Bukefalos 28 år!

Isländsk fårhund

E

epson

Funderar på att skaffa en islänsk fårhund, men känner att jag vet lite för lite om dem för att bestämma mig helt. Är det ngn som har en och kan berätta lite. Kan ju säga vad jag hört och så kan du berätta om det stämmer.

* Skäller mkt
* Väldigt egensiniga och gör lite som de själva vill, svåra att få lydiga, ingen "will to place"
* Ingen jaktlust
* Inte så mkt vall i trots att det är en vakthund

Det jag vill göra med min hund är att framförallt ha en bra kompis, följa med på ridturer och promenader. Kommer aktivera med lydnadsträning (inget sikte på tävling), spår kanske lite agility. Jag har ett ganska varierande schema där jag vissa dagar inte kommer ha jättemkt tid för hunden medan andra dagar kan jag ägna hela dagarna åt den. Alltså bör det vara en hund som inte kryper ur skinnet om den bara får promenader vissa dagar.
 
Sv: Isländsk fårhund

Ingen här som har eller känner någon som har en islänsk fårhund?
Visst kan man läsa rasstandarder (vilket jag gjort), men det blir ändå inte riktigt samma sak som att höra någon med egen erfarenhet berätta.
 
Sv: Isländsk fårhund

Om du ska köpa en sån, se du för tusan till å lära den att inte skälla...
Min kompis har en å han skäller som fan! Och skallet... Hua.
Man blir tondöv, eller rent av döv i 3 dagar efteråt, samt tinnitus på köpet
 
Sv: Isländsk fårhund

Tror den isländska fårhunden behöver mer än promenader hör att hålla sig lugn... Dom jag känner som har fårhundar låter sina springa med hästarna flera mil om dagen...
liteskälliga är dom men inte extremt.. Dom jag träffat har allt lite will to please men inte så extremt som retriverraser.. Dom jag träffat vallar lite men inte extremt å jagar flygande fåglar:rofl:
Är ofta enmanshundar.
 
Sv: Isländsk fårhund

Efter 14 år med islänning så kan jag i alla fall svara lite. Dock är ju detta bara baserat på den individ jag känner. Det skiljer säkert i både temperament och lynne.

Generellt så är det en pigg, glad och vaken hund. Den reser sig och går efter dig när du rör dig och vill gärna vara med överallt. Den är ju avlad att vakta lamm mot fåglar och det är där jag upplever den största skälligheten. Vår har varit gårdshund, lämnar aldrig gården utan har sitt bevakningsområde som han patrullerar. Om större flygande föremål kommer in i luftrummet så skälles det. Antalet skator, kråkor och björktrastar som funnits i närheten är försvinnande litet. Skälles gör även på flygplan som passerar...

Det är ingen envis och egensinnig hund. Den är extremt lyhörd och säkert mycket lättlärd. Vi har inte tränat vår särskilt mycket men vardagen fungerar problemfritt.

Jaktlust finns inte om man bortser från stora fåglar då... Man kan rida i skogen och hunden håller reda på var du är, du behöver inte fundera på var den är, den är troligen precis bakom hästen.

Det är inte vall på samma sätt i dem som i border collie tex. De driver inte ihop flocken till föraren på samma sätt utan fungerar mer som pådrivande. Vi använde hunden på fåren som säkring bakåt. En gick före och lockade fåren, hunden gick bakom och avskräckte från eventuella utbrott. Dock inget att lita på för att samla ihop och hämta fåren.

Jag tror inte att en islänning skulle må bra av att ligga i lägenhet. De måste ha gott om aktivering då. Sen om det bara blir prommenad nån dag så går det säkert inte sämre än med andra hundar. Agility tror jag den blir som klippt och skuren för, fast risken finns att den blir så glad att den måste gasta lite...

Det är en enkel hund att ha med i alla lägen. Glad åt alla människor, behändig storlek, verkar oerhört hållbar. Vår gamling har börjat höra riktigt dåligt sista halvåret men har varit kärnfrisk hela tiden. Efter 10 år fick sporrarna tas bort då han rivit upp en av dem på något och det ville inte läka, men så mycket som han rört sig i bråte kan man ite säga att de varit särskilt hindersamma heller. Enmanshund kan jag absolut inte tycka. Vår gillar alla som gillar honom. HAr hoppat in i andras bialr för att åka med. Vill alltid hälsa, men inte som en brötig retriver utan med lite finess...

Se till att välja en bra kennel. Helst nån som har mentaltestade hundar, de kan nog tendera att vara lite veka. Det finns en ögonsjukdom som de bör vara fria från också.

Tror inte höfterna är ett problem. Gamlingen ligger fortfarande som en groda med bakbenen rakt bakåt. Han snackar mycket. Vill man ha en ostbit sätter man sig framför nån och tjatar tills vederbörande går och hämtar i kylen...

Oj, långt. Nå, fråga mer om du undrar nått! Jag tillstyrker! Det är en superhund! Du verkar ha tänkt igenom aktiveringen också, det blir säkert jättebra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 388
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 168
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 580
Senast: Acto
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 484
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp