Bukefalos 28 år!

Islänning o andra hästar

Sv: Islänning o andra hästar

Ni tror säkert att man inte tål se något... men så är inte fallet!
Jag har sett hästar leka, slåss och SLÅSS. Det som har hänt här har varit att de SLÅTTS.
Vissa hade kanske sagt att låt de slåss, det går över. Men var går gränsen?? Det är det som är svårt.. Man vill ju inte att hästarna ska skadas.. De är inte gjorda av glas, det vet jag mycket väl om. Men det handlar inte om det. Det handlar om hur mycket man ska låta hästarna stå ut med. Även en själv som står brevid, hur mycket ska vi stå ut med?

/Emma
 
Sv: Islänning o andra hästar

Sprettur skrev:
Ni tror säkert att man inte tål se något... men så är inte fallet!
Jag har sett hästar leka, slåss och SLÅSS. Det som har hänt här har varit att de SLÅTTS.
Vissa hade kanske sagt att låt de slåss, det går över. Men var går gränsen?? Det är det som är svårt.. Man vill ju inte att hästarna ska skadas.. De är inte gjorda av glas, det vet jag mycket väl om. Men det handlar inte om det. Det handlar om hur mycket man ska låta hästarna stå ut med. Även en själv som står brevid, hur mycket ska vi stå ut med?

/Emma

Stå ut med??? Märklig frågeställning. Djurskyddet först, sunt förnuft sedan. När det "vanliga" smågruffandet och skrikandet går över i rent slagsmål är det verkligen dax att sätta stopp. Det är inte alla individer som går ihop och rena slagsmål bör inte av djurskyddsskäl få förekomma, så det tycker jag inte är er sak att avgöra:eek:, som "Boj" uttryckte det! Gränsen är passerad när gruffet utvecklas till slagsmål.
 
Sv: Islänning o andra hästar

JennyD skrev:
Stå ut med??? Märklig frågeställning. Djurskyddet först, sunt förnuft sedan. När det "vanliga" smågruffandet och skrikandet går över i rent slagsmål är det verkligen dax att sätta stopp. Det är inte alla individer som går ihop och rena slagsmål bör inte av djurskyddsskäl få förekomma, så det tycker jag inte är er sak att avgöra:eek:, som "Boj" uttryckte det! Gränsen är passerad när gruffet utvecklas till slagsmål.

Att jag frågar är ju för att jag undrar..
Jag vill inte se hästarna råka illa ut på något sätt, men samtidigt vill man att alla hästarna ska kunna gå tillsammans.. :crazy:
Det jag har sett när vi släppt ihop, har inte känts som det gjort de andra gånger vi har fått in nya hästar i hagen.

På ett annat ställe som vi haft hästarna var det två hästar som slogs verkligen. Den ena ägaren mådde jätte dåligt. Hästen åt inte, drack knappt och höll ett sto som "gisslan" hos sig o hon kom inte där ifrån.
Det tog ett tag (dagar) sen började det lugna sig. Men det var undertiden inte kul för oss andra som skulle hämta ut våra hästar ur hagen.. :cry: Vi var ute och slog på hästarna med krattor och annat för att de skulle släppa varandra när de gav sig på varandra, de låg krokben och bara ville "döda" som jag/vi såg det.
Så långt hade jag aldrig tänkt låta det gå.

Jag har funderat på att ta ut vår ena tränare och låta henne se på hur det går till. men hon sa det med att vissa hästar har inte den "socialakompetens" till att kunna gå med andra hästar..

/Emma
 
Sv: Islänning o andra hästar

Förlåt, det var inte min mening att vara otrevlig. Ser lite argsint ut när man läser mitt inlägg kan jag hålla med om:o . Det var snarare Boj:s citat som upprörde mig.

Man är ju lite en produkt av sina erfarenheter och jag har varit med om att en "knepig" och svårplacerad häst har sparkat av ett ben på en annan häst, så illa att den fick lov att avlivas. Den "knepiga" hästen hade länge indikerat att den inte borde få gå i denna grupp, men de ansvariga hade också tänket att det ordnar sig bara de får "göra upp"...:cry:

Dessutom är det inte lagligt att tillåta regelrätta slagsmål.

Hälsningar Jenny
 
Sv: Islänning o andra hästar

JennyD skrev:
Förlåt, det var inte min mening att vara otrevlig. Ser lite argsint ut när man läser mitt inlägg kan jag hålla med om:o . Det var snarare Boj:s citat som upprörde mig.

Man är ju lite en produkt av sina erfarenheter och jag har varit med om att en "knepig" och svårplacerad häst har sparkat av ett ben på en annan häst, så illa att den fick lov att avlivas. Den "knepiga" hästen hade länge indikerat att den inte borde få gå i denna grupp, men de ansvariga hade också tänket att det ordnar sig bara de får "göra upp"...:cry:

Dessutom är det inte lagligt att tillåta regelrätta slagsmål.

Hälsningar Jenny

Det är lungt.. ;)
Lätt att tolka skrivna saker lite knepigt ibland..

Jag tyckte också att det var lite klumpigt skrivit av Boj måste jag erkänna. Men vissa gör ju så med sina hästar, att de får bråka tills att en av dem ger sig. Men i vilket skick hittar man sin häst när de väl gett upp då?? :eek: Vill inte ens fundera på det..

Min sista invit för denna häst är att han får en chans till och det är med tränarens övervakande. Skulle inte hennes "knep" gå vägen, så får denna häst tyvärr gå ensam....

/Emma
 
Sv: Islänning o andra hästar

JennyD skrev:
Stå ut med??? Märklig frågeställning. Djurskyddet först, sunt förnuft sedan. När det "vanliga" smågruffandet och skrikandet går över i rent slagsmål är det verkligen dax att sätta stopp. Det är inte alla individer som går ihop och rena slagsmål bör inte av djurskyddsskäl få förekomma, så det tycker jag inte är er sak att avgöra:eek:, som "Boj" uttryckte det! Gränsen är passerad när gruffet utvecklas till slagsmål.

Nu har jag läst ditt inlägg en gång till, och skriver så här.

Varken du eller jag kan avgöra när man i Spretturs stall skall sätta stopp, varför? Vi är inte på plats och kan avgöra, olika människor har olika toleransnivå och det är den som måste avgöra när man anser att det bör vara stopp. Har man en uppenbar skaderisk, så skall hästen naturligtvis INTE utsättas för det. Skrev jag fö i ett tidigare inlägg om du läser lite högre upp, sen finns ju naturligtvis gränsen för vart ett förmänskligande går fast det anser jag vara en annan diskussion.

Alltså varken du, jag eller någon annan som inte har full insyn i Spretturs stall kan avgöra när gränsen är nådd. Det är endast inblandade parter, här kan vi endast ge våran syn på saken. Jag har valt att låta hästarna få vara häst så långt det är möjligt, har upplevt ett regelrätt bråk där skaderisken var så överhängade för två hästar att jag valde att flytta inom varslet av 1 timma.
 
Sv: Islänning o andra hästar

Vad fint. Då tycker vi i stort sett samma. Det var bara ditt korta uttalande som gav utrymme för missförstånd, sedan givetvis att jag inte läste tidigare inlägg så väldigt noggrannt;)
 
Sv: Islänning o andra hästar

Jag pratade med vår tränare igår. De kommer att komma till oss på söndag och se om de kan hjälpa oss lite. De har sätt lite fler ihop släpp än vad vi har gjort.
Hoppas att detta kan gå vägen!
/E
 
Sv: Islänning o andra hästar

Okej, jag är inte såå instatt i det :crazy: men jag har märkt många "enstöringar" i området där jag bor, de flesta travare, f.ö två halvblod... Stackars hästar!:cry:
 
Sv: Islänning o andra hästar

Kattennizze skrev:
Jag planerar att köpa en islandshäst. Tidigare har jag haft halvblod men tänkte nu byta ras eftersom jag blivit helt såld på dessa underbara hästar. Jag funderar på en sak; måste islänningar gå med andra islänningar i hagen eller lösdriften? Jag har alltid uppfattat det som att hästar av samma ras (eller liknande) gillar att gå med varandra "tala samma språk". Jag har fått för mig att kallblod, och lite mer ursprungligare raser helst ska gå tillsammans med sina rasfränder. Stämmer det? Vad är era erfarenheter? Hur skulle det vara om t ex en islänning gick med ett halvblod? Naturligtvis kan det ju skilja mellan olika individer, men generellt?
Mina islänningar älskar att gå tillsammans med travare. När mitt föl var litet så älskade han att leka med den stora travvalacken, ca 174 cm hög, och travaren älskade att leka och "skämma" bort fölet.
 
Sv: Islänning o andra hästar

Vad menar du med "enstöringar". Att dom går ensama i en hage? Jag hade ett islandssto som var enstöring. Det spelade ingen roll hur konstelationen i hagen var. Hon gick alltid ensam. Hon gick alltid ifrån de andra hästarna.
Jag har en islandsvalack som är hemsk att släppa ihop med andra hästar. Sist när jag satte in en ny häst i flocken tog det 2 månader innan han accepterade den andra. Då var det en 6 månaders fölis. Han var riktigt elak, anföll och jagade. Dom ända som går att släppa direkt in är ranghögas ston. Då gör han inget.
Så numera får han gå ensam när jag ska intoducera en ny häst. Givetvis hage vid hage.
 
Sv: Islänning o andra hästar

hofi skrev:
Vad menar du med "enstöringar". Att dom går ensama i en hage? Jag hade ett islandssto som var enstöring. Det spelade ingen roll hur konstelationen i hagen var. Hon gick alltid ensam. Hon gick alltid ifrån de andra hästarna.
Jag har en islandsvalack som är hemsk att släppa ihop med andra hästar. Sist när jag satte in en ny häst i flocken tog det 2 månader innan han accepterade den andra. Då var det en 6 månaders fölis. Han var riktigt elak, anföll och jagade. Dom ända som går att släppa direkt in är ranghögas ston. Då gör han inget.
Så numera får han gå ensam när jag ska intoducera en ny häst. Givetvis hage vid hage.

Vi har haft våra hästar gåendes i hagarna brevid varandra. Men det verkar inte ha hjälpt i detta fallet.. :(
 
Sv: Islänning o andra hästar

Jag har även gått med honom i hagen. HAde ett långt grimskaft så att jag kunde ta tag i honom. När han fick börja gå lös i hagen så var jag med. Så fort han dummade sig så plockade jag ut honom. Men som sagt det tog 2 månader med slit. Han var just då till salu för en mycket liten peng.:smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
Avel Någon som vet hur den används när man bedömer? Resultaten i den linjära bedömningen är väl inte offentliga, men jag undrar lite hur...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: Gabby_Ossi
·
Gnägg Hur skulle du beskriva en tittig häst? När jag red halvblod skulle jag tolkat det som en lite nervös häst som lätt hoppade till när den...
2
Svar
20
· Visningar
2 867
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Islandshästarna skiljer sig ju en del från "vanliga hästar", och vice versa. Kan man med gott samvete för båda involverade hästar hålla...
2
Svar
37
· Visningar
3 895
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp