Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

3EC8997A-0AA0-4124-9450-C5C01141E2DF.jpeg

Det är exakt 2 månader sedan vi gick omkull över en sockerbit, igårkväll fick Skittles skutta för första gången i paddocken sen det hände 🥹 Jag var lite nervös men det gick jättebra ⭐🤩 Vi kommer ha uppsuttna hoppträningar igen också men just nu känns det tryggast från marken för mig 😊
 
I dag är det 20 år sedan hästen på min profilbild föddes. Jag sålde honom när han var 7 år, och har inte sett/hört något om honom sedan dess.
Så ledsamt när individer bara försvinner ur ens liv så :( Det är ju väntat när man säljer men tråkigt oavsett. Har du någon gång försökt hitta honom?
 
Jag har suttit med precis samma bryderi, jag tycker kanske runt 1h till att börja med, och sen när man är mer bekväm och har rutin på hela grejen så kanske 1.5-2h känns helt ok.

Jag är ju i lite lustig sits med att både jag och hästen har extremt lite tävlingserfarenhet med de tre tävlingar vi varit med på, och endast har åkt till samma ställe varje gång, men samtidigt lyckades kvala till elittävlingar/nivå 1 på vår första och hittills enda officiella tävling :D Och jag vill ju utvecklas och inspireras av elitekipage på nivå 1 nu när jag kvalat, men då måste jag klara av att åka längre tex till Sundabakki 2+h bort, behöver samtidigt samla erfarenhet och då spelar det ju ingen roll om det är inofficiell tävling eller inte och skulle hellre då åka inom 1 h.
Tycker heller inte riktigt jag kan räknas in som "elitekipage" som gör det orättvist om jag åker på småtävlingar eftersom allt är så nytt för mig och min häst men jag vet inte hur andra ser på det?!:confused:
Jag tycker det där är en brist i vår sport - det är förhållandevis "lätt" att kvala till nivå 1 men verkligen inte lätt att tävla på den nivån och det kan kännas väldigt, väldigt långt mellan nivå 1-kvalet och SM-kvalet om det nu är dit man siktar. Jag hade önskat fler "vanliga" officiella tävlingar på mellannivå - med finaler och allt :) (Det behöver inte vara andra klasser än på SM-kvaltävlingarna, men helt ärligt så kommer det faktum att man lägger tävlingen på nivå 3 att göra så att de som vill SM-kvala inte rider där.) När jag tävlade som mest i slutet av 90-talet och början av 00-talet så upplevde jag att det fanns "hur många tävlingar som helst" att välja mellan, de flesta 2-dagars med finaler. Och jag tyckte väl då att en dryg timmes resväg enkel väg var helt okej för en sån tävling, någon/några gånger kanske något längre.

Angående ditt lilla dilemma så tycker jag att du åker på de tävlingar som passar dig och struntar i vad andra eventuellt tycker. Så bra koll har inte folk att de vet att du är nivå 1-kvalad i GK. Inte ens jag som via min dotter rör mig mycket i tävlingsvärlden har den kollen på folk. Och vill nån enstaka SM-kvalad ryttare åka och vinna en T8 nånstans på en inofficiell tävling så får de väl göra det då, det är knappast ett stort problem (även om det ibland låter så). Så gör det du tycker känns bra och som passar dig och din häst!
 
Tar gärna emot tips på att utveckla en rundare tretaktig galopp avsuttet, bommar på volt, kanske?

Fattningar, fattningar, fattningar :) BRA fattning, bra galopp en kort bit, nedtagning, hitta balansen, fattning igen. Även fattning i galoppen är jättebra för att påminna hästen att ta i bak igen och inte bli springig. Jag tycker det är viktigt att inte hålla för högt tempo utan hästen måste jobba ordentligt i lågt tempo för då bygger den på ett bra sätt istället för att bara springa fortare när det är jobbigt.

Jag jobbar även hel del med galoppbommar. Fattning över bommen och även bara galoppera över dom. Lägga tex två bommar på en av de stora volterna.
 
Jag tycker det där är en brist i vår sport - det är förhållandevis "lätt" att kvala till nivå 1 men verkligen inte lätt att tävla på den nivån och det kan kännas väldigt, väldigt långt mellan nivå 1-kvalet och SM-kvalet om det nu är dit man siktar. Jag hade önskat fler "vanliga" officiella tävlingar på mellannivå - med finaler och allt :) (Det behöver inte vara andra klasser än på SM-kvaltävlingarna, men helt ärligt så kommer det faktum att man lägger tävlingen på nivå 3 att göra så att de som vill SM-kvala inte rider där.) När jag tävlade som mest i slutet av 90-talet och början av 00-talet så upplevde jag att det fanns "hur många tävlingar som helst" att välja mellan, de flesta 2-dagars med finaler. Och jag tyckte väl då att en dryg timmes resväg enkel väg var helt okej för en sån tävling, någon/några gånger kanske något längre.

Angående ditt lilla dilemma så tycker jag att du åker på de tävlingar som passar dig och struntar i vad andra eventuellt tycker. Så bra koll har inte folk att de vet att du är nivå 1-kvalad i GK. Inte ens jag som via min dotter rör mig mycket i tävlingsvärlden har den kollen på folk. Och vill nån enstaka SM-kvalad ryttare åka och vinna en T8 nånstans på en inofficiell tävling så får de väl göra det då, det är knappast ett stort problem (även om det ibland låter så). Så gör det du tycker känns bra och som passar dig och din häst!
Jag tror inte du menade det som en nedvärdering men måste säga att jag tyckte inte det kändes lätt att kvala till nivå 1, jag tränar väldigt mycket och målmedvetet och är stolt över min bedrift och hur långt jag har kommit med min häst 🥰 Nivå 1 är ju bara 0.3 poäng under SM-kval så det är klart att man inte ligger långt ifrån att mäta sig med de ryttarna, även om toppskiktet ligger många träningstimmar längre bort 😊

Det kanske känns som det är väldigt många/lätt när man är i tävlingsvärlden som din familj är men det är ju ändå en bråkdel av alla islandshästar i Sverige som rids på den nivån.
 
Jag tror inte du menade det som en nedvärdering men måste säga att jag tyckte inte det kändes lätt att kvala till nivå 1, jag tränar väldigt mycket och målmedvetet och är stolt över min bedrift och hur långt jag har kommit med min häst 🥰 Nivå 1 är ju bara 0.3 poäng under SM-kval så det är klart att man inte ligger långt ifrån att mäta sig med de ryttarna, även om toppskiktet ligger många träningstimmar längre bort 😊

Det kanske känns som det är väldigt många/lätt när man är i tävlingsvärlden som din familj är men det är ju ändå en bråkdel av alla islandshästar i Sverige som rids på den nivån.
Det var därför jag skrev "lätt", alltså med citattecken runt ;) Vilket inte ska ses som en värdering av någons prestation, varken din eller någon annans. Och självklart ska mitt svar ses ur tävlingsperspektiv, där jag i nuläget saknar tävling på en nivå där ekipagen kanske precis klarar nivå 1-resultat, men inte mer. Kommer man då till en nivå 1-tävling så kommer man ju bland de sista där. Vi var på Sundabakki nivå 1 i helgen, om vi t.ex. tar T1 så var det i uttagningen 9 ekipage över 7.0, för att ta sig till en B-final krävdes 6.87 och red man på poäng som man kvalar till nivå 1 på så hamnade man på 23:e - 24:e plats. Inte ens med SM-kvalpoäng (6.70) kunde man räkna med någon finalplats. Så i det perspektivet ganska mycket "lättare" att kvala till nivå 1 än att tävla på den nivån och därav också, tycker jag, ett behov av tävlingar på "mellannivå". Möjligtvis är det behovet lite större på sport- än GK-sidan, det finns fortfarande fler ekipage som tävlar framgångsrikt i sport och"glappet" mellan SM-kval och nivå 1-kval är större (0.5)

Självklart är det inte alla islandshästar som ens tävlar på någon nivå, men de är ju utanför den här diskussionen. Jag är övertygad om att alla som har tävlingsambitioner, och även en hel del som INTE har det, lägger ner mycket tid, pengar och energi på träningen. Men inte minst därför tycker jag det vore trevligt med lämpliga tävlingar där man varken känner sig "sämst" bland alla som kvalar till och rider SM eller känner sig "för bra" på inofficiella tävlingar med V5 och T8 (lite överdrivet, men tror du förstår vad jag menar). Jag hade gärna sett att det fanns tävlingar att ha som mål utöver SM och då på nivån "precis under eliten" :)
 
Tar gärna emot tips på att utveckla en rundare tretaktig galopp avsuttet, bommar på volt, kanske?

Jag säger som alla andra - fattningar i mängder. Jag gör mycket fattningar i töm på volt, några långsamma steg i galopp och sen bryta av till trav. Om och om igen.

Jag gör även mycket fattningar i rundkorallen, den är på gränsen till för liten så han måste galoppera ganska långsamt. Brukar ha bommar, ibland travbommar på ena sidan och så galopp mellan, ibland galoppbommar.
 
Jag säger som alla andra - fattningar i mängder. Jag gör mycket fattningar i töm på volt, några långsamma steg i galopp och sen bryta av till trav. Om och om igen.

Jag gör även mycket fattningar i rundkorallen, den är på gränsen till för liten så han måste galoppera ganska långsamt. Brukar ha bommar, ibland travbommar på ena sidan och så galopp mellan, ibland galoppbommar.
Har du lyckats få honom att gallopera igen? Vet att du inte rider men senast sa du att ni tappat galoppen avsuttet också 🤪
 
Så ledsamt när individer bara försvinner ur ens liv så :( Det är ju väntat när man säljer men tråkigt oavsett. Har du någon gång försökt hitta honom?
Enligt Worldfengur har han fortfarande samma ägare som jag sålde till, jag sa att hon gärna fick höra av sig men det gjorde hon inte.

I dag är det 31 år sedan jag köpte min första islandshäst, Logi fra Kokholm. Honom hälsade jag på en gång efter jag sålt, och har sett tävlingsresultat och bilder.
 
Ska någon här till Margaretehof Special eller titta på Alendis live-stream?
Ja, antagligen båda :) Min dotter tävlar och ska väl även jobba lite som hästskötare/chaufför/allt-i-allo åt vår tränare, så hon kommer ju att vara där. Jag försöker pussla ihop mina dagar så jag hinner både jobba och titta lite :D Blir nog en kombo av Alendis och att vara på plats!
 
Jag ska nog dit o titta :) Är inte långt ifrån där S står nu.
Ja, antagligen båda :) Min dotter tävlar och ska väl även jobba lite som hästskötare/chaufför/allt-i-allo åt vår tränare, så hon kommer ju att vara där. Jag försöker pussla ihop mina dagar så jag hinner både jobba och titta lite :D Blir nog en kombo av Alendis och att vara på plats!
Lite avis att man inte är närmre Skåne nu, inte för att det är såååå långt men hade varit kul att kunna åka ner och kolla några timmar bara och hinna med allt hemma också.

Vet ni om man kan köpa tillgång på Alendis bara för just detta evenemanget eller är det abonnemang som gäller…

@Roheryn lycka till för din dotter! Tävlar din man också?
 
Lite avis att man inte är närmre Skåne nu, inte för att det är såååå långt men hade varit kul att kunna åka ner och kolla några timmar bara och hinna med allt hemma också.
Jag bor en kvart från gränsen till Skåne, men känns ändå långt till M-hof, vi har väl 1½ timme dit ungefär. Men det är ju inga problem att åka över en eftermiddag om man vill :)
Vet ni om man kan köpa tillgång på Alendis bara för just detta evenemanget eller är det abonnemang som gäller…
Vad jag vet så ingår det i deras "normala" utbud, dvs det är abonnemang som gäller. Men du kan ju köpa bara en månad för ett par hundralappar och säga upp det sen.
@Roheryn lycka till för din dotter! Tävlar din man också?
Tack! :) Nej det är bara dottern som tävlar.
 
Här går det fortsatt trögt med passtakten. Jag får inte kläm på det. Alla säger åt mig att hon måste korta och aktivera sina bakben. Jag försöker och samlar och töltar jäääättesakta. Men det är inte rent.
”Du måste lösgöra hennes stela bål”. Jag rider volter, Kyras fyrkant, tvärar. Sambon filmar. Det är passtakt.
Hon flänger iväg i pass från galoppen när jag tar galopp bortåt. Hemåt går det bättre.
Sist var det traven som inte fungerade alls i paddocken då hon var så het.

Alltså, jag vet inte vad som händer. Det är katastrof och varje ridpass är en besvikelse. Är tjutfärdig varje gång.

Det här är ju min egna uppfödning, som varit min dröm tidigare. Hon är 16 år nu.
Alltid haft lätt till passtakt, men just nu vet jag inte vad som händer…
 
Här går det fortsatt trögt med passtakten. Jag får inte kläm på det. Alla säger åt mig att hon måste korta och aktivera sina bakben. Jag försöker och samlar och töltar jäääättesakta. Men det är inte rent.
”Du måste lösgöra hennes stela bål”. Jag rider volter, Kyras fyrkant, tvärar. Sambon filmar. Det är passtakt.
Hon flänger iväg i pass från galoppen när jag tar galopp bortåt. Hemåt går det bättre.
Sist var det traven som inte fungerade alls i paddocken då hon var så het.

Alltså, jag vet inte vad som händer. Det är katastrof och varje ridpass är en besvikelse. Är tjutfärdig varje gång.

Det här är ju min egna uppfödning, som varit min dröm tidigare. Hon är 16 år nu.
Alltid haft lätt till passtakt, men just nu vet jag inte vad som händer…
Kan du be din tränare att sitta upp nästa gång? Ibland är det så himla bra och tidsbesparande att få lite proffshjälp i sadeln när det låst sig tycker jag.
 
Om man åker iväg på tävling över en helg med box för hästen över natten, var brukar man själv sova (som inte kommer med husbil eller hästbuss med sovplatser)? :confused: Tar folk med tält eller, jag tänker om man bara kan sova i sin bil eller kanske till och med på en campingsäng av nåt slag i den tomma spiltan i transporten? Kanske blir olidligt varmt...? Jag vill vara nära min häst och inte spendera pengar på något boende :)

Hur funkar det med box, brukar det ingå att den är uppströad när man kommer eller ska man ta med eget strö? Eget hö tar jag såklart med, och vattenhink & upphängare?
 
Kan du be din tränare att sitta upp nästa gång? Ibland är det så himla bra och tidsbesparande att få lite proffshjälp i sadeln när det låst sig tycker jag.

Ska boka klinikbesök. Traven var extremt fyrtaktig igår och i förrgår. Något stämmer inte.
Hon har en gammal skada i ett ligament i vänster bakknä. Kanske har gått upp? Vi får se, men känns otroligt skönt att kolla henne. Och jag skäms för jag lyssnat på andra angående hur jag ska rida henne i stället för att gå på min egen magkänsla.
 
Försöker sälja mitt avelssto, men det går trögt.
Fått förfrågan om foder, men det känns vanskligt för avel, om hon inte tar sig, eller kastar, står jag plötsligt med en häst till att utfodra hela vintern.
Funderar på om det skulle gå lättare att sälja om hon är dräktig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
105 130
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 133
· Visningar
75 265
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 194
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 899
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp