Bukefalos 28 år!

Isabergsritten

em76

Trådstartare
Vilka ska dit?

Jag ska dit som hästskötare till denna dam.
Ghia174.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Isabergsritten

Jag funderar på det. Flyttar hästarna 20mil norrut o får då ganska nära + att jag jobbar när Simlångsritten är.
I så fall blir det 50km.
// Linda
 
Sv: Isabergsritten

Vi ska dit :bump: Om jag och Migrant får vara friska och hela vill säga.
Blir en 50km för våran del.


28252982.jpg
 
Sv: Isabergsritten

Kul att ni kommer till Isabergsritten, vi ser fram emot att arrangera vår första ritt! Tror iallall ganska säkert att alla kommer vara nöjda med banan, sen hoppas vi att vi klarar av allt tekniskt runt omkring såhär första gången:-)
 
Sv: Isabergsritten

Hur är det med sulor? Tror du att det behövs, hur är banan?
// Linda
(som inte vet hur det blir med tillgång till hovslagare efter flytt)
 
Sv: Isabergsritten

Jag siktar på Isabergsritten. Vet dock inte om det blir CR50 eller PP30 igen, beror på sällskapet!
 
Sv: Isabergsritten

Banan går mest på mjuka sand/grus vägar, dock finns det några korta sträckor med lite större grus på. Men jag tror inte man behöver sulor om inte hästen är jätte känslig.
 
Sv: Isabergsritten

Om inte du har en extremt känslig häst så behöver du inte sulor. 90% av banan går på mjuka vägar, eller grusvägar utan stora stenar.
 
Sv: Isabergsritten

Har tänkt vara med på PP20. Hur gamla är era hästar? Mitt sto är 19år. Hur mycket tränar ni innan en sån här ritt?
 
Sv: Isabergsritten

Min valack är 7 år, detta är våran första distansritt. Jag har inte haft honom så länge, och innan han kom till mig var han inte igång. Så hela våren och försommaren har vi skrittat och skrittat och skrittat och massa klättring. Nu har vi börjat trava en del, men det är fortfarande mycket arbete kvar.

Vi siktar på 50km, men tempot kommer bli väldigt lugnt.
 
Sv: Isabergsritten

jag ska dit...
första gången med min häst.
ska bara testa distanritt för o se om det är något att fortsätta med, då min häst fullkomligt älskar att gå på okända vägar :)
ska antagligen rida prova på 30.


men jag har några frågor.
vad för skor är bäst att rida i?
jag kan inte rida i annat än ridstövlar då mina fotleder viker sig,
blir det för obekvämt med stövlar?
ska jag har ridskor?
och hjälper isf. en "sned" stigbygelplatta som trycker upp utsidan av foten så fotleden inte kan vika sig?

jag har två sadlar, en stubben dressyrsadel som är ganska hård och ger inget stöd och en syntetsadel, allround som är väldigt bekväm bortsett från att sitsen är i "sammet" så det blir väldigt varmt, vilken ska jag ha? :confused:

jag red min häst 2 mil för nån dag sen, vi stannade varje kvart och mätte pulsen och den låg mellan 76-80 hela tiden, när vi hade kommit hem och skrittat i fem minuter på ridbanan låg den på 62 är det bra?

min häst (ponny) är polsk arab. (med inslag av andra raser men står polsk arab i passet)


%5Cupload%5Calbum%5C2009%5C6%5C22.jpg
 
Sv: Isabergsritten

Jag ska rida 30 km och kommer rida i läderridstövlar tänkta för dressyr (=hård utsida), har ridit 30km med dem förr o det har gått jättebra! Kan heller inte rida med skor... De är ju inte optimala om man väljer att gå en sväng med hästen, men en bit klarar man ju utan problem om stövlarna är väl inridna och ingådda (så heter det nog inte, men du fattar)
 
Sv: Isabergsritten

Jag rider också i ridstövlar än så länge. Gillar inte heller att jag inte får något stöd för vristen i skor, men jag ska prova att rida i skor hemma och se om jag kan vänja mig/träna upp det.

Pulsen ska ligga under 60 slag/minut för att du ska bli godkänd - pröva att pulsa efter lite längre tid (har 20 minuter på dig att gå in till pulstagning på tävling). Led hästen i väntan på att ta pulsen och låt den gärna dricka om den vill (men inte äta) och se om den går ner under 60.

På Sydnärke pulsade jag efter ca 9 resp 12 minuter. Hade kanske kunnat gå in tidigare, men ville ta det säkra före det osäkra så att vi verkligen kunde bli godkända :angel: Bandy låg på 48 i grind och 51 efter målgång (red CR 43 km).
 
Sv: Isabergsritten

Fast jag ska inte rida Isaberg... och sen kan jag också tillägga att jag tycker det fungerar jättebra att rida i stövlar :-) Man ska rida i utrustning man trivs med.
 
Sv: Isabergsritten

Jag tänkte prova att starta min häst på Isabergsritten! Jag bor numer i Stockholm och tränar och tävlar där. Men jag kommer från Jönköping och har ett varmblod utlånad på foder. Jag tror han skulle gilla att komma ut lite på tävlingsbanan och jag har bett fodervärden att träna lite inför tävlingen. Det kan gå hur bra som helt eller inte alls. Det återstår att se :)

Dock har fodervärden låtit han stå i hagen ett par veckor och ätit sig tjock som en tunna... *urg*... Hon har haft en månad nu att åtgärda detta, nite bara för tävlingens skull utan för hans.
På söndag ska jag dit och kolla formen på honom! Tanken med träningsupplägget var att starta CR50 och rida lugnt! Vi får hoppas att vi ses där!

P.S Jag rider i skor med ett par rejäla läderleggings. Det tycker jag är skönare än stövlar. Men man ska rida i det som är bekvämt.
 
Sv: Isabergsritten

Jag kommer att rida min första PP där, det sket sig med Simlångsritten för oss så vi satsar på Isaberg istället. Har dock inte helt bestämt mig för om det blir 30km eller 20km ännu!


Hästen heter Nickelback aka Pellefjant, vbl-kille på 7år. Bara inriden innan han kom till mig nästan direkt från banan. Han gick snabbjobb på torsdagen och jag hämtade honom på lördagen:D

Vi har spenderat sommaren med skritt skritt och skritt och massa klättring osv. Kommer hålla väldigt lågt tempo, både pga av hästen samt att vi har en lite tjej som rider med oss på sin ponny.

 
Sv: Isabergsritten

Får jag fråga vart denna ritt går och vilket datum?:)
 
Sv: Isabergsritten

Ritten går ca 6 mil söder om jönköping. Strax utanför hestra och ca 1,5 mil från Gnosjö. Den går den 8/8.
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Alltså stormarna runt Helgstrand hopar sig. Nu blev han av med bronset från Danska mästerskapen för att hästen behandlades mot kolik...
94 95 96
Svar
1 904
· Visningar
129 939
Senast: Görel
·
IT & mobiler Är det någon mer vars Facebook strular nu? Jag blev plötsligt utloggad och kan inte logga in igen. Står att en kod har skickats till...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 266
Senast: Tora
·
  • Artikel
Hästnyheter Omröstningen för FEI Awards 2023 är öppen. Vinnare ska utses i fyra kategorier – och i kategorin årets groom finns en svensk hästskötare...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Tjatter Skulle ni rekommendera en resa dit? Vad får man i så fall inte missa? Är det lätt att ta sig runt utan bil? Bra resturanger? Bra cafeer?
Svar
2
· Visningar
177
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp