorna och i dragkedjor, gnagas på kedjorna på uppställningsplatsen som är gummiklädda. Inte nog med det så skrapas det med hovarna också, tidigare ägare verkar inte ha brytt sig överhuvudtaget om detta men jag blir fruktansvärt irriterad på henne!
Försökt med att vara superkonskvent länge med att bara putta bort henne när hon håller på såhär och inget godis alls men det hjälper verkligen ingenting och att bli arg funkar absolut inte🤷🏻‍♀️

Ibland rinner det över och irritationen går ut över henne vilket jag får så fruktansvärt dåligt samvete över och känslan av irritationen är såååå jobbig och jag vill bara släppa den, egentligen lära mig att bara ignorera beteendet men det är så himla svårt 😞

Har väll egentligen ingen konkret fråga mer än att jag ville skriva av mig. Har ni några supertips mer än att ”bara ignorera” för att släppa irritation snabbare osv eller lära sig hantera irritationen bättre så är det mer än välkommet!
 
Måste den stå uppbunden så att den når att äta på kedjorna?

Det handlar ibland om att släcka beteenden genom att inte ge hästen möjlighet att utföra dem.

Och måste du bli irriterad på att den föpplar när den uppbunden? Vad är det som triggar dig? Är beteendet farligt? Eller är det så att du stör dig på det, och det är egentligen det som är problemet?

/Elo - vars häst tycker det är så fruktansvärt tråkigt att stå uppbunden att han nästan vält två gånger när han hittat på idiotsaker.
 
Jag har stoppat ett grimskaft eller liknande i munnen på sån hästar.
Varför blir du irriterad?
Se till att hon inte kommer åt sånt du inte vill att hon ska pilla på och ge henne något hon kan få pilla på.
 
Måste den stå uppbunden så att den når att äta på kedjorna?

Det handlar ibland om att släcka beteenden genom att inte ge hästen möjlighet att utföra dem.

Och måste du bli irriterad på att den föpplar när den uppbunden? Vad är det som triggar dig? Är beteendet farligt? Eller är det så att du stör dig på det, och det är egentligen det som är problemet?

/Elo - vars häst tycker det är så fruktansvärt tråkigt att stå uppbunden att han nästan vält två gånger när han hittat på idiotsaker.
Hon måste tyvärr stå fast på gången annars vandrar hon iväg, kan heller inte sätta kedjorna så pass tight att hon inte når dom för hon kan få panik när hon sitter för tight. Inget farligt beteende överhuvudtaget utan jag bara stör mig på det utan någon som helst anledning och det är väl egentligen det jag vill sluta göra men så mycket lättare sagt än gjort😞😞
Hon är ju världens snällaste häst på alla sätt och vis så irritationen är verkligen helt obefogad
 
Jag har skött en sån häst. Den behövde få nosa och peta/bita/pillra på allt så vi ordnade saker som den fick leka med. T.ex. pappkartonger (obs utan metallklamrar).
Den blev extra plockig när den haft för lite att göra.
Tycker du kan trickträna din häst att plocka upp saker på kommando och att peta på saker med mulen. Tror den behöver mer hjärngympa. Tänk hundträning. :D
 
Jag har stoppat ett grimskaft eller liknande i munnen på sån hästar.
Varför blir du irriterad?
Se till att hon inte kommer åt sånt du inte vill att hon ska pilla på och ge henne något hon kan få pilla på.
Det ska jag testa göra. Vet inte varför jag blir irriterad, det vara stör mig och jag fattar liksom inte varför. Vill bara kunna släppa och skita o det
 
Jag har skött en sån häst. Den behövde få nosa och peta/bita/pillra på allt så vi ordnade saker som den fick leka med. T.ex. pappkartonger (obs utan metallklamrar).
Den blev extra plockig när den haft för lite att göra.
Tycker du kan trickträna din häst att plocka upp saker på kommando och att peta på saker med mulen. Tror den behöver mer hjärngympa.
Hästen motioneras väldigt väl och varierat samt går på lösdrift men ska testa ge henne nått som hon får pilla med, typ köpa en leksak eller så som hon kan ha när vi står på gången!
 
Hon måste tyvärr stå fast på gången annars vandrar hon iväg, kan heller inte sätta kedjorna så pass tight att hon inte når dom för hon kan få panik när hon sitter för tight. Inget farligt beteende överhuvudtaget utan jag bara stör mig på det utan någon som helst anledning och det är väl egentligen det jag vill sluta göra men så mycket lättare sagt än gjort😞😞
Hon är ju världens snällaste häst på alla sätt och vis så irritationen är verkligen helt obefogad

Når den kedjorna om du sätter dem i ringen vid ganashen?
 
Det ska jag testa göra. Vet inte varför jag blir irriterad, det vara stör mig och jag fattar liksom inte varför. Vill bara kunna släppa och skita o det

Låter som mer som du behöver jobba med dig själv och ditt humör än med hästen.
Skratta år det istället och gör något roligt av det.
Klicka in henne och lär henne tricks, det brukar vara lätt med den typen av hästar.
 
Kan hon inte få ett hönät eller något annat sätt att få käka under tiden, istället för att sitta fast på ett sätt som verkar vara både tråkigt och en aning stressande för henne?

(Och du kanske skulle ha nytta av att läsa lite om acceptans? :) Det finns förvisso inte någon mirakelformel, men om man får ett annat sätt att förhålla sig till det som triggar en så blir det lite enklare att komma till konstruktiva lösningar.)
 
Låter som mer som du behöver jobba med dig själv och ditt humör än med hästen.
Skratta år det istället och gör något roligt av det.
Klicka in henne och lär henne tricks, det brukar vara lätt med den typen av hästar.
Jo det vet jag, det är det jag söker tips för hur jag ska hantera irritationen och inte hur jag ska få bort beteendet på henne. Hade jag bara kunnat skratta åt det så hade det inte varit ett problem.
 
Smeta antibit på kedjornas gummiöverdrag? Det har jag gjort till min som också är sådär pillig. Sätter även alltid kedjorna vid ganaschen, hon når ändå men tycker det blir lite bättre.

Hur gammal är den? Min har blivit bättre med ålder (är 7 år nu) men hon kommer nog alltid vara en ”pillig” häst.
 
Kan hon inte få ett hönät eller något annat sätt att få käka under tiden, istället för att sitta fast på ett sätt som verkar vara både tråkigt och en aning stressande för henne?

(Och du kanske skulle ha nytta av att läsa lite om acceptans? :) Det finns förvisso inte någon mirakelformel, men om man får ett annat sätt att förhålla sig till det som triggar en så blir det lite enklare att komma till konstruktiva lösningar.)
Det skulle jag absolut kunna testa!

Tack för ett bra tips, det ska jag läsa om🙏🏼
 
Smeta antibit på kedjornas gummiöverdrag? Det har jag gjort till min som också är sådär pillig. Sätter även alltid kedjorna vid ganaschen, hon når ändå men tycker det blir lite bättre.

Hur gammal är den? Min har blivit bättre med ålder (är 7 år nu) men hon kommer nog alltid vara en ”pillig” häst.
Hade varit en bra lösning men de andra vi står med säger strikt nej till det då dom inte vill att deras hästar ska få i sig det😓 Upplever samma med att sätta fast vid ganaschen

Hon är 9 och kommer troligtvis också alltid vara en pillig häst.
 
Hade varit en bra lösning men de andra vi står med säger strikt nej till det då dom inte vill att deras hästar ska få i sig det😓 Upplever samma med att sätta fast vid ganaschen

Hon är 9 och kommer troligtvis också alltid vara en pillig häst.
Men det är ju inte farligt med antibit? Smakar bara äckligt. Jag har kletat det på kedjorna i stallet utan att ens fråga någon😅
 

Liknande trådar

Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 081
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 320
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 133
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp